همشهری آنلاین: فرستادگان دالایی لاما می‌گویند پس از دور جدید مذاکرات در پکن شاهد هیچ پیشرفت ملموسی در گفت‌وگو با چین نبوده‌اند.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، لودی گیاری، یکی از این دو فرستاده پس از آنکه دالایی لاما و دولت تبعیدی تبت را در شهر شمالی دارامسالا هند در جریان مذاکرات گذاشت، گفت قرار شد ملاقات دیگری در ماه اکتبر انجام گیرد.

وی از این موضوع گلایه کرد که چین «مداخله جدی و صادقانه» ندارد.

این در حالی است که نمایندگان چین این مذاکرات را «سازنده» توصیف کرده‌اند، اما نخواستند بیانیه مشترکی صادر شود. آنها تصدیق کردند مشکلی که «نیم قرن قدمت دارد و بسیار پیچیده است» نمی‌تواند ظرف یک سال حل و فصل شود.

پس از این ملاقات که ظرف روزهای گذشته انجام گرفت، پکن پیشنهاد برگزاری دور جدید مذاکرات را در سال جاری میلادی داده است. با این حال این پیشنهاد بستگی بدان دارد که آیا رهبر مذهبی تبت «گامی مثبت» را برخواهد داشت یا خیر. چین دالایی لاما را مسوول ناآرامی‌های ماه مارس در این کشور قلمداد می‌کند.

بر اساس موضع‌گیری پکن، او باید «به صورت علنی قول دهد و در عمل ثابت کند» که از هیچ فعالیتی علیه بازی‌های المپیک حمایت نمی‌کند و پیگیر استقلال تبت نخواهد بود.

چین با ازسرگیری این مذاکرات به فشار فزاینده بین‌المللی واکنش نشان داد تا پیش از بازی‌های المپیک در ماه اوت از مساله تبت تنش‌زدایی شود.

مذاکرات اخیر به دلیل زلزله 12 مه یک بار به تعویق افتاد. ناظران انتظار دارند در دور آینده گفت‌وگوها هم پیشرفتی حاصل نشود. آنها این نشست‌ها را پیش از هر چیز تلاش پکن برای بهره‌برداری از زمان برگزاری بازی‌های المپیک می‌دانند.

کد خبر 57141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز