به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی در همایش هوای پاک و آیین تجلیل از سفیران هوای پاک، گفت: در دو روز گذشته شاهد بودیم که کیفیت هوای تهران اندکی بهتر شده که البته به واسطه سفر بسیاری از شهروندان با خودروهای شخصی بود که نشان میدهد این حمل و نقل خصوصی است که آلودگی را در پی دارد. متاسفانه در طول این سالها تنها به حمل و نقل خصوصی پرداخته شده و گویی حمل و نقل عمومی تعطیلی شده است لذا باید ایجاد کمپین جدی با مشارکت شورا، سمنها و مردم و با استفاده از ابزار طرح شکایت در قوه قضاییه نسبت به عدم پرداخت بودجه حمل و نقل عمومی، این موضوع را پیگیری کنیم؛ چرا که شعار بس است و مردم دیگر تحمل این شعارها و مصوبات بدون اجرا را ندارند و کلافه شدند.
وی ادامه داد: ما تا امروز مصوبات خوبی در دولت داشتیم و قوانین خوبی در مجلس تصویب کردیم ولی گویا اینها را تصویب کردیم که مردم را گول بزنیم چرا که به شدت تلاش میکنیم تا اجرا نشوند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به عنوان نمونه در قانون هدفمندی یارانهها باید سالانه ۴،۵ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در کلانشهرها اختصاص پیدا کند یعنی در ۱۲، ۱۳ سال گذشته تا کنون میبایست بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان تنها برای حمل و نقل عمومی کلانشهرها اختصاص مییافت.
هاشمی افزود: در قانون مدیریت مصرف سوخت، ۴ هزار میلیارد تومان سالانه با تخصیص صد درصدی در نظر گرفته بودند که تاکنون حتی یک ریال هم از این منابع اختصاص نیافته است. حال شما بگویید چرا نباید شکایت کنیم و اجرای این قوانین را خواستار شویم.
هاشمی ادامه داد: دو مصوبه بسیار خوب نیز به تصویب رسید که خرید ۱۹ هزار اتوبوس و دو هزار واگن مترو در دستور قرار گیرد اما تا کنون ذرهای از این مصوبات اجرایی نشده است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این در حالی است که ما از ۲۰ میلیون سفر در روز میبایست ۱۵ میلیون سفر را با حمل و نقل عمومی انجام دهیم.
هاشمی افزود: ما این همه برای ساخت مترو خرج کردیم اما تجهیز نمیکنیم؛ یعنی پول را دور ریختیم. این همه سال از ساخت خط ۴ میگذرد اما هنوز به سرفاصله دو دقیقه حرکت قطارها نرسیدیم.
وی ادامه داد: حمل و نقل عمومی مانند کالای اساسی برای مردم است و مسئولان همانگونه که به کالای اساسی مردم اهمیت میدهند باید به حمل و نقل عمومی نیز اهمیت دهند.
هاشمی در ادامه افزود: از طرف دیگر ما نباید تنها شهر تهران را ببینیم بلکه باید تهران بزرگ را باید در نظر بگیریم یعنی تهران با شهرهای اقماری اطرافش که امروزه ۴۳ شهر اقماری در اطراف تهران وجود دارد که هم از لحاظ تردد و هم از لحاظ مسائل محیط زیستی بر تهران اثرگذار هستند. شما ببینید دودی که از نیروگاههای شهید رجایی آبیک و منتظر قایم ملارد متصاعد میشود قطعا به تهران هم میآید. یا تردد بینشهری که از این شهرها روزانه به تهران صورت میگیرد قطعا بار آلایندگی به تهران تحمیل میکند. این در حالی است که ما در حدود ۵۰۰ کیلومتر ریل بلا استفاده در اطراف تهران داریم که میتوانیم از این ظرفیت برای تردد بینشهری تهران و شهرهای اقماری استفاده کنیم.
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از طرفی ما باید اتوبوس دیزلی و گازی نداشته باشیم و مقدمات لازم برای ورود ۹ هزار اتوبوس برقی فراهم کنیم.
مهندس هاشمی در خاتمه گفت: در هر صورت دولت باید طرح جامع حمل و نقل را در اولویت اول اقدامات خود قرار دهد و ما هم باید از همه طرف به ویژه شهرداری تهران سماجت به خرج دهیم تا این امر اولویت اول دولتمردان ما باشد. باید هم شهرداری، هم دولت، هم مجلس و هم مردم و سمنها به کمک بیایند تا این کمپین شکل گیرد.
همایش هوای پاک و آیین تجلیل از سفیران هوای پاک با حضور محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و سید آرش حسینی میلانی رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و جمعی از فعالان حوزه محیط زیست برگزار شد.
در این همایش همچنین از ۳۰ نفر سفیران محیط زیست تقدیر به عمل آمد. محمد درویش، حسین تهرانی، زرین احمدزاده، عباس افتخاری، سعید طهماسبیان، محمدصادق حسنوند، مجید عباسپور، هومن اردبیلی، سید مسلم موسوی، طاهره روحانی، کورش بختیاری، علیرضا وجدانی، احمدرضا ریحانی، مهلقا ظهیرالسلام، مهدی رجبزاده، هاشم رضایی، مرضیه حصاری، معصومه نوکاریزی، غزل میرزایی، محمد نظرپور، سهیل کوچکی، مهرزاد عبدالکریمی، کبری علی محمدزاده، امانالله بهبودی مقدم، سید احسان صدوقی، حسین نعمتالهی، ریحانه وحیدیان، حسین محمدولی، علی ضیاء، میترا حجار، فرناز دمنابی، علیرضا ناصری و حامد راستی از جمله افرادی بودند که از آنان تقدیر شد.
نظر شما