یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

عبدالله آل‌بوغبیش: در حالی که بیش از یک ماه از اتفاق نظر دوحه می‌گذرد، هنوز لبنانی‌ها نتوانسته‌اند دولت وحدت ملی خود را تشکیل دهند

 به طوری‌که می‌رود تا منازعات قدیمی بار دیگر بین حامیان و مخالفان دولت از سرگرفته شود.

از یک‌سو، طرفداران دولت به نخست‌وزیری فواد السنیوره می‌کوشند تا مسئولیت این تاخیر را متوجه مخالفان دولت کنند. آنان مخالفان دولت را به «وارد شدن در معرکه‌ای موهوم» متهم می‌کنند که از رهگذر آن، خنثی کردن دستاوردهای اتفاق نظر دوحه را دنبال می‌کنند.

اما در مقابل، مخالفان واگذاری وزارت دفاع به الیاس المر وزیر کنونی دفاع را رد می‌کنند و آن را به نوعی مایه ناخرسندی خود می‌دانند.

مخالفان دولت معتقدند الیاس المر مورد تأیید آمریکاست و واشینگتن از واگذاری وزارت دفاع به المر استقبال کرده است و این یکی از نشانه‌های منطبق بودن تفکرات وی با مقامات کاخ سفید است؛ از سوی دیگر، مخالفان دولت براساس طرح‌های بلندمدتی که در خاورمیانه پیش‌بینی می‌کنند، با این وزیر مخالفند.

اهمیت وزارت دفاع لبنان زمانی محرز می‌شود که بدانیم وزیر دفاع یکی از اعضای هیأت ریاستی است که فرمانده ارتش را انتخاب می‌کند و این از نگاه مخالفان دولت بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

روز گذشته نواف الموسوی مسئول روابط بین‌الملل حزب‌الله اعلام کرد که مقاومت هرگز اجازه نخواهد داد دستگاه‌های امنیتی کشور دست فردی باشد که به آن اطمینان ندارد.

مهلت 48 ساعته
این رویدادها در حالی رخ می‌دهد که فواد السنیوره در پاسخ به فراخوان‌های مخالفان دولت برای کناررفتن وی در صورت عدم تشکیل دولت وحدت ملی تا 48 ساعت آینده اعلام کرد هرگز از مسئولیت خود که رئیس‌جمهوری براساس قانون اساسی وی را مکلف به انجام آن کرده است، کناره نخواهد گرفت.

اما ضرب الاجل تعیین‌شده برای سنیوره در حالی امروز یکشنبه یعنی پایان هفته مسیحی پایان می‌یابد که وی خود را آماده عزیمت به وین پایتخت اتریش به منظور شرکت در کنفرانس کشورهای کمک‌کننده به منظور بازسازی اردوگاه نهر البارد می‌کند.

اما ریشه اساسی این اختلاف‌نظرها به کجا برمی‌گردد و چرا طرفداران دولت می‌کوشند تا این روند را ادامه دهند؟ و آیا طرفداران دولت همان‌هایی نیستند که بر ضرورت تشکیل دولت وحدت ملی به محض انتخاب رئیس‌جمهور تاکید می‌کردند و پای می‌فشردند؟

به نظر می‌رسد در جریان سفر ناگهانی کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا به بیروت پایتخت لبنان، به طرفداران دولت این اطمینان داده شده که واشینگتن و متحدان آن در منطقه همچنان در کنارشان خواهند ایستاد و گویا مطرح شدن پرونده مزارع شبعا و کفر شوبا از سوی ایالات متحده در شرایط کنونی، صرف‌نظر از اهدافی که اسرائیل از ورای آنها در‌پی تحقق آن است، در چارچوب همین حمایت از طرفداران دولت قرار می‌گیرد.

در صورتی که مسئله مزارع شبعا و کفر شوبا آن‌گونه که فواد السنیوره می‌خواهد و براساس بندهای هفت‌گانه حل‌و‌فصل شود، تنها یک ماه یا بیشتر وقت نخواهد برد و از آن پس زمان برای تحقق اهداف و نیات طرفداران دولت و ایالات متحده و از همه مهم‌تر اسرائیل فراخواهد رسید.

مزارع شبعا
سنیوره اخیرا دعوت ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسرائیل به منظور برگزاری نشست‌هایی برای صلح و حل‌و‌فصل نهایی مزارع شبعا و کفرشوبا با لبنانی‌ها را رد کرده و بر ضرورت حل و فصل این مسئله براساس بندهای هفت‌گانه اصرار ورزیده است.

براساس بندهای هفت‌گانه السنیوره، این مزارع از اشغال اسرائیل خارج شده و تا ترسیم نهایی مرزهای میان دو طرف تحت مدیریت سازمان ملل خواهد بود.

این مسئله یعنی فقط واگذاری مدیریت آن به سازمان ملل چندان وقت‌گیر و زمان بر نخواهد بود و از این رو، و در مرحله بعد، مسئله خلع سلاح حزب‌الله مطرح خواهد شد. زیرا دیگر توجیهی برای مقاومت مسلحانه وجود نخواهد داشت.

این مسئله فارغ از نتایج تحقق یافته برای اسرائیل، می‌تواند زمینه مذاکراتی مناسبی را برای طرفداران دولت در داخل فراهم سازد و بحث و گفت‌وگو درباره وزارت خانه‌های مهم و از جمله وزارت دفاع راحت‌تر خواهد بود.

لبنان در حالی تمامی این رویدادها را از‌سر می‌گذارند که مخالفان دولت از اهداف بلند‌مدت اسرائیل و آمریکا در منطقه پس از مطرح شدن پرونده‌های متعدد بلندهای جولان و مزارع شبعا، برقراری آتش‌بس و آرامش در نوار غزه و موافقت اسرائیل با مبادله اسرا با حزب‌الله کاملا آگاهند. از این رو، روزهای آینده در لبنان آبستن تغییر و تحولاتی خواهد بود که چه بسا دست‌کمی از تحولات ماه‌های گذشته آن نداشته باشد.

منبع: همشهری امارات

کد خبر 55718

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز