مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

امید کریمی: تا دو سال دیگر کره ماه به گورستانی برای بشر زمینی بدل می‌شود

البته قرار است در ماه گورستانی از خاکستر انسان‌ها برپا شود و نه گورستان اجساد. اما تا دو سه شرکت آمریکایی در فکر ساز و کار فرستادن خاکستر مرده‌ها به قمر زمین هستند، در تهران باید زودتر دست بجنبانیم تا مبادا مرده‌هایمان روی زمین بمانند.

برای چندمین بار، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرده است که بزرگترین گورستان پایتخت جا ندارد. به گفته محمود رضاییان، بهشت زهرا تنها 23هزار قبر خالی دارد که این مقدار کفاف مرده‌های امسال تهران را هم نمی‌دهد: «روزانه به‌طور متوسط 150 نفر در تهران فوت می‌کنند.

با این وجود فقط 23 هزار قبر خالی در تهران موجود است. هنوز مکان جدیدی برای احداث گورستان در تهران در نظر گرفته نشده است. فقط 6 ماه فرصت داریم و اگر بخواهیم خوشبینانه به موضوع نگاه کنیم حدود 9 ماه دیگر فقط جا برای دفن اموات تهرانی‌ها داریم. باید حداقل 6 ماه زودتر زمین را واگذار کنند تا آن را آماده‌سازی کنیم.»

موضوع گورستان تهران البته تازه نیست. یکی دو سالی می‌شود که مسئولان شهرداری و شورای شهر تهران از کمبود قبر حرف می‌زنند و می‌گویند در اطراف تهران باید زمین‌هایی را به گورستان اختصاص داد. به همین دلیل است که چندی پیش گفته شد در تلو، شرق تهران گورستانی احداث می‌شود که این مورد هم با مخالفت سازمان محیط‌زیست استان تهران مواجه شد.

داریوش گل‌علی‌زاده، معاون محیط‌زیست انسانی اداره حفاظت محیط‌زیست استان تهران معتقد است که تلو از اراضی ملی ایران است و نمی‌توان در آن گورستان ایجاد کرد.
این در حالی است که مدیرعامل بهشت زهرا می‌گوید که تهران نیار به چهار گورستان در چهار گوشه‌اش دارد: «تهران به جز بهشت ‌زهرا به چهار گورستان رسمی دیگر، در چهار نقطه شمال‌شرقی و شمال‌غربی و جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی نیاز دارد، ولی هنوز نتوانسته‌ایم حتی یک گورستان جدید در پایتخت احداث کنیم.

اگر بخواهیم مشکل شهر تهران را برای همیشه حل کنیم باید چهار گورستان در شمال شرق و غرب و جنوب شرق و غرب ایجاد کنیم. ما بر روی این طرح دو سال کار کرده‌ایم و با احداث این گورستان‌ها، تهران تا 50 سال با مشکل نبود فضای گورستان مواجه نخواهد بود.»
با تمام اینها، محیط‌زیست همچنان مخالف احداث گورستان در شرق تهران است.

 گل‌علی‌زاده درباره این مخالفت می‌گوید: «محیط‌زیست به عنوان مانع در طرح‌ها محسوب نمی‌شود بلکه باید با انجام ارزیابی‌های زیست‌محیطی در مناطق ایجاد پروژه‌های جدید، روش‌هایی انتخاب شود که کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود.»

موضوع ایجاد گورستان در تلو توسط مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران مطرح شد که یکی از گزینه‌های مورد توجه آن دسترسی بزرگراه‌ها به این منطقه بوده است. زمین این گورستان 500 هکتاری بعد از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید بابایی در منتهی‌الیه شرقی شهر تهران، پشت ارتفاعات تلو واقع است. طراحی این گورستان به شکلی است که بعد از مدتی تبدیل به بزرگترین پارک تفریحی شهر تهران می‌شود.

البته بیشتر این فضا به پارک اختصاص دارد و گورستان در دل پارک ایجاد خواهد شد. هزینه ‌اولیه‌ای که برای ساخت گورستان تلو در نظر گرفته شده، چهار میلیارد و 400 میلیون تومان است.

البته بهشت زهرا، زمین‌هایی در باقرشهر دارد، اما هنوز نتوانسته از آنها استفاده کند. رضاییان در این باره می‌گوید: «با توسعه بهشت زهرا بخشی از مشکلات بر‌طرف می‌شود و حداقل تا 10 سال آینده می‌توان در این مکان مرده دفن کرد‌، اما در‌پی این هستیم که حتماً گورستان جدیدی در تهران احداث کنیم.»

شورای شهر هم کمی با وسواس نسبت به گورستان جدید در تهران نگاه می‌کند. خسرو دانشجو، سخنگوی شورا در این باره گفته است: «احداث گورستان جدید در شهر تهران، در هر نقطه‌ای که باشد باید مطالعات زیست‌محیطی و ملاحظات مربوطه را داشته باشد تا در آینده مشکلاتی را برای شهروندان به وجود نیاورد.

 مسئولان امر در سازمان بهشت زهرا و شهرداری تهران عنوان کرده‌اند که مطالعات و توجیهاتی را در این زمینه در اختیار دارند که امیدوارم پس از ارائه آن مشکلی را در خصوص احداث گورستان در شرق تهران شاهد نباشیم.»

به هر حال مدیر‌عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران اظهار امیدواری می‌کند که تا پایان سال مشکل کمبود جا برای مرده‌های تهرانی مرتفع شود.

همشهری امارات

کد خبر 55526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز