ترجمه - سالومه ابطحی: «رابرت گیتس» وزیر دفاع ایالات متحده تصمیم نیروی هوایی برای اختصاص قرارداد 35 میلیارد دلاری نفتکش‌های پرنده جدید به نوعی از هواپیما که به‌طور مشارکتی توسط دو شرکت اروپایی ساخته شده است را وتو کرد.

 بوئینگ که امیدوار بود قرار داد را از آن خود کند، به روند ارزشیابی صلاحیت رقبا در گرفتن این طرح اعتراض کرد.آژانس ناظر بر روند اختصاص این طرح که بر مخارج دولت نیز نظارت می‌کند با اعتراض بوئینگ موافقت کرد. مزایده قرارداد این نفتکش، عمومی می‌شود تا بهترین گزینه برای انجام طرح انتخاب شود.

در آلمان شرکت زیمنس اعلام کرد که 4درصد نیروی کار خود مساوی با 16750 نفر در سطح جهان را تعدیل می‌کند.یکی دیگر از شرکتهای معروف کشور آلمان نیز تصمیم دارد 1800 شرکت قانونی وابسته و 70 شرکت منطقه‌ای خود را ادغام و به نهاد بزرگ و مستقلی تبدیل کند.این کار خشم اتحادیه‌های کارگری آلمان را به‌دنبال خواهد داشت.

«فیلیپ بنت»، مدیر عامل پیشین «رفکو» حکم 16 سال حبس را برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران دریافت کرد.«رفکو» که زمانی یکی از برجسته‌ترین کارگزاران کالا و معاملات سلف جهان بود، در سال 2005 زمانی که کلاهبرداری مدیرعامل آن مشخص شد، از هم پاشید و مراکز مالی جهان را لرزاند.

آشفتگی مالی دنباله‌دار

«فانی ماو» و «فردی مک» که دو شرکت معظم رهنی ایالات متحده هستند، هفته پر تنشی را گذراندند.این شرکتها که از پشتوانه محکم دولت برخوردارند به واسطه شایعات رایج درباره تغییر قوانین حسابرسی به شدت دچار نوسان مالی شدند.تغییر قوانین جاری حسابرسی به معنی زیر‌سؤال رفتن منابع مالی این شرکت‌ها و زیان سرمایه‌گذاران است. اما خزانه‌داری ایالات متحده با اعلام اینکه اجازه نمی‌دهد شرکتهای «فانی» و «فردی» دچار زیان شوند، خیال سرمایه‌گذاران را آسوده کردند و تنش را فرو نشاندند.

سهام بانک انگلیسی«بردفورد و بینگلی» در بازار بورس انگلستان ناگهان سقوط کرد.این بانک که مدتی است با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند از بانکهای بزرگ انگلیس خواست تا مبلغ پیشنهادی خرید سهامش را بالا ببرند.شاخصی که توسط مجمع ملی معاملات ملکی آمریکا برای اندازه گیری میزان فروش خانه‌هایی با سند دست دوم تدوین شده است، در ماه می‌سال‌جاری میلادی 7/4 درصد و بیش از میزان پیش‌بینی شده کاهش داشت.در همین زمان در انگلستان تعداد خانه‌سازانی که نیروی کار خود را تعدیل می‌کنند رو به رشد است.یکی از شرکت‌های خانه‌سازی‌ معروف انگلیس اعلام کرده است که تصمیم دارد بیش از یک پنجم نیروهای خود در بخش‌های مختلف را تعدیل کند. یکی از شرکت‌های تابعه شرکت نفتی چینی «سی.ان.او.او.سی»

با خرید یک کمپانی خدماتی نفتی نروژی به مبلغ 5/2 میلیارد دلار موافقت کرد.این بزرگترین معامله غربی این شرکت چینی به شمار می‌آید.

جنگ قدرت بر سر کنترل «نوریلسک نیکل»، شرکت معظم تولید فلزات روسیه آغاز شد.هیأت‌مدیره این شرکت «ولادیمیر پوتانین» که صاحب حدود 30درصد از سهام شرکت است را به‌عنوان مدیر عامل جدید انتخاب کرده‌اند.این تصمیم فورا توسط رقیب تجاری «پوتانین» که یکی از تولید‌کنندگان بزرگ آلومینیوم روسیه است، زیر سؤال رفت.او مایل به ادغام «نوریلسک نیکل» با شرکت تولیدی آلومینیوم خود است تا بتواند به یکی از قطبهای مهم اقتصادی روسیه تبدیل شود.

زیر حملات شرکت مایکروسافت، شرکت «وی‌ام ور»مدیر اجرایی خود را اخراج کرد و دورنمای فروش سالانه خود را کاهش داد.این شرکت سازنده نرم افزار «ویرچوالیزیشن »است که به یک سرور واحد کامپیوتر اجازه می‌دهد همزمان کارهای مختلفی را انجام دهد و بازده سیستم کامپیوتری بیزنسی را افزایش دهد.شرکت مذکور رشد قابل توجهی در دو سال گذشته داشته است که خطری برای مایکروسافت به شمار می‌آید. اما با افزایش رقابت، «وی‌ام ور» مدیر اجرایی اسبقش را اخراج و یکی از کارمندان میکروسافت که 14 سال در مایکروسافت خدمت کرده را به استخدام درآورد.

اختلاط عجولانه

شرکت سرمایه‌گذاری ابوظبی بخش اعظمی از ساختمان «کرایسلر» را خرید.این ساختمان در منطقه منهتن در نیویورک واقع است و با وجود آنکه شرکت سرمایه‌گذاری ابوظبی سهامدار اصلی ساختمان است، همچنان املاک «تیشمن اسپیر» که مالک زمین این برج هستند آن‌را اداره خواهند کرد.

اکونومیست

کد خبر 57984

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز