کپسول فضایی چینی حاوی نخستین نمونه‌های سنگ‌های ماه در بیش از چهار دهه روز یکشنبه ۲۳ آذر بازگشتی سه‌روزه را به کره زمین آغاز کرد.

Chang's e5

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس سازمان فضایی چین اعلام کرد کاوشگر ماه «چانگ ای ۵» برای حدود یک هفته به دور ماه در حال گردش بود، چهار موتورس را برای حدود ۲۲ دقیقه روشن کرد تا از مدار کره ماه بیرون بیاید.

بخش ماه‌نشین این سفینه فضایی در اوائل این ماه در نزدیکی نقطه‌ای از سطح ماه به نام «مونس رومکر» که تصور می‌شود یک محل فعالیت آتشفشانی باستانی باشد، فرود آمد و حدود ۲ کیلوگرم نمونه گردآوری کرد.

انتظار می‌رود کپسول بازگشت پس از جدا شدن از بقیه سفینه فضایی در شمال چین در منطقه مغولستان داخلی با چتر نجات فرود آید. مواد درون این کپسول نخستین نمونه‌ها از کره ماه پس از نمونه‌های بازگردانده شده بوسیله کاوشگر «لونا ۲۴» اتحاد شوروی در سال ۱۹۷۶ باشند.

سنگ‌ها و سایر خرده‌ریزه‌ها از حفاری به درون قشر ماه و نیز نمونه‌بردای مستقیم از سطح ماه به دست آمده‌اند. این مواد ممکن است میلیارد سال جوانتر از نمونه‌هایی باشند که قبلا در ماموریت‌های سفینه‌های آمریکا و شوروی به زمین آورده شده‌اند و احتمالا شناخت بیشتری درباره تاریخ ماه و سایر  اجرام منظومه شمسی به دست می‌دهند.

چین آزمایشگاه‌هایی برای آنالیز این نمونه‌ها از لحاظ سن و ترکیب‌شان برپا کرده است و انتظار می‌رود برخی از آنها در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد، همان کاری که درباره صدها کیلوگرم نمونه بازگردانده شده بوسیله سفینه‌های آمریکا و اتحاد شوروی پیشین انجام شد.

برنامه فضایی چین رشته‌ای از ماموریت‌های بلندپروازانه را دنبال می‌کند، از جمله کاوشگری که در راه رسیدن به کره مریخ است. برنامه چانگ که نامش از یک الهه باستانی چینی مربوط به ماه گرفته شده است، در دو سال گذشته با استفاده از کاوشگر چانگ ای ۴ به جستجو در «طرف دور» کمتر کاوش‌شده کره ماه پرداخته است.

طرح‌های آینده چین همچنین شامل فرستادن دوباره انسان به کره ماه و شاید ایجاد یک پایگاه دائمی روی آن است. چین همچنین در حال ساختن یک ایستگاه فضایی است که از سال ۲۰۲۲ به کار خواهد افتاد.

کد خبر 572509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha