دانشمندان می‌گوید کمبود نوع معینی از سلول‌های ایمنی در سالمندان که نقشی ضروری در مبارزه با عوامل مهاجم مانند ویروس‌ها دارند، ممکن است توضیح‌دهنده بیماری شدید کووید-۱۹ در این گروه سنی باشد.

ُ T cells

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز هنگامی که ویروس وارد بدن می‌شوند، پاسخ ایمنی «ذاتی» اولیه باعث ایجاد التهابی می‌شود به طور اختصاصی آن ویروس را هدف قرار نمی‌دهند. در طول چند روز، پاسخ ایمنی «تطبیقی» که دقیق‌تر شروع می‌شود که آنتی‌بادی‌های بر ضد عامل مهاجم تولید می‌کند و علاوه بر آن نوعی سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T بسیج می‌شوند که یا به تولید آنتی‌بادی کمک می‌کنند یا به دنبال سلول‌های آلوده به ویروس می‌گردند و به آنها حمله می‌کنند.

در یک بررسی کوچک که نتایج آن اخیرا در ژرونال Cell منتشر شد، بیماران دارای بیماری خفیف‌تر کووید-۱۹ پاسخ ایمنی تطبیق بهتری به خصوص پاسخ قوی‌تری با سلول‌های T نسبت به کروناویروس نشان دادند.

پژوهشگران آمریکایی در انستیتوی ایمنی‌شناسی لا یولا که این بررسی را انجام داه‌اند می‌گویند افراد بالای ۶۵ سال با احتمال بسیار بیشتری ممکن است پاسخ‌ ایمنی‌شان با سلول‌های T ضعیف و نیز پاسخ هماهنگ‌شده ایمنی ضعیف داشته باشند.

به گفته این پژوهشگران سالمندی و کمبود سلول‌های T فعال‌نشده ممکن است عوامل خطرسازی مرتبطی باشند که مانع تولید پاسخ ایمنی تطبیقی هماهنگ‌شده می‌شوند و در نتیجه آسیب‌پذیری افراد به بیماری شدید کووید-۱۹ افزایش می‌یابد.

  • سلول‌های T چه کار می‌کنند؟

سلول‌های T یا لنفوسیت‌های T  یکی از  سلول‌های دستگاه ایمنی بدن است. دفاع اختصاصی بدن یا پاسخ ایمنی تطبیقی شامل ایمنی هومورال و ایمنی سلولی است.  ایمنی هومورال مربوط به تولید آنتی‌بادی است که بوسیله سلول‌ها یا لنفوسیت‌های B ( با همکاری نوعی از سلول‌های T به نام سلول کمک‌کننده) انجام می‌شود.

در ایمنی سلولی انواعی از سلول‌های T فعالیت دارند. لنفوسیت‌های T پس از اتصال به پادگن یا آنتی‌ژن  (عامل مهاجم مانند ویروس) تکثیر پیدا می‌کنند و انواعی از سلول‌های T از جمله تعدادی T کشنده و تعدادی T خاطره به وجود می‌آورند.

«سلول‌های T کشنده» به طور مستقیم به سلول‌های آلوده به ویروس حمله می‌کنند و با تولید پروتئینی خاص به نام «پرفورین» منافذی در این سلول‌ها به وجود می‌آورند و موجب مرگ آن‌ها می‌شوند. به همین علت این نوع از پاسخ ایمنی به «ایمنی سلولی» معروف است.

کد خبر 550569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha