به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی ای، گزارش جدیدی که توسط پایگاه "Nikkei Asia" منتشر شده است، نشان میدهد که شرکت خودروسازی "تویوتا" قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ از یک وسیله نقلیه الکتریکی با یک باتری حالت جامد جدید رونمایی کند.
به نظر میرسد که این خودرو با باتریهایش یک تغییر دهنده بازی باشد، چرا که نوید بُرد ۵۰۰ کیلومتری با یک بار شارژ و همچنین شارژ سریع از صفر تا ۱۰۰ درصد را در تنها ظرف ۱۰ دقیقه میدهد.
در گزارش مذکور آمده است: این فناوری یک چاره بالقوه برای همه معایبی است که خودروهای برقی با باتریهای لیتیوم-یونی با آن مواجه هستند که از جمله آنها میتوان به برد نسبتاً کوتاه با یک بار شارژ و همچنین زمان شارژ طولانی اشاره کرد. اکنون "تویوتا" قصد دارد اولین شرکتی باشد که در اوایل دهه ۲۰۲۰ میلادی یک خودروی الکتریکی مجهز به باتری حالت جامد به جهان معرفی میکند. "تویوتا" که بزرگترین خودروساز جهان است، سال آینده از نمونه اولیه خود رونمایی خواهد کرد.
اعتقاد بر این است که باتریهای حالت جامد بسیار ایمنتر از باتریهای لیتیوم-یون هستند. این باتریها همچنین پتانسیل بیشتری برای تراکم انرژی بالاتر و ظرفیت بیشتر دارند. یعنی این باتریها میتوانند در مقایسه با وزن خود انرژی بیشتری ارائه دهند. با این حال این نوع باتریها تاکنون در مقیاس بزرگ و با قیمت مناسب برای رقابت در بازاری که تحت سلطه باتریهای لیتیوم-یون است، تولید نشدهاند. اکنون باید دید که آیا "تویوتا" میتواند به این هدف دست یابد؟
تحقیق در مورد امنیت خودروهای تسلا در آمریکا
در حال حاضر پاسخ به این پرسش، دشوار است، زیرا هنوز در مورد تعداد چرخههایی(حداکثر تعداد شارژ و تخلیه) که باتریهای حالت جامد میتوانند به آن دست یابند و همچنین چگونگی تحمل ظرفیت آنها در دماهای مختلف چیزی نشنیدهایم. این دو مشکل همیشه مانعی بر سر راه توسعه باتریهای جدید بودهاند.
پایگاه "Nikkei Asia" اشاره میکند که "تویوتا" دارای بیش از ۱۰۰۰ حق ثبت اختراع شامل باتریهای حالت جامد است.
وسایل نقلیه الکتریکی در یک گذار جهانی به سمت گزینههای سازگار با محیط زیست، به زودی پا را از یک گزینه جذاب فراتر خواهند گذاشت و تبدیل به یک ضرورت خواهند شد. در حال حاضر شرکت "تسلا" در این زمینه پیشتاز است، اما این روند ممکن است با گذشت زمان تغییر کند.
به نظر میرسد که "تویوتا" به عنوان بزرگترین خودروساز جهان سخت تلاش میکند تا در صحنه خودروهای برقی نیز رقابت کند. اگر این خودروساز واقعاً بر باتریهای حالت جامد مسلط شود، به احتمال زیاد خود را در عرصه خودروهای برقی نیز به سودآوری بینظیری خواهد رساند.
نظر شما