در حالی که امروز همه منتظر تصویب تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران و کلانشهرها از سوی ستاد ملی با کرونا بودند، رئیس‌جمهور با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا از محدودیت‌های جدید و شدید صحبت کرد و موضوع تعطیلی را مسکوت گذاشت، این در حالی است که مجلسی‌ها از طرحی دوفوریتی تعطیلی کشور خبر داده بودند که در صورت اقدام نکردن دولت و ستاد، آن را به صحن علنی ببرند.

تعطیلی صنوف

همشهری آنلاین - لاله غزالی: بیش از یک ماه است که بسیاری از کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان، از اپدمیولوژیست‌ها تا اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا از لزوم تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران و کلانشهرها سخن می‌گویند؛ راه‌حلی برای کاهش پیک کنونی کرونا که کمر کادر درمان را خم کرده است. 

وضعیت وخیم است

دکتر مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از جمله این افراد بود که ۱۲ آبان به همشهری آنلاین گفت: فاجعه پیش می‌آید. خدا به ما رحم کند. همین الان هم وضعیت افتضاح است. این همه بستری کرونا، این همه مراجعه و مریض بدحال و این همه گرفتاری داریم. حالا تصور کنید تعطیلات و تجمعات و غیره هم به آن اضافه شود. هرچه سریع‌تر باید تهران را ببندیم. 

وی ۹ روز بعد باز هم از وخامت اوضاع صحبت کرد و تاکید کرد: متاسفانه وضعیت شیوع کرونا بسیار بد است به طوری که تخت خالی برای بستری مبتلایان جدید وجود ندارد و حتی ممکن است بیماران برای بستری در نوبت قرار گیرند. بسیاری از بیمارستان‌های تهران درگیر هستند و بیمارستان‌های معین هم از بیماران کرونایی پر شده‌اند. حتی برخی بیمارستان‌های خصوصی هم ظرفیت‌هایی را برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده‌اند.

چه کسی مخالف بود؟

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره این شایعات به همشهری آنلاین گفت: به نظر من آقای رئیس‌جمهور و کمیته اقتصادی دولت موافق این تعطیلی نیستند. من خبر دارم که آقای استاندار و آقای دکتر زالی رئیس ستاد کرونای تهران موافق هستند. من با خیلی از عزیزان دیگر هم صحبت کرده‌ام و آنها با تعطیلی موافقند.

اقبال شاکری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و نماینده مجمع نمایندگان تهران نیز در واکنش به این مساله به همشهری آنلاین گفت: این حرف‌های متناقض که چه کسی مخالف است یا نیست، ضعف ستاد است. 

وی درباره محدودیت‌های کرونا هم که مصوبه ستاد بود بیان کرد: با این دستورهای متعدد و متوالی و – به قول معروف – «شل کن سفت کن»، حتی کارایی و اثر دستورهای جدید را هم از بین می‌برند. 

این شایعات در حالی بود که انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران پیش‌تر با بیان اینکه با پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران موافق است، گفت: تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران در صورت تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ می‌شود. این تعطیلی فرصتی برای استراحت کادر درمان است.

آمادگی نهادها برای تعطیلی

دو روز پیش دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد: امروز پیش‌جلسه است و شنبه در ستاد ملی مبارزه با کرونا درخصوص تعطیلی ۲ هفته‌ای کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.

شب گذشته نیز ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی گفت: تعطیلی ۲ هفته‌ای ناکافی، اما شرطی لازم است تا بتوانیم موارد مرگ و میر را کاهش دهیم.

بیشتر بخوانید؛

حتی برخی از دولتمردان از آمادگی نهادهای متبوعشان برای اجرایی کردن این تعطیلی سخن گفتند. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این خصوص دیروز گفت: براساس یک برنامه‌ریزی جامع، برنامه‌ریزی شده است که اگر استان تهران ۲ هفته تعطیل شد، مردم به مسافرت نروند.

خط و نشان مجلس

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد ستاد ملی کرونا و تاکید بر دولتی بودن این ستاد و اینکه ملی نیست، به همشهری آنلاین گفت: اگر ستاد دولتی کرونا وظایفش را انجام ندهد و توصیه‌های خبرگان و دلسوزان جامعه پزشکی را در رابطه با کنترل این بیماری انجام ندهد، چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه مجلس وارد شود.

شهریاری تاکید کرد: اگر ستاد کرونا و دولت اقدامی انجام ندهند قطعا در جلسه علنی هفته بعد وارد این قضیه خواهیم شد.

وی گفت: ۳۰ نفر نماینده استان تهران به آقای دکتر قالیباف نامه نوشته‌اند و حجت‌الاسلام تقوی رئیس مجمع نمایندگان تهران چند روز قبل آن را به رئیس مجلس داده‌اند و خواستار این شده‌اند که تهران ۲ هفته بسته شود.   

واکنش مجلس به تصویب نشدن تعطیلی چه خواهد بود؟

با وجود همه تاکیدها بر ضرورت و فوریت تعطیلی ۲ هفته‌ای و گمانه‌زنی‌ها بر تصویب آن در جلسه امروز (۲۴ آبان) ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس‌جمهور حرفی در این خصوص نزد و به جای آن از محدودیت‌های جدید خبر داد که از اول آذرماه اجرایی می‌شوند. 

شهریاری در پاسخ به این سوال همشهری آنلاین که با توجه به تصویب نشدن تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران و کلانشهرها در جلسه امروز ستاد ملی مقابله کرونا آیا فردا این طرح را به صحن علنی خواهند برد یا نه، گفت: هنوز که قطعی نشده و قرار است از شنبه اقدام کنند. هنوز گزارش کاملی نرسیده است. ما الان دقیق نمی‌دانیم. باید با وزارت بهداشت و درمان رایزنی کنیم و ببینیم که آیا آن خواسته‌ها و مسائلی که خبرگان و کارشناسان توصیه کرده‌اند، محقق شده است یا نه. اگر انجام نشده باشد، مجلس باید اقدام کند. 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد که فردا مشخص می‌شود طرح به صحن علنی می‌رود یا نه.

کد خبر 564994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید کلباسی IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    1 0
    آدم بز دلی اسم بچه اش را گذاشت رستم ؛ اما می ترسید صداش بزنه!
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    2 0
    چه کسی مسوول جان مسلمانان این کشور است؟ چرا کسی بخ فرباد نمیرسد ؟