طرح کاهش پسماند (کاپ) در منطقه ۶ تهران که پیشتر در محله‌های شهرک والفجر و دوستان این تکه تهران اجرا شده بود، به حدفاصل خیابان سرافراز، بزرگراه مدرس و خیابان های مطهری و بهشتی هم رسید.

زباله تفكيك شده

همشهری آنلاین - نیما شایان: طرح کاپ (کاهش پسماند) که از خرداد ماه امسال در مناطق ۲۲، ۲۱ و ۶ آغاز شد و در فاز اول، یک محله از هر کدام از این مناطق هدف اجرای طرح قرار گرفت، در حال گسترش به سایر محله‌ها و خیابان‌های شهر تهران است.

البته طرح کاپ، پیش از شیوع ویروس کرونا، به صورت پایلوت در برخی شهرک‌های مسکونی و ساختمان‌های اداری پایتخت اجرا می‌شد و در قالب آن، مخازن جداگانه‌ای در ساختمان‌ها برای شیشه، ظروف پت، پلاستیک و...تعبیه شده بود؛ که بر اساس اعلام صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، حتی اجرای محدود این طرح در تهران، آن هم در مدت زمان کوتاه منجر به کاهش دفن پسماند از حدود ۷ هزار و ۲۰۰ تن به ۴ هزار و ۸۰۰ تن شد.

شینا انصاری مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران نیز مجموعه اقدامات مدیریت شهری از جمله اجرای طرح کاپ برای کاهش حجم زباله‌های انتقالی به مجتمع دفن زباله آرادکوه را در کاهش و کنترل مشکلات زیست محیطی که برای آرادکوه مطرح می‌شود، موثر دانسته و به همشهری آنلاین می‌گوید: با تسری اجرای طرح کاهش پسماند (کاپ) و همچنین افزایش میزان بازیابی پسماندها در ایستگاه‌های بازیافت، بار هدایت زباله به آرادکوه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

بررسی روند رو به گسترش اجرای طرح کاپ در تهران و به عنوان نمونه در منطقه ۶ نشان می‌دهد که این طرح به صورت آزمایشی از محله شهرک والفجر که در شمال محله امیرآباد شمالی و شمال غربی محله یوسف‌آباد قرار دارد و از شمال به بزرگراه شهید همت، از جنوب به بزرگراه حکیم، از غرب به خیابان کارگر شمالی و بزرگراه چمران، و از شرق به بزرگراه کردستان و خیابان شیخ بهایی جنوبی محدود می‌شود، آغاز شده و طی آن تمامی مخازن مکانیزه از سطح این محدوده جمع‌آوری و مخازن سه گانه جای آنها را گرفته است.

محمدرضا اخلاصی، رئیس اداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه ۶ تهران در این باره گفت: پس از توزیع مخازن تفکیک تر و خشک در تمامی واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و ... در سطح شهرک والفجر، مخازن مکانیزه جمع‌آوری شده و جمع‌آوری زباله تر فقط طبق زمان‌بندی اعلام شده در روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه از ساعت ۲۰ تا ۲۳ انجام می‌شود.

وی در رابطه با پسماند خشک ساکنین شهرک والفجر نیز افزود: شهروندان می‌توانند از سه طریق پسماند خشک خود را از منزل و یا محل کار خارج کنند. خودروهای ملودی که روزهای شنبه و چهارشنبه از ساعت ۲۰ الی ۲۳ در کوچه‌ها حضور پیدا می‌کنند یکی از این روش‌ها است. همچنین از طریق اپلیکیشن زرپلاس که با نصب این اپلیکیشن شهروندان این شهرک می‌توانند علاوه بر تحویل پسماند خشک از خدمات آن نیز استفاده کنند.

به گفته اخلاصی، یک غرفه بازیافت نیز در خیابان نهم محله والفجر و جنب سرای محله مستقر است که شهروندان می‌توانند در قبال پسماند خشک تحویلی، وجه نقد و یا مواد شوینده دریافت کنند.

به این ترتیب، اولین تجربه اجرای طرح کاپ در منطقه مرکزی تهران منجر به اجرای آن در محله دوستان واقع در ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۶ نیز شد و در ادامه این جریان، اکنون طرح کاهش پسماند به محدوده خیابان‌های معروفی نظیر مطهری و شهید بهشتی واقع در ناحیه ۳ منطقه ۶ پایتخت رسیده است.

بهنام مهرپسند، شهردار ناحیه ۳ منطقه ۶ تهران در این باره به همشهری آنلاین گفت: به زودی طرح کاپ در اماکن مسکونی واقع در حدفاصل خیابان سرافراز، مدرس، مطهری و شهیدبهشتی اجرا خواهد شد و به این جهت در حال برنامه‌ریزی برای آموزش اهالی درباره این طرح هستیم.

وی افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با اداره آب و فاضلاب منعقد شد تا طرح کاپ در مجموعه چند هکتاری اداره آب در خیابان شهید عضدی شمالی که در محدوده ناحیه ۳ شهرداری منطقه ۶ قرار گرفته است نیز اجرا شود. طرح جمع‌آوری پسماند الکتریکی با توجه به تجهیزات الکترونیکی این سازمان، به طور ویژه در نظر گرفته شده است.

مهرپسند با بیان اینکه انعقاد تفاهم‌نامه با سایر سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی واقع در سطح این ناحیه شهر تهران به منظور اجرای طرح کاهش پسماند در آنها در دست اقدام است، گفت: به پرسنل اداراتی که تفاهم‌نامه اجرای کاپ با آنها منعقد می‌شود، آموزش‌های لازم ارائه خواهد شد.

کد خبر 557050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha