دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: اجرای نخستین مرحله خروج سیمان از سبد حمایتی و افزایش قیمت‌های دولتی و مصوب این کالا، کاهش تقاضا و سردرگمی بازار سیمان را به‌دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار همشهری، تثبیت نشدن نرخ مصوب سیمان و گذشت مدت زمان حدود یک‌هفته‌ای از مرحله اول خروج سیمان از سبد حمایتی، موجب شده است تا بازار سیمان بیش از آنکه شاهد کاهش قیمت‌ها باشد با سردرگمی روبه‌رو شود و برخی عاملین فروش با اشاره به دریافت نکردن نرخ‌های مصوب جدید و ارسال نشدن سهمیه‌های تخصیص یافته پس از اجرای مرحله اول این طرح، ارائه سیمان به متقاضیان را منوط به تثبیت وضعیت عرضه و بازارکنند.

گرچه مسئولین میانگین قیمت هر تن سیمان در استان تهران را حدود 69 هزار تومان اعلام کرده‌اند، اما اکنون متوسط قیمت خرده‌فروشی هر پاکت سیمان در بازار آزاد حدود 8 هزار تومان است.

کاهش تقاضا برای خرید سیمان به‌دلیل تثبیت نشدن قیمت این کالا و افزایش 10 درصدی حجم عرضه موجب شده است تا قیمت این کالا در بازار آزاد افزایش چندانی نداشته باشد.

گرچه برخی دست‌اندرکاران پیش‌بینی می‌‌کنند با اعمال نرخ‌های جدید و افزایش تقاضا، مجددا بازار با کمبود عرضه مواجه شده و قیمت‌ها افزایش یابد.

تداوم توزیع بدون وقفه

در حالی که برخی عاملین فروش از تحویل نشدن سهمیه سیمان خبر می‌دهند، مدیر عامل اتحادیه تعاونی مصالح فروشان در زمینه توزیع سیمان پس از افزایش قیمت‌های دولتی به خبرنگار ما می‌گوید: هیچ وقفه‌ای در توزیع سیمان وجود نداشته و سیمان با قیمت‌های مصوب در حال توزیع است. همچنین نرخ‌های جدید از روز یکشنبه به عاملین ابلاغ و همه موظف به رعایت این نرخ هستند.

اسماعیل کاظمی، می‌افزاید: با این روند سیمان عرضه شده به بازار تابع نرخ‌های مصوب خواهد بود و با توجه به افزایش عرضه سیمان، کاهش تدریجی قیمت سیمان در بازار آزاد را نیز شاهد خواهیم بود.

تعهد برای تک نرخی شدن سیمان

معاون بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه با توجه به روند نزولی قیمت سیمان در بازار آزاد پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا 2 ماه آینده سیمان به‌طور کامل از سبد حمایتی خارج و نرخ آن آزاد شود، حداکثر قیمت تیپ یک سیمان برای مصرف‌کننده را 65هزار تومان در هر تن اعلام کرده و گفت: در روزهای آینده سیمان به ویژه سیمان فله کاهش قیمت بیشتری خواهد داشت.

تعهد کارخانه‌ها برای خروج سیمان از سبد و تامین نظر وزارت بازرگانی نیز بر مبنای قیمت 65 هزار تومانی هر تن سیمان تیپ یک و تک نرخی شدن سیمان دولتی و بازار آزاد است که این تعهد با کار کارشناسی و توجه به افزایش ظرفیت‌های عرضه سیمان صورت گرفته است.

ید‌الله صادقی مهم‌ترین عامل کاهش قیمت سیمان در بازار آزاد را افزایش عرضه این کالا دانسته و می‌گوید: براساس اعلام وزارت صنایع اکنون 55 میلیون تن سیمان در شبکه توزیع می‌شود، که قبلا کمتر از این میزان بوده است همچنین برآوردها حاکی از همین میزان مصرف سیمان در کشور است.

برای جلوگیری از صادرات این محصول نیز برای هر تن سیمان عوارض 100 هزار تومانی تعیین شده تا بازار تثبیت شود. همچنین با توجه به مشکلات حمل‌ونقل و فساد‌پذیری این کالا میزان قاچاق سیمان نیز بسیار اندک خواهد بود.

افزایش قیمت سیمان در برخی استان‌ها

افزایش نسبی نرخ سیمان در بازار آزاد برخی استان‌های کشور مانند مازندران از 135هزار تومان در هر تن به 138 هزار تومان موجب شده است تا کمیته ماده یک طرح جامع سیمان پرداخت مابه‌التفاوت قیمت مصوب دولتی و بهای تمام شده سیمان به عوامل توزیع را مصوب کند.

کد خبر 57356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز