سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

پدیده ناخوشایند کم فروشی از آن ترفند‌هایی است که برخی از تولید کنندگان برای افزایش سود خود به آن روی می‌آورند.

بسته‌های پر از خالی

اما گاهی آنقدر در این کم‌فروشی افراط می‌شود که تقریبا جنسی برای عرضه به مشتری باقی نمی‌ماند و خریدار در واقع بهای بسته بندی پر از هوا را می پردازد.

این در حالی است که مشکل کم کردن حجم مواد در بسته‌بندی‌های غیرشفاف چند برابر می‌شود. چون در این بسته‌بندی‌ها حجم مواد قابل رویت نیست، به میزان زیادی کم‌فروشی صورت می‌گیرد.

علاوه ‌بر این، تولیدکنندگان کم فروش می‌کوشند جای خالی مواد غذایی را با هوا پر کنند تا به این ترتیب بسته‌بندی طبیعی به نظر برسد و کمبود مواد در آن مشخص نباشد.

این در حالی است که همراه با اجرای ترفند کم‌فروشی، گرانفروشی هم با هدف هرچه بیشتر کردن سود صورت می‌گیرد و برخی از این تولیدکنندگان علت افزایش قیمت را بالارفتن هزینه تولید عنوان می‌کنند.

اما باید توجه داشت که قبلا افزایش هزینه‌ها با کم کردن حجم مواد غذایی در بسته‌بندی‌ها جبران شده است.

با توجه به گسترش پدیده کم‌فروشی توصیه می‌شود تا سازمان‌های مسئول نظارت بیشتری روی وزن واقعی محصولات و وزن درج شده روی بسته‌بندی‌ها اعمال کنند. 

چراغ قرمز سمج

اگر به قول معروف به پست یک چراغ قرمز سمج خوردید که قصد سبز شدن نداشت  حتما نگاهی به اطراف بیندازید، شاید به یک تابلوی کنترل چراغ برخوردید که در‌های آن باز است.

این روز‌ها برخی دانش‌آموزان تصمیم گرفته‌اند 3 ماه‌ تعطیلی را با شیطنت طی کنند و به همین منظور به محض برخورد با یک تابلوی کنترل چراغ‌‌های راهنمایی شروع به فشار دکمه‌های آن می‌کنند.

راننده‌های بخت برگشته نیز مجبور می‌شوند در گرمای هوا گاهی اوقات 10دقیقه‌ای پشت چراغ قرمز بمانند. این در حالی است که خالی بودن طرف مقابل خیابان و نبود پلیس راهنمایی و رانندگی به خوبی گویای دستکاری شدن تابلوی چراغ‌هاست.

در چند هفته اخیر برخی شهروندان در تماس با ستون در شهر چه خبر خواستار نظارت بیشتر به قفل بودن و دسترسی نداشتن کودکان به تابلو‌های کنترل چراغ‌های راهنمایی شده‌اند. 

امتحان تی‌شرت

از وقتی برخی فروشنده‌های پوشاک به همه خریداران اجازه پرو بلوز و حتی تی‌شرت‌ها را می‌دهند،‌ بسیاری از شهروندان جرأت خرید این لباس‌ها را ندارند. امکان انتقال بیماری‌های پوستی از طریق لباس‌های پرو شده چندان بعید نیست.

با اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنف پوشاک،  فروشنده‌ها را از این شیوه منع کرده و حتی برای آن جریمه‌هایی نیز وضع کرده‌اند اما باز هم تعدادی از فروشنده ها با هدف جذب خریدار،‌ به هر فردی اجازه پرو بلوز و تی‌شرت‌های گوناگون را می‌دهند.  

دزدگیر‌های حساس

از چند سال پیش که سیستم دزدگیر خودرو وارد بازار شده، خریداری و نصب این سیستم‌ها به یکی ازاجزای تفکیک ناپذیر نگهداری از خودرو تبدیل شده است.

امروزه اغلب مالکان خودرو به دنبال نصب سیستم ضد سرقت هستند تا در صورت تلاش سارق برای سرقت خودرو، آن را مهار کنند. البته خیلی وقت‌ها هم مشاهده شده که سارقان، خودرو را همراه با دزدگیر سرقت کرده‌اند و این امر موجب شده تا برخی از رانندگان از شدت نگرانی درجه حساسیت دزدگیر را زیاد کنند.

به این ترتیب اگر به جای سارق حتی یک گربه هم از کنار خودرو عبور کند، صدای دزدگیر به هوا بلند می‌شود. این وضعیت حتی نیمه شب‌ها هم اتفاق می‌افتد و زمینه سلب آسایش همسایگان را فراهم می‌کند.

جالب است که برخی حتی حساسیت دزدگیرها را برای خودرو‌هایی که در پارکینگ پارک هستند بالا می‌برند.

خوب است که رانندگان ضمن تعریف حساسیتی منطقی برای دزدگیر خودرو، در صورتی که صدای دزدگیر بلند شد هرچه سریع‌تر آن را خاموش کنند و منتظر نباشند تا دزدگیر پس از دقایق متمادی آژیر کشیدن و سلب آسایش از مردم از حال رفته و خاموش شود.

کد خبر 58044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز