مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

عملکرد شهرداری تهران در سال‌جاری برای توسعه استفاده از حمل‌ونقل پاک و دوچرخه به‌عنوان یکی از بهترین اقدامات سال گذشته در خارج از اروپا، معرفی شده است. در این گزارش، از اقدام شهردار برای استفاده مداوم از دوچرخه برای ترویج حمل‌ونقل پاک تجلیل شده و برنامه تهران برای افزایش ۵/۱درصدی آمار استفاده شهروندان از دوچرخه تا سال ۲۰۲۰، مورد توجه قرار گرفته است.

دوچرخه سواری مدیران شهری

به گزارش همشهری آنلاین، دوچرخه‌سواری شهروندان و مدیران شهری تهران در گزارش رسمی هفته حمل‌ونقل اروپا منتشر شد و مورد تجلیل قرار گرفت. به گزارش همشهری، هفته حمل‌ونقل اروپا (۱۶ تا ۲۲ سپتامبر) به ابتکار شبکه‌ای متشکل از کمیسیون اروپا (European Commission)، سازمان شهرهای اروپایی (Eurocities)، سازمان دولت‌های محلی حامی پایداری (ICLEI) و چند سازمان و جمعیت دیگر در سال ۲۰۲۲ با هدف ارتقای سلامت عمومی و افزایش کیفیت زندگی از طریق توسعه حمل‌ونقل پاک، پایه‌گذاری شد. این پویش که به‌طور سالانه برگزار می‌شود، در گزارشی رسمی از شهرهای برتر در این حوزه نیز تقدیر می‌کند.

در سال‌جاری، عملکرد شهرداری تهران برای توسعه استفاده از حمل‌ونقل پاک و دوچرخه به‌عنوان یکی از بهترین اقدامات سال گذشته در خارج از اروپا، معرفی شده است. در این گزارش، از اقدام شهردار تهران برای استفاده مداوم از دوچرخه برای ترویج حمل‌ونقل پاک تجلیل شده و برنامه تهران برای افزایش ۵/۱درصدی آمار استفاده شهروندان تهرانی از دوچرخه تا سال ۲۰۲۰، مورد توجه قرار گرفته است.

در سال گذشته، ۳هزار و ۱۳۰ شهر از ۵۰ کشور جهان در این پویش شرکت کردند که ۶کلانشهر اروپایی از کشورهای فرانسه، آلمان، بلژیک، استرالیا، مالتا و یونان و ۲ شهر غیراروپایی تهران و تاشکند از ایران و ازبکستان به‌عنوان برترین‌های این حوزه انتخاب شدند.

حمل‌ونقل پاک تهران  در مسیر توسعه

طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهر تهران در راستای «شهر انسان‌محور» با محوریت و اولویت «حمل‌ونقل انسان‌محور» از سال ۱۳۹۴ اجرایی شده است. کاهش بار ترافیک و کم کردن ذرات آلاینده، ویژگی‌های منحصربه‌فرد استفاده از دوچرخه است که سبب شد این طرح خیلی زود اجرایی شود و به نتایج مطلوب برسد؛ طرحی که به استفاده از دوچرخه، این وسیله حمل‌ونقل بی‌دود، تأکید دارد و سال ۹۶با ورود بیدودهای نارنجی مسیر را برای پا به رکاب شدن فراهم کرد.

۳سال پیش، وقتی بیدودها در بیش از ۵۰ ایستگاه پارک شدند، کسی باور نمی‌کرد این دوچرخه‌های دوست‌داشتنی بیش از ۲۰۰هزار طرفدار در کلانشهر تهران پیدا کنند.

همین استقبال خوب شهروندان سبب شد تا واحد توسعه حمل‌ونقل پاک، اهداف و برنامه‌های تدوین‌شده در اسناد پنج‌ساله را با پشتوانه تحقیقات و پژوهش‌ها پیش بگیرد و در گام بعدی احداث معابر ویژه دوچرخه‌سواران در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

اکنون در پایتخت حدود ۱۷۵کیلومتر مسیر دوچرخه وجود دارد و تا سال ۱۴۰۱با ساخت ۳۷۵کیلومتر دیگر، مسیر ویژه دوچرخه کلانشهر تهران به بیش از ۵۰۰کیلومتر می‌رسد.

مسیر ویژه دوچرخه در خیابان کریم خان زند نمونه بهره‌برداری‌شده از مسیر امن پاک است که با کامل شدن رینگ اتصالی آن می‌تواند الگویی برای سایر مسیرهای کلانشهر تهران و حتی سایر شهرهای بزرگ کشور باشد. فعالان حوزه مدیریت حمل‌ونقل پاک باور دارند در مسیر توسعه تا سال ۱۴۰۱سهم دوچرخه در حمل‌ونقل عمومی یک و نیم درصد خواهد بود و این سهم نشان می‌دهد در آینده نه چندان دور روزانه بیش از ۳۰۵سفر درون‌شهری با دوچرخه انجام می‌شود.

هر چند هنوز هم شیب تند مسیر جنوب به شمال تهران بستر دوچرخه‌سواری را در این مسیرها فراهم نکرده است، اما مدیران شهری در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند در مسیرهای
غربی-‌ شرقی یا بالعکس مسیرهای امنی برای رکاب زدن ایجاد کنند. همین تلاش‌های مبتنی بر تحقیقات و پژوهش‌ها، واحد توسعه حمل‌ونقل پاک را در ردیف سازمان‌های موفق در حوزه حمل‌ونقل عمومی قرار داده و از این‌رو دو سال پیش خشت طلایی مدیریت شهری به این واحد اختصاص داده شده است.

کد خبر 550628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha