یک شرکت خانوادگی کوچک در خانه‌ای بی‌تکلف در تپه‌های شرق بوداپست پایتخت مجارستان نقشی کلیدی در ساخت واکسن کرونا بوسیله بزرگترین شرکت‌های داروسازی جهان دارد.

ًٔRNA

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز خانم نوئمی لوکاچ ۷۱ ساله، زیست‌شناس بازنشسته در سزیراک، دهکده محل تولدش شرکتی به نام SciCon را بنیاد گذاشت و شروع به تولید یک حسگر ژنتیکی کرد که آنقدر حساس است که فقط چند گرم آن می‌تواند تقاضای تمام صنعت جهانی را برای یک سال تامین کند.

لوکاچ در خانه یک‌طبقه‌اش در این دهکده که اکنون به یک لابراتوار در رده جهانی بدل شده است، می‌گوید: «ما آنتی‌بادی‌های مونوکلونال تولید می‌کنیم.» پودر سفید ساخت این شرکت گاهی در مقیاس‌ها در حد میکروگرم (یک میلیونیم گرم) به سراسر جهان فرستاده می‌شود.

به گفته لوکاچ این آنتی‌بادی‌ها می‌تواند RNA دورشته‌ای (dsRNA) را شناسایی کنند. این نوع RNA که یک محصول فرعی تکثیر ویروس است و وجود ان بیانگر زنده بودن ویروس است، مدت‌ها است که در پژوهش‌های مربوط به ویروس‌ها به کار می‌رود.

مهمتر اینکه dsRNA محصول فرعی فرآینده مودر استفاده شرکت بزرگ آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیوان‌تک برای ایجاد واکسنی تجربی برای کرونا است در بررسی‌های مقدماتی بیش از ۹۰ درصد موثر بوده است.

از آنجایی که dsRNA برای سلول‌های انسانی زیانبار است، باید هر واکسن مورد استفاده در انسان‌ها تصفیه شود تا این نوع RNA در آن باقی نماند. چندین روش تصفیه کردن وجود دارد، اما رایج‌ترین شیوه برای کنترل کیفیت واکسن از این لحاظ قرار دادن آن در معرض آنتی‌بادی‌هایی است که لوکاچ تولید می‌کند.

این آنتی‌بادی‌ها نه فقط وجود هر dsRNA را در واکسن نشان می‌دهد، بلکه میزان آن را هم تعیین می‌کنند. فقط هنگامی که واکسن کاملا از این نوع RNA پاک شود، می‌توان آن برای انسان‌ها به کار برد.

نتیجه این که نمایندگان شرکت‌های بزرگ داروسازی در بیرون در صف کشیدند.

نئومی  لوکاچ در  لابراتوارش در دهکده سزیراک در مجارستان

شرکتی که دارد رشد می‌کند

این شرکت کوچک اکنون به سرعت در حال رشد است و با این وجود درآمد آن در سال گذشته فقط ۱۲۴ میلیون فورینت (اندکی بیش از ۴۰۰۰۰۰ دلار ) بود که شامل سودی ۵۲ میلیون فورینتی است. این درآمد زندگی پنج کارمند را تامین می‌کند و مقدار هم برای نیکوکاری محلی در سزیراک باقی می‌ماند.

این استاد سابق دانشگاه مسابقه برای واکسن کرونا را از نزدیک پیگیری می‌کند و به خصوص به شرکت‌هایی توجه دارد که جلوتر از همه هستند: شرکت‌های با استفاده از RNA تغییریافته به سلول‌های بدن آموزش می‌دهند تا کروناویروس را بشناسند و آن را از بین ببرند.

استفاده از این نوع RNA به نام RNA پیامبر یا mRNA باعث رده کاملا جدیدی از داروها شده است و واکسن کووید احتمالا نخستین فراورده‌ای از این نوع خواهد بود که مجوز خواهد گرفت و وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد. اما کاربردهای بیشتر از این فناروی انتظار می‌رود.

لوکاچ می‌گوید: «هنگامی وارد حوزه RNA می‌شوید، متوجه می‌شود حوزه‌ای فوق‌العاده مهیج است» و دهه‌ها تلاش در این زمینه را بیاد می‌آورد هنگامی که بقیه جامعه علمی در این اشتیاق با او شریک نبودند.

سازندگان واکسن کرونا مشتری شرکت شدند

یا شاید باید گفت اغلب آنها. یک زن مجار دیگر به نام کاتالین کاریکو در آن سوی اقیانوس اطلس روشی را ثبت کرد که استفاده از RNA را امکان‌پذیر می‌کند و وعده رهایی جهان را نه فقط ار کروناویروس بلکه مجموعه‌ای از بیماری‌های دیگر را هم می‌دهد.

کاریکو که اکنون معاون رئیس شرکت آلمانی بیوان‌تک (همکار شرکت فایزر در تولید واکسن جدید کرونا) به یکی از نخستین مشتریان شرکت SciCons بدل شد.

پیشرفت‌های بیشتر در زمینه ساخت واکسن کووید و سایر استفاده‌های دیگر RNA ممکن است استفاده بیشتر از آنتی‌بادی‌های لوکاچ را ضروری کند، هر چند او رشد زیادی را پیش‌بینی نمی‌کند. جوهانا سیمونز، دختر لوگاچ و مدیر عامل این شرکت کوچک می گوید: «ما خوشحال می‌شویم که مقدار بیشتری از محصولمان را بفروشیم و احتمالا این اتفاق هم خواهد افتاد. اما اینطور نیست که ما یک شبه ثروتمند شویم.»

دخالت داشتن در حل مسئله‌ای جهان رضایت خاص خودش را دارد.

سیمونز با اندکی غرور می‌گوید: «با اغلب تولیدکنندگان واکسن و تقریبا همه آنهایی که از روش mRNA استفاده می‌کنند، همکاری کرده‌ایم. ما پیچ کوچکی در این ماشین بزرگ بوده‌ایم.»

کد خبر 565343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha