دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهداف برنامه چشم انداز بیست ساله کشور گفت:

منابع طبیعی عظیم، بنیان های صنعتی قوی، دانش صنعتی بالا و نیروی کار ماهر و متخصص و موقعیت راهبردی در منطقه این نوید را می دهد که چشم انداز، شعار نیست بلکه سند قابل تحقق حتی در کمتر از بیست سال است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پرویز داوودی روز دوشنبه در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن در جمع تولیدکنندگان و دست اندرکاران این بخش، رشد و عدالت توأم با یکدیگر را مهم ترین هدف دولت نهم برشمرد و با اشاره به لزوم یافتن راهکارهای کم هزینه تر برای تحقق این هدف افزود: یکی از بنیان های اصلی حرکت دولت نهم تولید است و در این زمینه باید با اتکا به اصولی مانند تغییر فرهنگ و نگاه به تولید و ایجاد بهره وری و ثروت، حرکت فزآینده ای صورت گیرد.

وی تأکید کرد: در بخش تولید، کارها باید به دست مردم و بخش های غیردولتی شامل خصوصی و تعاونی انجام شود و دولت باید نقش حمایتی و سیاستگذاری ایفا کند.

معاون اول رئیس جمهور نگاه بلندمدت، دگرگونی ساختار رانتی به سمت ساختار مبتنی بر کارآیی، حرکت تولید بر مبنای دانایی محوری و توان خطرپذیری را از آلزامات اساسی برای تقویت تولید در کشور برشمرد و افزود: باید به سمت اقتصادی برویم که منابع مالی اش مشارکت محور و مردمی باشد.

داوودی رشد 10 درصدی بخش صنعت، سهم 32درصد این بخش در اشتغال، سهم 20 درصدی در تولید ناخالص داخلی و سهم 56درصدی در صادرات کشوررا از شاخص های خوب بخش صنعت ومعدن کشور برشمرد وگفت: باید با همت و تلاش دست اندرکاران، بخش صنعت در جایگاهی بالاتر، با ارزش افزوده ای بین سی وپنج تا چهل درصد قرار گیرد.

وی تاکید کرد: دولت نهم بیشترین توجه را به بخش صنعت دارد و برای جلوگیری از رانت جویی،‌ اصلاح نظام بانکی و گمرکی و توزیع را در دستورکارخود قرار داده است.

معاون اول رئیس جمهور ازاختصاص پنج میلیارد دلار برای حمایت از فعالیت بخش خصوصی در صنعت خبرداد وگفت: هدف مند کردن یارانه ها به عنوان اقدام مبنایی در طرح تحول اقتصادی مورد توجه خاص قرار گرفته است.

داوودی وجود 140 میلیاردتومان نقدینگی در جامعه را ناشی از نادرست بودن نظام توزیع منابع خواند و گفت :تولیدکنندگان ایرانی باید به سمت کیفی کردن تولیدات خود برای رقابت و حضور در بازارهای منطقه ای وجهانی حرکت کنند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین در این مراسم به شماری از برترین ها ی واحدهای صنعتی و تولیدکنندگان نمونه بخش صنعت و معدن لوح سپاس و جوایزی اهدا کرد.

کد خبر 56642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز