به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حاشیه نهمین نشست از سلسله نشستهای گفتوگوی هفته وزارت آموزش و پرورش و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «گفتوگوی هفته» ابتکار خوبی است که مسئولین کشور در آن شرکت و با مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور تعامل برقرار می کنند، گفت: در آستانه فصل بودجه قرار داریم و در این نشست نکات خوبی در این باره مطرح شد.
وی افزود: در این نشست درباره رتبه بندی معلمان و اعمال مدرک دوم فرهنگیان نیز بحث و تبادل نظر شد. اعمال مدرک دوم فرهنگیان یکی از مطالبات آنها بود که با تلاش مجلس حل شد و بودجه آن نیز مصوب و موانعش رفع شد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع عدم برگزاری کنکور نظام قدیم از سال آینده گفت: در تلاش هستیم و قصد داریم از شورای سنجش و پذیرش درخواست کنیم با توجه به شرایط خاصی که امسال وجود دارد کنکور نظام قدیم را برای یک سال دیگر هم تمدید کنند. همچنین به دنبال آن هستیم به سمت حذف یا کمرنگ شدن کنکور برویم.
منادی ادامه داد: روز گذشته نیز مصوبه ای را از ستاد ملی کرونا گرفته ایم که آزمون کارشناسی ارشد برای ۹۰ درصد رشته ها حذف شود و من بعد ورود به رشتههای کمرقابت بدون آزمون باشد.
وی تاکید کرد: ما آمادگی داریم تمام همت خود را برای کاهش مشکلات آموزش و پرورش به کار بگیریم.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره تعیین تکلیف وضعیت معلمان حق التدریسی و پیش دبستانی ورودی ۹۲ به بعد هم گفت: اعتقادی به جذب معلم از کانالی به جز دانشگاه فرهنگیان نداریم و با تمام قدرت ایستاده ایم. معلمان حق التدریسی و مربیان پیش دبستانی یا خرید خدمتی تا سال ۹۱ تعیین تکلیف شده است؛ در پی حل مشکل آنها که ورودی بعد از سال ۹۱ هستند اقداماتی در حال انجام است تا زحمات آنها هم به هدر نرود.
منادی افزود: به زودی این موضوع در کمیسیون مطرح خواهد شد تا تدبیری اندیشیده شود که هم آنها به حقشان برسند و هم دانشگاه فرهنگیان را به عنوان معیار محکمی برای جذب نیرو به آموزش و پرورش حفظ کنیم.
وی در پاسخ به اینکه با این تفاسیر به نظر می رسد پرونده جذب این نیروها، بسته نمیشود؟ گفت: خیر، معلمانی که قبل از ۹۱ وارد شده اند، تعیین تکلیف شده اند. اما تلاش می کنیم بخشی از ورودی های بعد از سال ۹۱ که یک عده سرباز معلم، خرید خدمت و حق التدریس هستند را بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب کنیم که در نهایت از مسیر دانشگاه فرهنگیان آموزش می ببینند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: این مسیر طی میشود تا به تدریج جذب این گروهها در آموزش و پرورش به صفر برسد و امیدواریم آموزش و پرورش هم نیروی جدید از این طریق نگیرد.
نظر شما