گروه اقتصادی: نخست وزیرانگلیس از کشورهای حاضر در اجلاس جده از جمله کشورهای تولید کننده نفت خواست تا برای تولید انواع انرژی‌حتی انرژی اتمی در کشورش سرمایه‌گذاری کنند.

روی سخن گوردون براون کشور‌های تولیدکننده نفت عرب خلیج فارس بود که با درآمدهای بی‌سابقه نفت امکان این سرمایه‌گذاری‌ها را دارند.

وی با اعلام بازبودن بازار انرژی این کشور برای سرمایه‌گذاری، لحن خود را که پیش از این اوپک را عامل افزایش قیمت نفت می‌دانست تغییرداد.  وی به‌طور تلویحی شرایط جاری بازار نفت را پذیرفت.

دولت‌های بزرگ صنعتی از جمله انگلیس با توجه به افزایش قیمت نفت و تاثیر تورمی آن براقتصا‌دهای خود از سوی افکارعمومی تحت فشار قراردارند.

این شرایط به تلاش برای منتقل کردن عامل تورم به عوامل خارجی از جمله اوپک منجرشده است، ولی دست‌اندرکاران بازار آگاهندکه افزایش قیمت‌ها ناشی عوامل اقتصادی و سیاسی است و اغلب از دست کشورهای تولید کننده خارج است.

در حالی‌که هنوز نخستین اجلاس مشترک تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت در جده خاتمه نیافته است دیروز اعلام شد دومین اجلاس 2ماه دیگر در لندن برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این اجلاس ملک‌عبد‌الله پادشاه عربستان در سخنان افتتاحیه از افزایش 300 هزار بشکه‌ای تولید نفت این کشور خبرداد و گفت: تولید نفت عربستان به 9میلیون‌و700 هزار بشکه افزایش یافته است.

وی افزود: ما آمادگی خود را برای تامین نیاز بیشتر بازار نفت اعلام می‌کنیم. بسیاری از کشورهای عضو اوپک با توجه به بالا بودن قیمت نفت از فروش نفت بیش از سقف تعیین‌شده از سوی اوپک پرهیز نمی‌کنند.

کد خبر 55791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز