به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، چهارراه گلوبندک به دلیل نقطه اتصالی که به بازار تهران و ایستگاه متروی ۱۵ خرداد دارد، مستعد تمرکز جمعیت در این نقطه است. توقف تاکسیها، جمعیتی که از خروجیهای مترو به خیابان وارد میشود و دستفروشانی که در این چهارراه بساط میکنند، همه از عواملی هستند که بر ترافیک پیاده و سواره این چهارراه افزوده و احداث زیرگذر چهارراه گلوبندک را ضروریتر میکنند.
پروژه احداث زیرگذر گلوبندک پس از تکمیل و بهرهبرداری، ضلع غربی خیابان ۱۵ خرداد را از زیر خیابان خیام به ضلع شرقی آن متصل ساخته و در نتیجه مشکل تداخل تردد پیاده و سواره در خیابان خیام و چهارراه گلوبندک را برطرف میکند. این معبر زیرزمینی در واقع یک زیرگذر پیاده شهری است و علاوه بر تسهیل تردد عابران پیاده، امکان دسترسی آسان به ایستگاه مترو در ضلع غربی بازار را فراهم میکند.
طرح احداث زیرگذر گلوبندک شامل ترازهای منهای یک و منهای ۲ است. تراز منهای یک تامینکننده دسترسیهای مناسب به ایستگاه مترو ۱۵ خرداد است و تراز منهای ۲ مسیر اتصالی خیابانهای ۱۵ خرداد شرقی و غربی را در خود جای داده است. به این ترتیب و در حالی که بازار تهران روزانه پذیرای حدود ۲ میلیون نفر جمعیت شناور است، وضعیت تردد در خیابان ۱۵ خرداد به عنوان اصلیترین مسیر ورود به بازار تهران ساماندهی میشود.
با بهرهبرداری از زیرگذر چهارراه گلوبندک، ضلع غربی خیابان ۱۵ خرداد از زیر خیابان خیام به ضلع شرقی آن متصل شده و در نتیجه مشکل تداخل تردد پیاده و سواره در خیابان خیام و چهارراه گلوبندک برطرف خواهد شد. تسهیل امکان دسترسی به ایستگاه مترو در ضلع شرقی و غربی بازار از دیگر نتایج بهرهبرداری از این پروژه است.
علی پیوسته، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه ایستگاه مترو پانزده خرداد فاقد مسیرهای ورودی و خروجی در ضلع غربی چهارراه گلوبندک است، بهرهبرداری از ورودی غربی زیرگذر گلوبندک را از جمله اولویتهای اجرایی در تکمیل این پروژه راهگشای عمرانی دانست.
سیدمهدی پورهاشمی، مدیر پروژه زیرگذر گلوبندک نیز درباره وضعیت این پروژه، گفت: علیرغم وجود محدودیتهای ایجاد شده در شرایط فعلی کشور و لزوم رعایت تمهیدات مقابله با بیماری کرونا، پرسنل شاغل در پروژه ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی، تمامی توان خود را در جهت اتمام و بهرهبردای از این پروژه طبق برنامهریزی انجام شده به کار بستهاند. در این خصوص در ضلع غربی زیرگذر در طبقه منفی یک کلیه عملیات بتنی و کفسازی نهایی، اجرای سنگ و تاسیسات روشنایی به اتمام رسیده است. همچنین نصب ۳ گیت ورودی و کنترل بلیط مترو و ۳ گیت خروجی آن بخش جهت اتصال زیرگذر به خط ۱ مترو تهران و تسهیل جابجایی شهروندان با موفقیت به اتمام رسیده است.
پورهاشمی ادامه داد: در قسمت ورودی غربی، عملیات نازککاری و نمای دیواها در بخش پایانی خود قرار دارد. در این بخش، سازه ورودی به ایستگاه (کیوسک) طراحی و در حال ساخت است و بزودی نصب میشود. همچنین سرویسهای بهداشتی عمومی در جنب ورودی غربی این زیرگذر نیز در حال احداث است.
وی در خصوص نصب و راهاندازی دو دستگاه آسانسور ضلع غربی گفت: کلیه عملیات ساختمانی و بتنریزی شفت، شاسی کشی و نصب ریل آسانسورها پایان یافته است و به زودی سایر عملیات تکمیلی مربوطه برای راهاندازی آسانسورها انجام خواهد شد.
پورهاشمی، پیشرفت کلی پروژه زیرگذر گلوبندک را بالغ بر ۷۳ درصد دانست و ابراز امیدواری کرد: که در آینده بسیار نزدیک شاهد بهرهبرداری از ورودی غربی این زیرگذر خواهیم بود. بهرهبرداری از ورودی شرقی این زیرگذر نیز طبق برنامه زمانبندی مصوب پروژه در دست اقدام است.
نظر شما