دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

۱۰ نفر از صیادان غیرمجاز در تالاب بین‌المللی شادگان در استان خوزستان دستگیر و به دادگاه معرفی شدند.

دستگیری شکارچی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس اداره محیط‌زیست شادگان دوشنبه ۱۹ آبان گفت: در پی رصد و پایش مناطق کوخه‌نشینی و تالابی در شادگان برای صید و زنده‌گیری پرندگان شکاری در یکی از نقاط مهم تالاب بین‌المللی شادگان‌ تاکنون ۲۰ باب کوخه بازگیری شناسایی و تخریب شدند. ادوات صید و زنده‌گیری پرندگان شکاری از جمله سنقر، دلیجه و قمری کشف و ۲۶ پرنده پس از اطمینان از سلامت آنها در طبیعت رهاسازی شدند.

رحیم مجدمی افزود: طبیعت نیاز به حمایت عمومی مردم دارد و بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفظ محیط‌زیست وظیفه‌ای همگانی و برعهده عموم مردم است.
وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب بین‌المللی شادگان و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف گزارش‌های خود را به نزدیکترین اداره یا پاسگاه محیط‌بانی اطلاع دهند و یگان حفاظت محیط‌زیست این آمادگی را دارد که به صورت قاطع با متخلفان زیست‌محیطی برخورد کند.

کوخه‌نشینی روشی برای صید پرندگان شکاری است. گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ‌هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می‌شود. درجلوی کوخه سه رشته تور پهن می‌شود و شخص کوخه‌نشین با قرار گرفتن دراین گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده و پرنده گرفتار در تور را صید می‌کنند.

تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد که بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین‌المللی است. این تالاب از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود که با  آب‌ شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است. تالاب بین‌المللی شادگان در ۱۰۵ کیلومتری جنوب اهواز، استان خوزستان قرار دارد و از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر، از غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

کد خبر 563842

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha