فضای سبز، یکی از دغدغه‌های مهم اهالی منطقه ۲۱ است و همواره توجه ویژه‌ای به آن داشته و دارند و از هر فرصتی برای پرداختن به این موضوع استفاده می‌کنند.

درخت

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:  در هفته گذشته، طی مراسمی که در بوستان «شهدای وردآورد» برگزار شد، ۱۰۰ اصله درخت به نام و یاد شهدای این محله کاشته شد. این برنامه فرهنگی و اجتماعی بهانه‌ای شد تا نگاهی دقیق‌تر به موضوع فضای سبز و بوستان‌های منطقه بیندازیم. جایی که شرایط بسیار خوبی دارد و پس از منطقه ۲۲ و پیش از منطقه ۱۹ به‌عنوان دومین منطقه برتر تهران به سبب وسعت و سرانه فضای سبز شناخته می‌شود.

  • کاشت درختان چنار و اقاقیا در وردآورد

رئیس اداره فضای سبز منطقه ۲۱ درباره کاشت ۱۰۰ اصله درخت در محله وردآورد به همشهری محله می‌گوید: «نزدیک به ۱۵ درخت در بوستان شهدای وردآورد بر اثر نوعی آفت از بین رفته بود که به دنبال جایگزین کردن آنها بودیم. با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی، معاونت خدمات شهری منطقه و شورایاری محله ورد آورد، مراسمی برای بزرگداشت شهدای این محله برگزار شد که طی آن ۱۰۰ اصله درخت یا «بن» بالای ۲۰ سانتی‌متر، به نام شهدای وردآورد در بوستان شهدا کاشته شد.

درخت‌ها از نوع «چنار» و «اقاقیا» و ازگونه‌های غالب فضای سبز داخل بوستان هستند. در نظر داریم تا با همکاری شورایاری‌ها این برنامه را در دیگر محله‌ها نیز اجرا کنیم.» «کامران مرید پور» درباره افزایش تعداد درختان منطقه نیز می‌افزاید: «از اسفند ماه سال گذشته و هفته «درختکاری» تا به امروز، ۲۰ هزار اصله درخت و ۶۳ هزار درختچه در منطقه کاشته شده است. برای کاشت درخت و گیاهان با صنایع و مراکز نظامی تعامل و هماهنگی خوبی داریم. همچنین امسال نیز آمادگی داریم تا هم زمان با هفته درختکاری، توزیع و کاشت نهال رایگان را برای شهروندان داشته باشیم.»

  •  فعالیت‌های سبز منطقه در یک نگاه

 به کارگیری انواع درخت و درختچه وگونه‌های مناسب با اقلیم منطقه و سازگار با کم‌آبی مانند زبان گنجشک، زیتون تلخ، عرعر، آتریپلکس و ارغوان
 به کارگیری علوم نوین برای افزایش مقاومت به بیماری‌ها و آفات فضای سبز
 هوشمندسازی چاه‌ها و به کارگیری مخازن
 حذف ۱۷ هکتار چمن برای کاهش میزان مصرف آب با توجه به کم بودن منابع آبی منطقه و پیرو بخش نامه سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران و جایگزین کردن درختان و درختچه‌ها
 کاهش تعداد پیام‌های ۱۸۸۸ درباره مشکلات فضای سبز و بوستان‌ها
 تکمیل مخازن ذخیره آب
 تکمیل شبکه انتقال و توزیع آب
 استفاده از شبکه روشنایی کم‌مصرف (جایگزین کردن شبکه روشنایی کم‌مصرف به جای پر مصرف)
 استفاده از مخازن پلی‌اتیلن کوچک مقیاس برای مدیریت آب در پارک‌های محلی
 استفاده از پساب‌های استاندارد مراکز صنعتی و نظامی منطقه شامل ۲۵۰۰‌مترمکعب از کارخانه پارس خودرو و ۴۰۰ مترمکعب از شهرک آسمان
 افزایش میزان روشنایی زمین‌های بازی و نصب شبکه روشنایی به تعداد ۱۹ برج نوری
 ادامه تکمیل شبکه روشنایی و تغییر لامپ‌های پر مصرف به کم‌مصرف

  • کم آبی چالش اصلی فضای سبز منطقه است

یکی از چالش‌های فضای سبز منطقه ۲۱ کمبود منابع آبی برای آبیاری است. مریدپور از اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی برای کاهش و بر طرف کردن این مشکل خبر می‌دهد: «تعامل با کارخانه‌ها، پادگان‌ها و مراکز نظامی برای استفاده از پساب‌های سالم و تصفیه شده آنها در آبیاری گیاهان از جمله کارهای انجام شده در این حوزه است. برای مثال، در شهرک «آسمان» و ضلع شمالی بزرگراه «فتح»، تصفیه‌خانه‌ای وجود داشت که از آن استفاده نمی‌شد. ما این تصفیه‌خانه را برای آبیاری فضای سبز، دوباره فعال کردیم و از آن استفاده می‌کنیم. حفر چاه نیز یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرا است. برای این امر، ۶ قطعه مخزن بتونی دفنی درحال ساخته شدن است که از این تعداد تاکنون از ۲ مخزن بهره‌برداری شده است. براساس قراردادی که با معاونت فنی و عمرانی منطقه داریم، ۴ مخزن دیگر هم تا بهار ۱۴۰۰ آماده بهره‌برداری خواهد شد. برنامه بعدی نیز کاشت و جایگزین کردن درختان وگونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه است.»

 بوستان‌های مناسب‌سازی شده برای معلولان و جانبازان:
 بوستان رئیسعلی دلواری (ناحیه یک).
 بوستان شهدای گمنام (ناحیه یک).
 بوستان مریم (ناحیه دو).
 بوستان نرگس (ناحیه یک) تقریباً به اتمام رسیده است.
 بوستان شهدای خبرنگار (ناحیه سه) با پیشرفت ۸۵‌درصد در حال اتمام است.
 بوستان کوثر (ناحیه یک) تقریباً در مراحل پایانی انجام کار است.
 بوستان‌های بانوان و لاله هم در دستور کار قرار دارند.

  • بوستان‌های منطقه نونوار می‌شوند

رئیس اداره فضای سبز منطقه، درباره نگهداشت بوستان‌ها به‌ویژه در این روزهای شیوع ویروس «کرونا» این‌گونه توضیح می‌دهد: «تا کنون ۱۳۷ دستگاه جدید بدنسازی در بوستان‌های منطقه نصب شده است. تعویض المان‌های فرسوده بوستان‌ها شامل نیمکت، سطل زباله، آبخوری و میز شطرنج و پینگ‌پنگ و وسایل بازی از دیگر کارهای انجام شده در این حوزه است که همچنان ادامه دارد. یکسان‌سازی و متحدالشکل شدن تابلو مشخصات و اطلاعات بوستان‌ها نیز از دیگر کارهای انجام شده در بوستان‌ها است. هم‌چنین از ابتدای سال تا کنون، ۱۴۰۰‌مترمربع کفپوش «گرانولی» برای زمین‌های بازی بوستان‌ها در نواحی سه‌گانه خریداری و ۸۳۰‌مترمربع کفپوش تزریقی در زمین بازی بوستان شهرک «استقلال» نیز نصب شده است. ۱۵۰۰‌مترمربع کفپوش تزریقی هم تا پایان سال در زمین بازی بوستان‌ها نصب خواهد شد. از زمان شیوع ویروس کرونا، وسایل بازی و نیمکت‌ها و وسایل بوستان‌ها به شکل مستمر و روزانه ضد عفونی می‌شوند.»

۵۸ بوستان در منطقه ۲۱ وجود دارد.

۳۶ ‌متر و ۹۰ سانتیمترمربع سرانه فضای سبز درون‌شهری بدون احتساب جنگل‌کاری داخل محدوده است.

۱ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۵۲۹‌مترمربع مساحت بوستان‌های منطقه است.

۵۰ ‌مترمربع سرانه فضای سبز منطقه است.

۶ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۲۶۸‌مترمربع مساحت فضای سبز درون‌شهری منطقه است.

۹۳۵ هکتار مساحت کل فضای سبز منطقه است.

  •  فضای سبز منطقه به روایت اعداد

۳ میلیون و ۱۱۷ هزار ۵۶۷‌مترمربع مجموع مساحت جنگل‌کاری منطقه است.

۶۲۹ هزار و ۸۰۷‌مترمربع مساحت جنگل‌کاری داخل محدوده شهری است.

۲ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۷۶۰‌مترمربع مساحت جنگل‌کاری خارج محدوده شهری است.

۹۵۱ هزار و ۸۱۲‌مترمربع مساحت فضای سبز رفیوژ است.

۲۱۵ هزار و ۳۴۴‌مترمربع مساحت فضای سبز لچکی است.
 
۷۳۲ هزار و ۳۷۲‌مترمربع مساحت فضای سبز حاشیه است.

۱۵ هزار و ۹۵۸‌مترمربع مساحت فضای سبز میدان‌ها است.

۴۵ هزارمترمکعب آب در روز برای آبیاری فضای سبز منطقه نیاز است.

۲۴ هزارمترمکعب آب برای آبیاری فضای سبز منطقه در روز تأمین شده است.

۲۱ هزارمترمکعب آب در روز برای آبیاری فضای سبز منطقه کم است که برای جبران آن با روش‌های مختلف تلاش می‌شود.

کد خبر 578546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha