گروه سیاسی: همزمان با رایزنی هیأت چهارنفره پارلمان ایران در بروکسل، رئیس جمهوری بلاروس نیز در پیامی برنامه هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز خواند.

در بروکسل، الهام امین‌زاده، محمود محمدی، موریس معتمد و یک نماینده دیگر با خاویر سولانا دیدار و گفت‌وگو کردند و رئیس جمهوری بلاروس با یک روزنامه روسی مصاحبه کرد و اخبار آن را ایرنا منتشر کرده است. در بروکسل تیم نمایندگان مجلس ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کردند که پس از آن ابراز شد گفت‌وگوهای خوب و مناسبی بین دو طرف برقرار شده است. سولانا در این دیدار به محمدی بر حق مشروع ایران در زمینه استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرده است. محمدی همچنین به سولانا گفته ملت ایران پذیرای تحریم و تهدید نیست. این نماینده مجلس خبر داد دو طرف تأکید کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای ادامه داشته باشد و مسئله با تأکید بر اصل گفت‌وگو حل شود. پس از آن گروه پارلمانی ایران با ریاست پارلمان بلژیک نیز دیدار و گفت‌وگو داشت.
اما الکساندر لوکاشنکو که یک ماه پیش با منوچهر متکی دیدار و گفت‌وگو داشت بار دیگر بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تأکید کرد وگفت هدف برنامه هسته‌ای ایران ساخت سلاح نیست.
رئیس جمهوری بلاروس اتهامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت: تمامی این حرف‌ها بی‌اساس است و با واقعیت مطابقت ندارد. لوکاشنکو گفت تا زمانی که همه کشورها عاری از سلاح هسته‌ای نشوند، همیشه کشورها به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای خواهند بود.
کمی آن‌طرف‌تر از بلاروس و در مسکو پایتخت روسیه، سفیر ایران با معاون وزیر خارجه روسیه دیدار کرد. در دیدار سرگئی کیساک و غلامرضا انصاری دو طرف مسئله هسته‌ای ایران را مورد بحث و بررسی قرار دادند. ریانووستی پس از ارسال این خبر به جزئیات این دیدار اشاره‌ای نکرد.
درحالی‌که قصد تطبیق پرونده ایران و کره‌شمالی در برخی رسانه‌های غرب مشهود است، فایننشیال تایمز در تحلیلی نوشت پرونده ایران و کره‌شمالی و راه این دو جدا از هم است. این روزنامه نوشت قرار بوده تحریم ایران از سوی آمریکا باعث تقویت ان‌پی‌تی شود اما آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی تمامی کشورهای مدعی حفظ ان‌پی‌تی را منفعل کرد.
آمریکا به‌لحاظ قدرت اتمی کره‌شمالی را قدرتمند می‌دید اما هیچ‌گاه نتوانست به این کشور حمله نظامی کند و به‌جای آن عراق و ایران را مورد حمله و فشار قرار داده است آن هم تنها به این علت که چین از کره‌شمالی حمایت می‌کند.
چین اما دیروز شاهد گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه کشورش با خاویر سولانا بود. خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا خبر داد در این گفت‌وگوی تلفنی پرونده هسته‌ای ایران به بحث گذاشته شده است. از آبهای خلیج‌فارس نیز خبر رسید شورای همکاری خلیج‌فارس خواستار حل صلح‌آمیز بحران هسته‌ای ایران شده است.
وزیر خارجه بحرین به‌عنوان یکی از اعضای شاخص و اصلی شورا در گفت‌وگویی با روزنامه‌ای کویتی که بخش‌هایی از آن‌را ایرنا منتشر کرده، خواهان حل صلح‌آمیزاین پرونده شد.
احمد آل خلیفه گفت: شورای همکاری قصد دارد هیأتی را برای گفت‌وگو راهی تهران کند. مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به این خبر هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.
حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق پرونده هسته‌ای کشور در گفت‌وگویی کوتاه با فارس خبر داد مسئله هسته‌ای ایران آنقدر پیچیده نیست که دو طرف اعلام کنند راه‌حلی برای رسیدن به تفاهم وجود ندارد. ولی روحانی درباره تهدیدهای غرب گفت: اگر غرب دست از تهدید بردارد، امکان دستیابی به تفاهم بسیار زیاد می‌شود و در دو سوی پیشنهادی که تحریم و تعلیق باشد، نمی‌توان گفت‌وگو کرد. وی خواستار گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط اروپا با ایران شد.
کد خبر 5776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز