سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

فرانک عطیف: این که می‌گویند نیاز ما در اختراع است و این‌جور چیزها، الکی نیست.

در بحبوحه جنگ جهانی دوم، وقتی متفقین، یعنی کشورهای در حال جنگ با آلمان می‌خواستند کد ارتباط‌ آلمانی‌ها را سریع رمزگشایی کنند، به دستگاه‌هایی نیاز داشتند که موضوع بحث امروز ما هستند.

   آنها به کمک تیمی از مهندس ها و ریاضی‌دان‌ها، اولین کامپیوترهای به‌اصطلاح مدرن و امروزی را ساختند.

   بسیاری از آنهایی که روی این کامپیوترهای اولیه کار کردند، بعد از جنگ جهانی دوم کارشان را ادامه دادند و طراحی اولین کامپیوترهای تجاری و حتی توسعه اینترنت را تحت تاثیر قرار دادند.

   حالا محلی که این کامپیوتر ها در آن قرار داشتند، موزه محاسبه و کامپیوتر است و« کولوسوس شماره 9 »کامپیوتر قدیمی دوره جنگ جهانی دوم آنجا قرار دارد.
این ساختمان به موزه تبدیل شد تا بخشی از تاریخ حفظ شود و بازدیدکنندگان بتوانند از بسیاری از دستگاه های داخل موزه استفاده و با آنها کار کنند.

نمایی از کامپیوتر کولوسوس

   کولوسوس‌ها 10تا هستند و این 10 دستگاه کولوسوس ،که متفقین از آنها برای خواندن پیام‌های افسران ارشد در میدان‌های جنگ با رهبران نازی، استفاده کردند، قرار شد یکی‌شان بازسازی شود.

   بازسازی کولوسوس‌ از سال 1993 آغاز شد و هنوز پایان نیافته است. «تونی‌سیل» کار بازسازی را به عهده دارد و او نیروی محرکه این کار بوده است. جالب اینجاست که برای بازسازی، او به خود دستگاه‌ها دسترسی نداشت و فقط چند تا عکس سیاه، سفید در اختیارش بود. چون طبق دستور چرچیل، بعد از جنگ کولوسوس ها اوراق شدند.

   سیل، از مهندسانی که روی این پروژه کار کرده و زنده بودند کمک گرفت تا این دستگاه‌ها را دوباره باز سازی کنند و  به شکلی که کار کنند، نه فقط به‌عنوان یک وسیله ویترینی.
 این کامپیوترها زمانی ساخته شده بودند که کلمه «کامپیوتر» چیز غریبی بود و شاید برای آدم‌های آن‌وقت دستگاهی غیر از انسان بود.

   خیلی از آنچه آن موقع اختراع شد در طول این سال‌ها در ایجاد شبکه‌ها و کامپیوترهای امروزی نیز استفاده می‌شود، شاید به همین دلیل سرزدن به گذشته و خود گذشته را بتوان آینده نامید.

کد خبر 56602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز