گروه اقتصادی: وزرای نفت هند و پاکستان 2 تا 3 هفته دیگر به تهران سفر می‌کنند

غلامحسین نوذری، وزیر نفت در گزارشی از حضور خود در اجلاس مشترک تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی در جده افزود: در مذاکره با وزیر‌نفت هند در مورد خط لوله صلح مذاکره شد و وی از حل مشکلات پیشین میان کشورش با پاکستان خبرداد.

وی همچنین تاکید کرد: این اجلاس نشان داد که تلاطم قیمت بازار نفت ناشی از کمبود تولید نیست.

وزیرنفت با اعلام این خبر پس از شرکت در اجلاس این هفته در جده تاکید کرد: اگرچنین بود پس از این اجلاس قیمت نفت افزایش نمی‌یافت.

به گزارش خبرنگارما غلامحسین نوذری با مثبت و مفید ارزیابی کردن اجلاس جده،  خاطر‌نشان کرد: تبادل‌نظر تولید‌کنند‌گان و مصرف‌کنندگان نفت مفید است و در این اجلاس در مورد مشکلات موجود در مورد توسعه تولید و موانع آن بحث شد. 

وی افزود: قبل از اجلاس جده با وجود تاکید مصرف‌کنندگان در مورد مسئولیت اوپک در افزایش قیمت نفت، در این اجلاس همه از ضرورت سرمایه‌گذاری و تلاش برای همکاری در زمینه رفع مشکلات سخن گفتند.

نوذری با اشاره به سخنان گوردون براون نخست‌وزیرانگلیس در این اجلاس تاکید کرد: اظهارات وی در این گردهمایی به نوعی عذرخواهی از اوپک بود. وی پیش از‌این اوپک را متهم اصلی افزایش قیمت نفت اعلام کرده بود.

وی از تداوم اجلاس دو‌جانبه تولید‌‌کنندگان و مصرف‌‌کنندگان در آینده و تداوم بحث در مورد مسائل و مشکلات 2‌طرف خبر‌داد و گفت: قرار است اجلاس‌ بعدی در لندن برگزار شود.  نوذری تاکید کرد: این اجلاس تا پیش از پایان سال میلادی جاری برگزار خواهد شد و درصورت وجود شرایط لازم کشور‌مان در سطح لازم در این اجلاس مشارکت خواهد کرد.

مذاکره با وزرای نفت هند‌ و ترکیه

وزیر‌نفت در پاسخ به مذاکرات انجام‌شده در حاشیه این اجلاس به گفت‌وگو با وزرای نفت هند و ترکیه خبرداد و گفت: براساس مذاکراتی که در حاشیه این اجلاس با وزیرنفت هند انجام شد این کشور تعهدکامل خودرا به طرح خط لوله صلح اعلام کرد و قرار شد در آینده‌ای نزدیک که از 3 هفته بیشتر نخواهد بود وزرای نفت 2کشور با دعوت وی به تهران سفرکنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اظهارات وزیر‌نفت هند، این کشور مشکلات خود‌را با پاکستان رفع کرده‌‌است. وی همچنین از اشتیاق فراوان این کشور برای عملی‌شدن این قرارداد با توجه به نیاز هند به گاز خبر‌داد.

توافق تهران و آنکارا

وزیر نفت گفت: در دیدار با وزیر‌انرژی ترکیه نیز پیرامون مسائل مورد نظر 2کشور که تاکنون جلسه‌های متعددی میان کارشناسان 2کشور در تهران و آنکارا برگزارش شده است، بحث شد و توافق‌هایی صورت گرفت.

غلامحسین نوذری،مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این دیدار‌ را مسئله واگذاری 2 مرحله پارس جنوبی به این کشور و انتقال گاز تا مرز ترکیه و صادرات آن به اروپا اعلام‌ و تاکید کرد: براساس توافق‌های اولیه قرار است بخشی از گاز تولیدی به ترکیه صادر شود.

کد خبر 56159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز