طاهره نمرودی: پس از این که کرونا جهانی شد، دیده‌بان حقوق بشر ، گفت‌وگوهایی را از راه دور با دانش‌آموزان، والدین، معلم‌ها و مسئولان آموزشی برخی کشورهای آفریقایی انجام داد تا تأثیر این پاندمی را بر تحصیلات بچه‌ها بررسی کند.

سرنوشت نوجوانان آفریقایی  بعد از كووید۱۹

تحقیقات نشان داد بسته شدن مدرسه‌ها به دلیل پاندمی، نابرابری‌های قبلی را شدیدتر کرده است. کودکانی که قبلاً در خطر حذف از چرخه‌ی آموزش با کیفیت بودند، حالا بیش‌تر تحت‌تأثیر قرار گرفتند.

لوزانژ، ۱۶ ساله از کنگو گفت: «بعد از تعطیلی مدرسه‌ها هیچ آموزشی دریافت نکردم و نگرانم که نتوانم وارد سال آخر مدرسه بشوم.»

مدیر سازمانی غیرانتفاعی در ماداگاسکار که برای بچه‌هایی که قبلاً بی‌خانمان و یتیم بودند یا نمی‌توانستند با والدینشان زندگی کنند فرصت تحصیل و خدمات مراقبتی فراهم می‌کند، می‌گوید: «بچه‌هایی که در خانواده‌های‌ میزبان( خانواده‌ای که فردی غریبه را در خانه خود بدون دریافت هیچ هزینه‌ای می‌پذیرد و فرد با آن‌ها زندگی می‌کند) اسکان داده شده‌اند هیچ آموزشی در مدت تعطیلی مدرسه نداشته‌اند.»

یکی از مسئولان آموزش در کنگو، صدای تجربیات بسیاری از بچه‌های سراسر قاره شده و می‌گوید: «در این مدت، بچه‌ها آموزش نمی‌بینند؛اگرچه برخی از دانش‌آموزان تکالیف چاپ شده دریافت می‌کنند، اما نمی‌توانیم بگوییم این آموزش، عادی است.»

یکی از دانش‌آموزان کنگویی به ما می‌گوید: «فقط به ما گفته شد یادداشت‌هایمان را مرتب بخوانیم درحالی که منتظر دستورالعمل جدید از مقامات هستیم. در ابتدا من فکر می‌کردم مدرسه خیلی زود دوباره شروع می‌شود بنابراین یادداشت‌هایم را نخواندم ولی وقتی دیدم قرار است این وضع ادامه پیدا کند، شروع به خواندنشان کردم. چیزهای زیادی را فراموش کرده بودم.»

خیلی از بچه‌ها هیچ راهنمایی، بازخورد یا عکس‌العملی از معلمشان دریافت نکرده‌اند.

به چکینا ۱۳ ساله در کینشاسا (پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو)  زمانی که مدرسه بسته شد، کتاب مطالعه داده‌شده است. اما بعد از آن هیچ ارتباطی ما معلمش نداشته. او می‌گوید: «من درس‌های قدیمی‌ام را خواندم و متوجه شدم خواندن ریاضی، در خانه و تنها خیلی سخت است.»

ناتالی، ۱۵ ساله از زامبیا می‌گوید: «مدیر مدرسه درست قبل از بسته شدن مدرسه به کلاس‌ها آمد و به ما گفت خودمان درس بخوانیم.»

ناتالی از کتاب‌هایی استفاده می‌کند که تا کنون در اختیار داشته است: «بیش‌تر موضوعات سخت‌تر از آن هستند که بدون کمک معلم بشود یاد گرفت.»

دخا ۱۴ ساله در کنیا گفت مدرسه‌شان دو بار در ماه برای والدین در واتساپ برگه‌های مرور درس‌ها را می‌فرستد: «طرح علامت‌گذاری وقتی ارسال می‌شود که دانش‌آموزان تلاش کنند و والدین برگه‌ها را بنابر آن علامت‌گذاری کنند، معلم‌ها مستقیماً با ما در ارتباط نیستند.»

کد خبر 574999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha