به گزارش همشهریآنلاین به نقل از مهر، محمدرضا آهنچیان مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره برگزاری شیوه امتحان در سال تحصیلی جدید و جلوگیری از تقلب گفت: برای جلوگیری از تقلب از شیوههای سنتی امتحان به اصطلاح فرهنگ دانشجویی، شب امتحانی، فاصله گرفتیم و از سال گذشته با بخشنامه معاونت آموزشی از دانشگاهها خواستیم اساتید از روشهای ارزشیابی مستمر استفاده کنند.
وی توضیح داد: به عنوان مثال استاد با اجرای ارزشیابی مستمر در طول نیمسال میداند که دانشجو از هفته اول ترم تا آخر ترم چطور عمل کرده است و در زمان امتحان که بعد از ۱۶ هفته آموزش برگزار میشود، اگر نمره دانشجو از یک سطح متوسط که در ذهن استاد با ارزشیابی مستمر در طول ترم ایجاد شده است، خیلی بالاتر شود، استاد میتواند متوجه تقلب شود.
مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: راه حل این موضوع ارزشیابی مستمر است این موضوع بسته به عملکرد استادان دارد که دانشجو را در طول نیمسال هر جلسه ارزیابی و در نهایت نمره ارائه کنند.
وی با اشاره به شیوه قبلی برگزاری امتحانات پایان ترم گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا استاد میتوانست از ۲۰ نمره یک درس، ۴۰ درصد آن را به موارد غیر امتحان مانند فعالیتهای کلاسی دانشجو اختصاص داده و ۶۰ درصد نمره درس را که شامل ۱۲ نمره میشود حتماً به امتحان اختصاص دهد.
آهنچیان ادامه داد: در سال کرونایی نیمسال دوم سال ۹۹-۹۸ به دانشگاهها و اساتید این اجازه داده شد که به هر نسبت که میخواهند برای امتحان و فعالیت غیرامتحانی دانشجو نمره در نظر بگیرند به عنوان مثال شاید یک استاد ۱۵ نمره امتحان را به ارزشیابی مستمر اختصاص داده و ۵ نمره را به امتحان آخر ترم اختصاص دهد.
نظر شما