دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

ترجمه - احسان تقدسی: انفجار انتحاری هفته گذشته کابل که در مقابل درب ورودی سفارت هند در کابل اتفاق افتاد، مرگبارترین این حملات از زمان سقوط طالبان در سال 2001 میلادی تاکنون محسوب می‌شود.

بسیاری از تحلیلگران نگران تبدیل افغانستان به محل جنگ سردی میان پاکستان و هند هستند.

براثر انفجار هفته گذشته کابل 41 نفر کشته و بیش از 130 نفرهم زخمی شدند. این انفجار باردیگر سبب افزایش نگرانی دولت افغانستان و کشورهای غربی درمورد نگرانی‌های امنیتی آتی دراین کشور شده است.

درتحلیل این ماجرا، برخی مقامات رسمی افغانستان از احتمال انتقال بمب منفجر شده به مقابل سفارت هند توسط نیروهای امنیتی پاکستان برای دامن‌زدن به جنگ میان هند و پاکستان سخن گفته‌اند. افغانستان بارها دولت اسلام آباد را به حمایت از جریان طالبان درافغانستان متهم کرده است؛  امری که البته بارها توسط پاکستان تکذیب شده است.
مقامات رسمی هند اما تاکنون ترجیح داده‌اند از اظهارنظر صریح درارتباط بااین ماجراخودداری کنند و تنها به این نکته بسنده کرده‌اند که درارتباط بااین موضوع باید تحقیقات کاملی صورت گیرد. افغانستان اینک محملی برای جنگ نیابتی پاکستان و هند شده است و درسوی دیگر جنگ باطالبان باناکامی‌هایی مواجه است.

برخی تحلیلگران معتقدند هدف حمله هفته گذشته به دقت انتخاب شده بود. هند تنها یک دوست برای افغانستان و رئیس‌جمهوری آن  _حامد کرزی- نیست بلکه هند صرفا یک بخشنده مهربان که به فکربازسازی افغانستان است، نیست بلکه مهم‌ترازهمه هند دشمن قسم خورده پاکستان درمورد مناطق جدایی طلب کشمیر است. این حمله رابه‌خصوص درمورد افغانستان باید یک کابوس دانست.

7سال ازآغاز جنگ برضد‌تروریسم می‌گذرد و جریان تروریسم به جز افغانستان، دربسیاری دیگر از مناطق جریان یافته است. روزگاری تروریسم فقط درکابل و کشمیر خانه داشت اما اینک مرزهای خود را تا غرب و هند نیزگسترش داده است. این پازل هنگامی کامل می‌شود که بدانیم حتی دولت سکولار هم از گزند جریان افراط درامان نخواهد ماند.

یک روز پیش از حمله انتحاری هفته گذشته کابل، انفجار بزرگی شبیه آنچه درکابل شاهد آن بودیم، در اسلام آباد اتفاق افتاده بود. افراط گرایان آنقدر احساس امنیت می‌کنند که حملات خود را از هر طرفی که بخواهند انجام دهند. برای متوقف کردن آنان غرب و پاکستان چاره‌ای جز همکاری با یکدیگر ندارند.

درتحلیل ماجرای هفته گذشته کابل دیدگاه دیگری هم وجود دارد و آن اینکه پاکستان اصولا به تحرکات هند در افغانستان همواره با تردید نگریسته است. افغانستان و هند روابط بسیار نزدیکی دارند و همین ارتباط هم سبب شده تا پاکستان احساس خطر کند که مبادا روزی از سوی هند و افغانستان محاصره شود. روابط افغانستان و پاکستان اینک در شرایط بحرانی قرار داد. همین چندوقت پیش حامدکرزی به پاکستان هشدار داد که درصورت عدم‌مقابله با طالبان، ارتش افغانستان، خود رأسا برای مقابله با این جریان افراطی - اگر لازم باشد - وارد خاک پاکستان خواهد شد.

پیش از آن هم سرویس امنیتی افغانستان، سرویس امنیتی پاکستان را مسئول حمله ماه آوریل به حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان دانسته بود.

بسیاری جنگ عراق را نه جنگی باتروریسم بلکه عراق را محلی برای تسویه‌حساب برخی کشورها می‌دانند. این سؤال هم اینک درباره افغانستان هم مطرح است که آیا  اصولا امکان دارد این کشورهم محل تسویه حساب‌های خونین شود؟

 اشپیگل - 8 جولای 2008

کد خبر 57939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز