کارشناسان بر این باورند که پارلمان مشترک میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌تواند استقلالی را که آرمان ملت و حکومت‌های منطقه است به این کشورها هدیه کند ...

و با وضع قوانین مشترک موجب تقویت ارتباطات، دوستی و همکاری شود و منطقه خلیج فارس را از هر قدرت فرا منطقه‌ای بی‌نیاز سازد. از نگاه خالد ابو کریم، دبیر سرویس سیاسی روزنامه اماراتی البیان در حال حاضر نیاز فراوانی به پارلمان منطقه‌ای برای افزایش همکاری منطقه‌ای وجود دارد، اما برای تشکیل هر نهادی باید پیش زمینه‌های مساعدی فراهم آورد. وی در این باره می‌گوید: « برای ایجاد چنین پارلمانی می‌باید فرهنگ دوستی، همکاری و حسن همجواری میان کشورها را تقویت کرد. این امر برای تشکیل هر گروه یا سازمان یا نهادی که هدف آن نزدیکی ایده‌ها و اندیشه‌ها و نظرات بین کشورها و تقویت مشترکات آن‌هاست، ضروری است.» ابوکریم، موانعی که برسر راه این اقدام مؤثر در همگرایی منطقه‌ای وجود دارد را نیز بررسی و مرور می‌کند و می‌گوید: درصورت ورود به چنین تجربه‌ای آن هم در شرایط کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی، در واقع به نوعی به ماجراجویی غیرحساب شده دست زده‌ایم. تشکیل و ایجاد چنین نهادها و سازمانهایی زمانی ممکن و میسر خواهد بود که شرایط سیاسی مثبت با محوریت همبستگی و توافق و نه اختلافات و تهدیدهای خارجی حاکم باشد.

همان‌گونه که شما هم می‌دانید برخی پرونده‌ها میان ایران و کشورهای عربی هنوز لاینحل و مفتوحه مانده است. ابتدا باید تکلیف این پرونده‌ها روشن شود، سپس مسئله تشکیل این پارلمان بررسی شود تا حسن نیت کشورها ثابت شود و این توافقات نتایج مثبت و تضمین شده‌ای بدهد. مهم این است که ما مردم منطقه بدانیم و باور کنیم که نباید انتظار داشته باشیم اختلافات منطقه‌ای را کشورهای خارجی و بیگانه حل کنند. ما باید با میل و اراده خود دنبال حل مشکلات خود باشیم برای همین باید برای نسل‌های آینده روابط خوبی و مستحکمی را پایه‌گذاری کنیم.

دکتر رحمان قهرمان‌پور، مدیر گروه خلع سلاح مرکز تحقیقات راهبردی، نیزمعتقد است از آنجا که منطقه خاورمیانه فاقد سازوکار جمعی برای حل منازعات است تشکیل هر نهاد جمعی از جمله پارلمان را در شرایط کنونی ضروری می‌داند و می‌گوید: «توجه به تجارب دو دهه اخیر نشان می‌دهد ما کشورهایی هستیم که به هم نیاز داریم. تشکیل هر سازوکار جمعی مانند پارلمان خلیج‌فارس می‌تواند از منازعات جلوگیری کند، مشکلات ارضی و مرزی را حل کند و موجب اعتمادسازی هرچه بیشتر شود.» قهرمان‌پور اضافه می‌کند: «اگر پارلمان مشترکی وجود داشته باشد می‌تواند بخشی از مقررات دست و پاگیر را که مانع هر نوع ارتباط است، رفع کند.»

از سوی دیگردبیر سرویس سیاسی روزنامه اماراتی البیان به مزایای دیگری که تشکیل این پارلمان در پی دارد اشاره می‌کند. ابو کریم معتقد است: «مهم‌ترین مزیت پارلمان مشترک خلیج فارس این است که چارچوبی مستقل براساس همسایگی جغرافیایی و روابط تاریخی اسلامی مشترک میان ایران و کشورهای عربی ایجاد می‌شود، آن‌هم به دور از مداخلات قدرت‌های فرامنطقه‌ای. با ایجاد چنین پارلمانی، می‌توان مشکلات منطقه را حل کرد و در کنار آن، طرح‌های آینده نگرانه را برای پیشرفت و توسعه و شکوفایی و متحول کردن خاورمیانه به دور از هرگونه دخالت بیگانه فراهم ساخت.»

وی ادامه می‌دهد: «هر توافقی که در این راستا صورت گیرد، برخاسته از اراده آزاد و مستقل کشورهای منطقه خواهد بود و این امر به نوبه‌خود، دوام و قوام چنین اتفاق نظری را تضمین خواهد کرد.»  ابوکریم تاکید می‌کند:«نباید انتظار داشته باشیم که اختلافات منطقه‌ای را کشورهای خارجی و بیگانه حل کنند. ما باید با میل و اراده خود دنبال حل مشکلات خود باشیم برای همین باید برای نسل‌های آینده روابط خوب و مستحکمی را پایه‌گذاری کنیم.»

کد خبر 57418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز