بیش از ۱۰۰ وسیله و ابزارآلات تخصصی حفاری از مجهزترین باند حفاران غیرمجاز در شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی کشف و ضبط شد.

حفار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صدا و سیما مرکز، سرهنگ محمدعلی مدیر، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: نیروهای امنیتی و انتطامی شهرستان تربت حیدریه در اقدامی غافلگیرانه و با رصد اطلاعاتی ۳ نفر از حفاران و تخریب‌کنندگان آثار تاریخی را به همراه دستگاه‌های پیشرفته فلزیاب و تجهیزات تخصصی حفاری در ایست و بازرسی کامه تربت حیدریه دستگیر کردند. متهمان برای سیر مراحل قانونی، تحویل مقام‌های قضایی شدند.

بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست‌آوردن اموال تاریخی، فرهنگی ممنوع است و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط‌ اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده یا در بقاع متبرک و اماکن مذهبی باشد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات‌ حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه دارای ۴۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده است و تعداد ۷۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کد خبر 556076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha