چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۴
۰ نفر

پیشنهاد رند پال، سناتور جمهوریخواه برای جلوگیری از طرح لایحه استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا رای نیاورد اما حمایت ۴۵ سناتور جمهوریخواه از این پیشنهاد امیدها را برای تبرئه دوباره ترامپ افزایش داد.

Rand Paul

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین گرچه این ۴۵ رای در برابر ۵۵ رای (۵۰ سناتور دموکرات و ۵ سناتور جمهوریخواه) نتوانست مانع از طرح استیضاح ترامپ در مجلس سنا شود، اما نشان داد دموکرات‌ها برای به دست آوردن رای ۶۷ سناتور (دو سوم آرای مجلس سنا) برای محکومیت ترامپ راه مشکلی در پیش دارند.

ترامپ به اتهام «تحریک به شورش» به دنبال هجوم اوباش خشمگین به داخل ساختمان کنگره از جمله صحن مجلس سنا در ۶ ژانویه (۱۷ دی) برای دومین بار در مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح شده است. سناتورها روز سه‌شنبه در همان صحنه وقوع جرم یعنی صحن مجلس سنا برای آغاز محاکمه گرد آمده بودند.

پس از آنکه سناتورها به عنوان «اعضای هیئت منصفه» در محاکمه سوگند خوردند و سوگندنامه را امضا کردند- رند پال، سناتور جمهوریخواه ایالت کنتاکی مشروعیت این محاکمه را به پرسش کشید. او با تذکر قانون‌ اساسی گفت از آنجا که ترامپ دیگر رئیس‌جمهور نیست، ادامه استیضاح او «قانون اساسی را نقض می‌کند.»

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا نظریه پال را «کاملا نادرست» خواند و گفت:‌ «این نظریه را متخصصان قانون اساسی در سراسر طیف سیاسی رد کرده‌اند..تاریخ و رویه حقوقی کاملا روشن است. مجلس سنا قدرت محاکمه مقامات پیشین دولتی را هم دارد.»

شومر افزود: «این نظریه که سنا نمی‌تواند مقامات پیشین را محاکمه کند، به معنای آن خواهد بود که هر رئیس‌جمهوری که جرائم قابل‌استیضاح مرتکب شده است، دارای مصونیت قانون اساسی است.»

سپس سناتورها با رای ۵۵ به ۴۵ تذکر پال را رد و امکان ادامه محاکمه استیضاح را فراهم کردند- اما ۴۵ رای داده شده به نفع ترامپ به معنای آن است که او هنوز در میان جمهوریخوان در سنا و  فراتر از آن قدرت زیادی دارد.

کد خبر 581474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha