به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در دوازدهمین همایش ملی فرماندهی و کنترل بحران که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد، اظهار داشت: یکی از دلایل موفقیت وزارت بهداشت در بحرانهای گذشته، وجود اطلاعات منسجم بود و ای کاش میشد که اطلاعات سایر دستگاهها به اشتراک گذاشته میشد.
وی افزود: خیلی وقتها تنگ نظریها و یا بی آگاهیها باعث میشود که نتوانیم برخی اطلاعات را با همدیگر به اشتراک بگذاریم و خدماتی که ارائه میشود، شایسته مردم یا دستگاههایی که خدمت رسانی میکنند، نیست. با اطلاعاتی که در سیلابهای سال گذشته داشتیم، توانستیم هم خوب مدیریت کنیم و فرماندهی میدان را به صورت دقیق داشته باشیم و از عوارض بعدی سیلابها یعنی بیماریهای واگیر، پیشگیری کنیم.
رئیس سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: در حوادث مختلف در کشور مانند حادثه پلاسکو، ریزش معدن یورت گلستان و زلزله کرمانشاه، عملکرد وزارت بهداشت قابل قبول بوده است. پس از زلزله کرمانشاه، ۷ اقدام را به عنوان اقداماتی که در خدمت رسانی در جهان، برترین بودیم و رکورد ثبت کردیم به سازمان جهانی بهداشت اعلام و عنوان کردم اگر کشوری این اقدامات را انجام داده بگویید تا ما دومین کشور بشویم.
کولیوند تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه شاهد همکاری، همدلی و هم اندیشی همه دستگاهها بودیم. هر ۵ دقیقه یک پرواز بالگرد برای انتقال مصدومان داشتیم. ۷ هزار و ۳۵۰ مصدوم در کمتر از ۲۰ ساعت به بیمارستانهای کرمانشاه، همدان، خرم آباد، تهران، کرج و اصفهان اعزام شدند و بیش از ۱۰۰ عضو پیوند شد که همه آنها موفقیت آمیز بود.
داستان انتقال دانشجویان ایرانی از ووهان
وی گفت: در دی ماه سال گذشته همه ما وضعیت بیماری کرونا در «ووهان» چین را رصد میکردیم که واگیری و مرگ زایی بالایی دارد و کسی شناختی از این بیماری نداشت و با عدم آگاهی از یک بیماری جدید روبرو بودیم و از نخستین روزهای پیدایش این بیماری، در وزارت بهداشت جلساتی تشکیل و کمیتههای مختلف و مسئولان آن، مشخص شد و همان روزها بارها اعلام شد که ورود این ویروس منحوس به کشور، اجتناب ناپذیر است.
رئیس سازمان اورژانس کشور یادآور شد: سیستم بهداشتی و درمانی کشور، سال گذشته قبل از ورود ویروس به کشور، مرتب رصد میکرد و در اورژانس نیز وضعیت بیماری در دنیا را پیگیری میکردیم. در بهمن ماه سال گذشته تعدادی از دانشجویان ایرانی که در چین بودند را به دلیل حکومت نظامی اعلام شده در چین، به ایران بازگرداندیم.
کولیوند خاطرنشان کرد: وقتی تصمیم به انتقال دانشجویان ایرانی در «ووهان» به کشور گرفتیم، هیچ دستگاهی با ما همکاری نکرد و تک و تنها بودیم. حتی هتل که میخواستیم برای آنها اجاره کنیم، تا ۵ برابر قیمت هم پیشنهاد کردیم اما هیچ کسی به ما کمک نکرد و حتی برخی از مسئولین شهریار، هتل دار را تهدید کردند که اگر دانشجویان را در این هتل اقامت دهید، یعنی میخواهید کرونا را به شهریار بیاورید و هتل دار هم پشیمان شد که در نهایت، دادستان به ما کمک کرد که از آن محل استفاده کنیم.
وی یادآور شد: وقتی دانشجویان را به ایران آوردیم، هتل دار و عوامل هتل رفتند و اصلاً نماندند. در آن شرایط از یکی از همکاران که در سفرهای حج به ما کمک میکرد خواستیم که هتل دار شود و ۲۴ نفر از نیروهای اورژانس، به عنوان عوامل هتل کارهای هتل داری، بهداشت و درمان را انجام دادند و خوشبختانه همه دانشجویان گواهی سلامت خودشان را گرفتند و هیچ کدام هم آلوده نبودند.
روزهای اول شیوع کرونا در قم
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: وقتی کرونا در قم پیدا شد، اولین نفری بودم که از سوی وزارت بهداشت به قم سفر کردم. دو بیمارستان را به عنوان محل اصلی ارجاع بیماران انتخاب کردیم. پروتکلهای درمانی از قبل از ورود کرونا به کشور آماده شده بود و مرتب تیمهای تخصصی و کارشناسی تا امروز این پروتکلها را به روز کرده اند و الان تجارب خیلی خوبی از مقابله با کرونا کسب کرده ایم.
کولیوند اظهار داشت: زمانی که کرونا وارد شد، افرادی که بویی از رنگ و هنر جبهه، جنگ و شهادت و ایثارگری داشتند، برای مقابله با کرونا پای کار بودند اما برخیها عقب نشینی کردند. مردم میترسیدند و حتی افرادی که آگاهی داشتند هم میترسیدند. از همراهان بیماران میخواستیم که بیمارستان را ترک کنند اما به جای همراهی به ما فحش میدادند و اهانت میکردند اما اصلاً دلخور و ناراحت نشدیم.
وی یادآور شد: تیمهای عملیات ویژه در اورژانس از بعد از زلزله کرمانشاه تشکیل شد و سال گذشته در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی برای آموزش تیمهای اورژانس در کشورهای عضو این منطقه از سازمان جهانی بهداشت انتخاب شدند. این تیمها برای مقابله با حوادثی مانند بیولوژیک، شیمیایی و میکروبی و نیز کرونا آماده شدند و آمبولانسهای خاصی را برای آنها انتخاب کردیم تا ادامه مأموریتهای فوریتهای پزشکی و رسیدگی به بیماران سکتههای قلبی، مغزی و حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی مخدوش نشود.
استراحت نیروهای اورژانس در زمان کرونا کمتر شد
رئیس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: وقتی کرونا وارد کشور شد نمیتوانستیم در مدت خیلی کوتاه، نیروهای جدید را به کار بگیریم و به آنها آموزش دهیم بلکه در آن شرایط مجبور شدیم ساعت کاری نیروهای اورژانس را بیشتر کنیم و استراحت آنها کمتر میشد به گونهای که ساعت کاری آنها از ۴۸-۲۴ ساعت به ۱۲-۲۴ ساعت تبدیل شد یعنی ۲۴ ساعت کار و ۱۲ ساعت استراحت میکردند و ظرفیت منابع انسانی ما چند برابر شد. در چندسال گذشته تعداد آمبولانسهای کشور از دو هزار و ۴۰۰ دستگاه به ۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسیده بود که ۱۰ درصد از آمبولانسها برای حوادث شیمیایی، میکروبی، تروریستی و انفجاری اختصاص یافته بود که در این شرایط برای کرونا در نظر گرفته شد.
کولیوند تاکید کرد: یکی از ویژگیهای اقدامات وزارت بهداشت در مقابله با کرونا، شکل گیری فرماندهی منسجم بود. وقتی ورود کرونا به کشور اعلام شد، قرارگاه وزارت بهداشت به فرماندهی دکتر نمکی، وزیر بهداشت تشکیل شد و کمیتههای مختلف از جمله بهداشت، درمان، آموزش و اطلاع رسانی و پشتیبانی در آن شکل گرفت.
مصائب تأمین ماسک در کشور
وی خاطرنشان کرد: ماسک که امروز به سادگی در دسترس همه قرار دارد، در سال گذشته در همین روزها وقتی میخواستیم از کشورهای مختلف به ایران وارد کنیم، جلوی آن را میگرفتند و حتی یک محموله کیت تشخیصی از سازمان جهانی بهداشت برای ایران اختصاص داده شده بود که اجازه ندادند به کشور وارد شود. همکاران وزارت دفاع برای تولید ماسک N۹۵ و لباسهای محافظتی اقدام کردند و شبانه روزی تولید میکردند تا زودتر به دست نیروهای بیمارستانی برسانیم. قاچاقچیها هم هر آنچه ماسک در بازار بود را جمع آوری کرده بودند که در این زمینه نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران به ما کمک زیادی کردند و خوشحالیم که امروز ماسک سه لایه با قیمت پایین در دسترس مردم است در حالیکه قیمت آن به چند برابر رسیده بود و کمیاب هم بود.
مقام معظم رهبری در رعایت پروتکلها الگوی جهانی هستند
رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در مدیریت کرونا و همراهی مردم برای تعطیلی مدارس، دانشگاهها و مراکز فرهنگی و هنری و مذهبی تصمیم گیری شد و از همه مهمتر نگاه مقام معظم رهبری به رعایت پروتکلها بود که به عنوان الگوی جهانی مطرح بوده و هستند. اولین سخنرانیهای رهبر معظم انقلاب حاوی نگاههای کاملاً تخصصی، عملیاتی و دوراندیشی و آینده نگری بود و خودشان اولین نفری بودند و هستند که پروتکلها را عایت میکنند و معتقدند که هرچه دستگاه تخصصی اعلام کرد باید رعایت شود.
موفقیتهای طرح شهید سلیمانی
کولیوند با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در قالب گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا در کشور، افزود: در این طرح هدف گذاری کرده بودیم که مرگ و میر بیماران ۱۰ درصد و تعداد بیماران بستری ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و در این شرایط تحریمی، توانمندیهای خودمان بالاتر رفت و بر راهبردهایی که تعریف شد، باید بیماران را در مراحل اولیه شناسایی میکردیم و سه تیم حمایت، نظارت و مراقبت تشکیل شد و خوشبختانه امروز شاهدیم که مرگ و میر بیماران به طور چشمگیری و فراتر از حد انتظار کاهش یافته است. این طرح در دنیا بی نظیر است و میتوان به عنوان یک الگوی موفق در دنیا آن را مطرح کرد. اما در آلمان با آن همه امکانات و منابع و تجهیزات، روزانه یک هزار و ۲۰۰ نفر از بیماران از بین میروند تنها تفاوت ما با آنها وجود یک فرماندهی منسجم و نیروی انسانی متعهد و متدین است.
وی تاکید کرد: در طرح شهید سلیمانی، ۱۴۰ هزار تخت هتل، مهمانسرا و خوابگاههای شیک و مجهز در کشور آماده شده و رقمهای آن برای حوزه سلامت، بسیار ناچیز است به عنوان نمونه هتل لاله تهران آمادگی دارد که تختهای خود را به ازای هر شب ۷۰ هزار تومان در اختیار حوزه سلامت قرار دهد و همه به میدان آمده و کمک میکنند.
رئیس سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: در اسناد بالادستی به ویژه سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص مدیریت بحران، بر تقویت آموزش و آگاهی و فرهنگ ایمنی در بین مسئولان و مردم تاکید شده است و از همه مهمتر تقویت پژوهش و اقدامات در زمینه کاهش، کنترل و مدیریت بحران در این سیاستها ذکر شده است و برای مدیریت بحران باید از همه ظرفیتهای دولتی و غیردولتی استفاده کنیم.
وی افزود: در بحرانهایی که رخ میدهد اگر اهتمام، همدلی و همکاری نباشد، قطعاً توفیقات خاصی حاصل نمیشود. فرماندهی و کنترل، چند گام بالاتر از مدیریت است و در عملیات خودش را نشان میدهد. حوادث مختلفی از جمله دفاع مقدس و حوادث طبیعی و غیرطبیعی را در کشور تجربه کرده ایم و وقتی حادثهای رخ داده، شروع به برنامه ریزی و اقدام کرده ایم و بیشتر در مرحله پاسخگویی بوده ایم و در مرحله پیشگیری کمتر در کشور کار شده که یکی از اشکالات اصلی است.
نظر شما