دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اختلافات میان آمریکا و روسیه بر سر استقرار سپر موشکی در لهستان و چک باقی خواهد ماند.

خبرگزاری سوئیس از تویاکو گزارش داد، این اولین موضوعی بود که دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه در نخستین ملاقاتش با جورج بوش، رییس جمهور آمریکا به نمایش گذاشت.

بوش امروز در تویاکو پس از اولین ملاقات با مدودف پس از رسیدن به سمت ریاست جمهوری روسیه و اندکی پیش از آغاز اجلاس گروه هشت در این شهر شمالی ژاپن گفت: «برخی حوزه‌های اختلاف عقیده وجود دارند، اما در دیگر حوزه‌ها می‌توانیم از همکاری با هم استفاده کنیم.»

مدودف هم تایید کرد «اختلافاتی وجود دارد»، که چندین بار با «جورج» درباره آن صحبت کرده است. سرگی پریشودکو، مشاور مدودف هم گفت که این ملاقات یک ساعته در فضایی سازنده برگزار شد، اما ته‌مایه‌ای از انتقاد هم در آن بود.

ورود لیتوانی «غیرقابل پذیرش» است
به گفته وی، در خصوص موضوع سپرموشکی «هیچ پیشرفت واقعی» حاصل نشد. مدودف به طور جدی از گزارش رسانه‌های آمریکا مبنی بر آنکه آمریکا با لیتوانی درباره استقرار موشک‌های رهگیر مذاکره کرده است، ابراز نگرانی کرد. برای مسکو این موضوع «مطلقا غیرقابل پذیرش» است.

روابط آمریکا و روسیه به دلیل موضوعات جنجالی بسیاری تحت فشار است. از جمله این مسایل، طرح‌های آمریکا برای استقرار سیستم سپرموشکی در لهستان و چک، آرزوی واشنگتن برای پذیرش گرجستان در ناتو و یا انتقاد آمریکا از نقض حقوق دموکراتیک در روسیه است.

کد خبر 57267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز