گروه سیاسی:‌ ششمین اجلاس مشترک جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای سراسر کشور پنجشنبه‌شب، با صدور بیانیه‌ای پایان یافت.

در این بیانیه شرکت‌کنندگان در آن ضمن حمایت همه‌جانبه از حقوق هسته‌ای ملت ایران، به مسئولان و دولتمردان توصیه اکید کردند که با اهتمام همه جانبه وهمدلی نسبت به رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اقدام کنند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه پایانی نشست خود همچنین با اشاره به هجمه گسترده فرهنگی دشمنان اسلام و استکبار جهانی، بر لزوم اهتمام و برنامه‌ریزی کلان برای مقابله با این معضل تاکید کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: با توجه به هجمه گسترده فرهنگی دشمنان اسلام و استکبارجهانی بر لزوم اهتمام و برنامه ریزی کلان جهت مقابله با معضل یادشده  تاکید کرده و تلاش همگان را در جهت ارتقاء سطح اعتقادی مردم‌، با عنایت به معارف اهل‌بیت
( علیهم السلام) خواستاریم و اعلام می‌داریم در این برهه از زمان که جوانان به‌دنبال شناخت هویت حقیقی خود هستند و شیاطین، هزاران دام در مسیر رشد و تکامل آنان گسترانیده‌اند از اوجب واجبات است که متولیان دینی و فرهنگی جامعه ضمن توجه به خطر‌های موجود‌، بر ارتباط صحیح با این نسل نو پا‌، همت گماشته و همواره در این جهاد اکبر آنان را یاری نمایند و پاسخگوی پرسش‌هایی باشند که برخاسته از اذهان جست‌وجوگر آنان است.

جامعه مدرسین، در ششمین نشست مشترک خود به ضرورت تعامل روحانیت با نظام  و بازشناسی خلأ‌های ارتباطی و... متناسب با دهه چهارم انقلاب و مباحث پیرامونی آن پرداخت.

نایب‌رئیس اول جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم در بخش پایانی ششمین اجلاسیه‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد که روز پنجشنبه در مدرسه‌ امام خمینی قم با موضوع روحانیت و نظام برگزار شد، پس از سخنان کوتاهی بیانیه‌ این اجلاس را قرائت کرد.

به گزارش ایسنا، مرتضی مقتدایی پیش از قرائت این بیانیه، با تشکر از مهمانان و سخنرانان این اجلاسیه، اظهار داشت: مطالبی که در این اجلاسیه مطرح شده باید جمع‌بندی شود و ما ان‌شاءالله این مطالب را بعدا با حضور تعدادی از افرادی که در کمیسیون‌ها حضور دارند و علمای عالی‌قدر جمع‌بندی و راه و طریقه اجرایی کردن آنها را بررسی می‌کنیم که این مسائل وظایف کیست؟ اگر وظیفه‌ حوزه است که باید اقدام کند و اگر به راهکارهای قانونی و بودجه نیاز دارد باید از راه‌های مرتبط اقدام شود.

فقه‌سازی

اکبر هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه در ششمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم و علمای بلاد با اشاره به وظایف فعلی روحانیت و اهمیت این وظایف، به ارائه‌ گزارشی از سفر خود به عربستان سعودی پرداخت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه همچنین بر اهمیت «فقه‌سازی» از سوی روحانیت در مورد مسائل جدید تاکید کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: روحانیت سنتی همیشه پایگاه و پناهگاه مردم بوده و مردم در برابر مستبدان و حکام زورگو به روحانیت پناه می‌برده‌اند، ولی من در اینجا می‌خواهم در مورد وظایف جدید روحانیت در زمان حال حاضر صحبت کنم؛

زیرا معتقدم در برخی موارد روحانیت وظایف خود را در مورد مسائل جدید به نحو مطلوب انجام نداده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به نقش مردم در تشکیل نظام جمهوری اسلامی و تاکید امام راحل بر این نقش، خطاب به شرکت‌کنندگان در اجلاس گفت: شاید برخی از شما در جلسات فقهی خود بگویید که حکومت حق علماست، ولی من به شما می‌گویم اگر مردم نباشند، این حق عملی نمی‌شود و هیچ‌وقت اینگونه نبوده که روحانیت به زور بخواهد این کار را انجام دهد و در دین نیز این پذیرفته نیست؛ اگر حکومت زوری باشد، دینی نیست.

حل مسائل تاریخی

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه به ارائه‌ گزارشی از سفر اخیرش به عربستان پرداخت و گفت: در پی دعوتی که صورت گرفت، در این اجلاس شرکت کردیم و علمای اسلامی از کشورهای مختلفی در این اجلاس حضور داشتند، اجلاس انصافا از لحاظ حضور پرمحتوا بود؛

البته من ابتدا بنا نداشتم بروم، ولی آیت‌الله تسخیری و دیگر دوستان تاکید داشتند که در این اجلاس شرکت کنیم و در آنجا عقاید و دیدگاه‌هایمان مطرح شود.

هاشمی رفسنجانی یادآور شد: قبل از این‌که به این سفر برویم نامه‌ای از وزارت خارجه به دست ما رسید که در آن آمده بود در شورای‌عالی امنیت ملی بحث و گفته شده از این سفر تاریخی به عربستان برای حل برخی مسائل استفاده شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: من به ملک‌عبدالله گفتم به زوار ایرانی و شیعیان در طول سفر از جمله حضورشان در قبرستان بقیع بعضا توهین‌هایی می‌شود و اگر این زوار ناراضی برگردند، نارضایتی‌شان را به مردم دیگر نیز منتقل می‌کنند، شما چه نفعی می‌برید که فضا اینگونه باشد؟

هاشمی رفسنجانی گفت: بعد از این صحبت‌ها ملک عبدالله همان لحظه به مسئولان و برادر خود نیز که آنجا حضور داشت دستوراتی را در مورد این مسئله اعلام کرد و گفت اگر کسی در بقیع چنین رفتاری را انجام دهد باید مجازاتش کنید و اگر به این رفتار خود ادامه داد او را عزل کنید.

مفاسد اقتصادی را در بوق کرده‌اند

رئیس قوه‌ قضائیه دیگر سخنران عصر روز پنجشنبه ششمین اجلاسیه‌ سراسری جامعه‌ مدرسین حوزه‌ علمیه‌ قم و علمای بلاد بود.به گزارش رسا، سیدمحمود هاشمی شاهرودی در این اجلاسیه اظهار داشت: منشا عمده‌ مفاسد اقتصادی در کشور، ناسالم بودن سیستم اقتصادی کشور است، نوع قوانین اقتصادی در کشور ما به نحوی است که امکان، قدرت و توان فساد در جامعه را زیاد می‌کند.

وی ادامه داد: کشورهای دنیا برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی یا سیستم خود را آنقدر دولتی نمی‌کنند یا اگر سیستم‌شان را دولتی کردند، نظارت‌های خاص خود را بر آن دارند و دادن مجوزها را سیستمی و الکترونیکی کرده‌اند اما در نظام اقتصادی ما که بخش عمده‌ آن دولتی است، دادن اجازه برای کارهای اقتصادی دست افراد است و باید افراد اجازه آن کار را بدهند و ممکن است افراد از این موقعیتی که دارند سوءاستفاده کنند.

هاشمی شاهرودی همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در مورد مفاسد اقتصادی گفت: مفاسد اقتصادی در کشور را خیلی در بوق و کرنا کرده‌اند، قطعا مفاسد اقتصادی  بوده وهست  و به  برخورد قاطع نیاز دارد و ما شاهد این برخوردهای قاطع بوده و هستیم.

اختلاف ویرانگر بین علما

یکی از مراجع عظام تقلید وحدت و اتحاد روحانیت را مورد تاکید قرار داد و گفت: اختلاف و پراکندگی هم ردیف صاعقه‌ها و زلزله‌های ویرانگر است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پنجشنبه در دومین روز اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد به تشریح نکاتی که روحانیت در شرایط کنونی باید به آن توجه داشته باشد، پرداخت و یادآور شد: در شرایط کنونی استقلال روحانیت به‌عنوان حافظان نظام باید حفظ شود و روحانیت باید مستقل بوده و این استقلال سبب می‌شود تا نهاد روحانیت به‌عنوان یک نهاد مردمی در مشکلات یاور نظام باشد.

در حاشیه اجلاس

به گزارش ایسنا، طبق برنامه‌ اعلام شده، بعد از سخنان آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین و آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید و عضو جامعه مدرسین و همچنین پخش نماآهنگی از آیت‌الله علی مشکینی دبیرکل فقید سابق جامعه مدرسین، جلسه‌ جامعه مدرسین غیرعلنی شد و خبرنگاران از جلسه خارج شدند.

در این جلسه‌ غیرعلنی، مقتدایی گزارش کمیسیون جایگاه روحانیت در کارآمدی نظام اسلامی را قرائت کرد و به‌دنبال آن 5نفر از علما به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

گزارش مهر نیز حاکی‌است، محمود احمدی‌نژاد درتماس با مسئولان برگزاری اجلاس سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار عدم حضور خبرنگاران شد.

همچنین به گزارش برنا، سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در این اجلاسیه به‌دلیل کسالت و انجام شیمی درمانی فرزندش لغو شد.

کد خبر 55560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز