یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کنارکشیدن مورگان چانگرای از دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه سبب شد تا اخبار این کشور بار دیگر درصدر خبرهای مهم دنیا قرارگیرد.

جنبش تغییرات دمکراتیک (MDC) دیروز از تصمیم خود درخصوص کنار کشیدن از مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این تصمیم صبح دیروز در نشست هیات اجرایی ملی این حزب اتخاذ شد. مورگان چانگرای‌، رهبر جنبش تغییرات دمکراتیک و نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه به‌زودی این تصمیم را اعلام می‌کند.

تصمیم ناگهانی چانگرای برای تحریم انتخابات زیمبابوه آن هم در فاصله 4روز مانده تا انتخابات بحران جدیدی را برای دولت این کشور رقم زده است.

دیروز همچنین مخالفان دولت زیمبابوه به‌منظور انجام مذاکره برای تصمیم‌گیری درباره شرکت یا عدم‌شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با افزایش خشونت‌ها در این کشور گردهم آمدند.

یکی از منابع حزب جنبش تغییرات دمکراتیک زیمبابوه دراین باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: مذاکرات ما بسیار جدی خواهد بود و در این مذاکرات ما با نظرات مختلفی درباره شرکت یا عدم‌شرکت حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری مواجه خواهیم شد و اختلاف نظرهای بسیاری در این رابطه به وجود خواهد آمد.

مورگان چانگرای رهبر حزب جنبش تغییرات دمکراتیک زیمبابوه در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری 29مارس گذشته موفق به کسب 9/47درصد از آرای موافق، در مقابل آرای 2/43 درصدی رابرت موگابه رئیس‌جمهوری و رهبر حزب حاکم زانو- پی اف شد و در واقع شکست سنگینی را برای این رئیس‌جمهوری 84 ساله که از 28 سال پیش تاکنون زمام قدرت در زیمبابوه را در دست دارد، رقم زد.

حزب جنبش تغییرات دمکراتیک زیمبابوه پیش‌تر اعلام کرده 40 نفر از طرفدارانش از سوی طرفداران حزب حاکم زانو- پی اف تحت رهبری موگابه کشته شده‌اند. آنها دولت زیمبابوه را به سازماندهی رقابتی تنش‌زا برای پیروزی در دور دوم انتخابات متهم کرده‌اند.

از سوی دیگر، حزب حاکم نیز مسئولیت تمامی خشونت‌ها و تنش‌های جاری در این کشور را متوجه حزب مخالف دولت کرده است و این در حالی است که خشونت‌های انتخاباتی تاکنون منجر به کشته شدن 32 نفر از مخالفان و ناپدید شدن 30 نفر از آنها شده‌ است.

موگابه: کنار نمی‌روم

دیروز رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه، جنبش تغییرات دمکراتیک را متهم کرد که درباره خشونت‌های سیاسی در زیمبابوه دروغ می‌گوید.

موگابه گفت هدف مخالفان از این دروغگویی‌ها این است که بتوانند بعدا ادعا کنند انتخابات آزاد و منصفانه برگزار نشده است.

موگابه که در یک راهپیمایی انتخاباتی صحبت می‌کرد، همچنین گفت به جنبش تغییرات دمکراتیک هرگز اجازه داده نخواهد شد کشور را اداره کند و تنها خداوند می‌تواند پست ریاست‌جمهوری را از او بگیرد.

موگابه یک بار دیگر این اتهامات را تکرار کرد که مخالفینش در جهت منافع بریتانیا، قدرت استعماری سابق و نیز کشورهای غربی کار می‌کنند.

کد خبر 55796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز