گروه اقتصادی: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جمع اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و فعالان بخش خصوصی حضور یافت

 و وعده‌های امیدبخشی درباره تلاش مجلس برای بهبود فضای کسب و کار در کشور، اجرای سیاست‌های اصل 44 و رفع قوانین مزاحم داد.

لاریجانی در این نشست با تاکید بر همکاری و همفکری اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی با مجلس شورای اسلامی به‌عنوان پارلمان کشور گفت: مجلس باید چتر حمایتی مطلوب اتاق بازرگانی و البته نه از باب تفنن باشد، بلکه مجموعه شرایط کل کشور اقتضای این همکاری را دارد.

رئیس مجلس افزود: مجلس از منظر نظریه‌پردازی برای اصلاح و رونق اقتصاد می‌تواند از کمک اتاق بازرگانی خصوصاً درباره اینکه چه قوانینی لازم داریم و چه قوانینی مزاحم است، بهره بگیرد.

لاریجانی درباره نحوه رسیدن به عدالت نیز گفت: نمی‌توان با بی‌توجهی به قانون به عدالت رسید. وی سپس از تصمیمات لحظه‌ای در اقتصاد انتقاد کرد و خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند تصمیمات لحظه‌ای، مفید است اما اینگونه تصمیمات که به ندرت، مفیدند با تزلزلی که در کشور ایجاد می‌کنند، اثرات بدی بر اقتصاد کشور می‌گذارند.

وی ادامه داد: قصد داریم بعد نظارتی مجلس را قوی کنیم چون شاهد بعضی پرش‌ها از قانون هستیم.

رئیس قوه مقننه به طرح‌های زودبازده که معمولاً مورد انتقاد اعضای اتاق بازرگانی قرار می‌گیرند نیز اشاره کرد و ادامه داد: من با طرح‌های زودبازده مخالف نیستم اما نباید قائمه اقتصاد کشور بر این طرح‌ها قرار گیرد، زیرا کارهای فوری در اقتصاد، نباید دائمی باشد بلکه باید فضای کسب و کار به گونه‌ای فراهم شود که بخش خصوصی رأساً اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور کند.

لاریجانی با تاکید بر مشارکت اتاق بازرگانی در تصمیم‌سازی‌های کشور اظهار داشت: مجلس فضای مساعد این کار را فراهم می‌کند و به تمامی کمیسیون‌های مجلس نیز گفته‌ام که از کارشناسی‌های اتاق بازرگانی استفاده کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود از فعالان بخش خصوصی کشور خواست با درک فضای سیاسی و بین‌المللی کشور، «سرمایه‌گذاران نازک‌نارنجی» نباشند. وی افزود: فضای کشور برای حرکت بخش خصوصی فراهم است اما بدون سنگلاخ نیست.

فضای نامساعد کسب و کار

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، حضور رئیس مجلس در جمع اعضای بخش خصوصی را نماد آغاز تحولات ساختاری در حوزه حکومت و مردم در اقتصاد کشور خواند.

محمد نهاوندیان علت تحقق نیافتن اهداف سیاست‌های اصل 44 با وجود «الفاظ زیبا و شیرینی» که درباره اجرای آن بیان می‌شود را فضای نامساعد کسب و کار در اقتصاد کشور خواند.

کد خبر 57592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز