سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

شقایق لامع‌زاده: اتحادیه اروپا از ماه اکتبر سال 2003 میلادی گفت‌وگو و رایزنی درباره عضویت ترکیه در این اتحادیه را آغاز کرده اما هنوز این موضوع به نتیجه قطعی دست پیدا نکرده است

مسئولان اتحادیه اروپا در گزارش‌های متعددی که از روند مراحل پیوستن ترکیه به این اتحادیه منتشر کرده‌اند مدام خاطر نشان کرده‌اند که دولتمردان آنکارا باید با جدیت مسیر اصلاحات را که در پیش گرفته‌اند، دنبال کنند.

این در حالی است که مسئولان ترکیه نیز در تمام اعلام مواضع خود با اصرار بر تحقق خواسته‌شان مبنی بر برخورداری از عضویت کامل در اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که به خواسته‌های مطرح شده این اتحادیه جامه عمل خواهند پوشاند.

«رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه همواره اعلام کرده که کشورش به هیچ‌وجه عضویت مشروط در اتحادیه را نپذیرفته و درصدد به‌دست آوردن عضویت کامل در این اتحادیه است.

«نیل آلکان» رئیس بخش روابط بین‌الملل دانشگاه قاضی آنکارا در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو دولتی آلمان به  عنوان یک کارشناس علوم بین‌المللی به اعلام مواضع خود در این زمینه پرداخته است.

وی درباره اوضاع داخلی کنونی حاکم بر ترکیه اظهار داشت: من قبول دارم که ترکیه در حال حاضر با مشکلات و دشواری‌هایی در خصوص سیاست داخلی دست و پنجه نرم می‌کند.

آلکان با بیان این مطلب که در جریان درگیری‌های اخیر داخلی در ترکیه تعداد زیادی از مردم دستگیر شده‌اند، تصریح کرد: دستگیری مردم، حمله به کنسولگری آمریکا در استانبول و مهمتر از همه اینها تحرکات گروه القاعده از جمله مسائلی هستند که در شرایط کنونی تمرکز دولتمردان این کشور را در بخش سیاست داخلی به خود اختصاص داده و در بخش سیاست خارجی نیز عضویت در اتحادیه اروپا را دنبال می‌کند.

این استاد روابط بین‌الملل ترک در خصوص کاندیداتوری کشورش برای عضویت در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مسیر پیوستن ترکیه در اتحادیه اروپا مشکلاتی وجود دارد. یکی از این مسائل، موضوع به رسمیت شناختن قبرس از سوی ترکیه است. اما من گمان می‌کنم که اکنون زمان صحبت از این مسئله نیست.

وی در توضیح گفته خود اظهار داشت: به عقیده من در شرایط کنونی باید اتحادیه اروپا و 27 کشور عضو آن با حمایت از ترکیه مسیر عضویت این کشور را هموار کنند.

«آلکان» در ادامه این گفت‌وگو با اذعان داشتن به وجود پاره‌ای مشکلات در مسیر موجود تصریح کرد: ما اعتقاد دارم که اتحادیه اروپا باید از دمکراسی موجود در ترکیه در راه پیوستن به این اتحادیه حمایت کند. اتحادیه اروپا باید از روند اصلاحات ترکیه نیز حمایت خود را به عمل آورد.

این کارشناس ترک همچنین افزود: اتحادیه اروپا باید در نهایت به صراحت اعلام کند که خواهان به عضویت در آوردن ترکیه در این اتحادیه هست یا نه. گمان می‌کنم که در حال حاضر نشانه‌های مثبتی از سوی اتحادیه اروپا به چشم می‌خورد که البته با کمی حمایت به روند اصلاحات در این کشور استحکام بیشتری بخشد.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد کنونی اتحادیه اروپا به رادیو آلمان گفت: حدود 1 سال است که اتحادیه اروپا نظارت چندانی بر پیشبردهای برنامه اصلاحاتی ترکیه نداشته است.

«آلکان» با اشاره به تلاش‌های دولت کشور متبوع خود اظهار داشت: ترکیه برای ادامه هر گونه برنامه مورد نظر اتحادیه اروپا در چارچوب قوانین و ضوابط حاکم بر این کشور موافق است. اتحادیه اروپا نیز می‌تواند با گشودن فصل‌های دیگری از گفت‌وگو ملاطفت خود را در این زمینه نشان دهد.

همشهری امارات به نقل از رادیو آلمان

کد خبر 58096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز