همشهری آنلاین: وزیر سابق دادگستری آمریکا از واتربوردینگ یا شکنجه و اعتراف‌گیری با «القای حس غرق شدن در آب» دفاع کرد.

وزیر سابق دادگستری آمریکا برای اولین بار به خاطر واتربوردینگ یا شکنجه و شیوه اعتراف‌گیری به روش «القای حس غرق شدن در آب» مورد سوال مجلس نمایندگان این کشور قرار گرفت.Waterboarding

اشپیگل‌آنلاین از واشنگتن گزارش داد، جان اشکرافت (John Ashcroft) از این شیوه بازجویی وحشیانه که در آن زندانی به واسطه شبیه‌سازی شرایط غرق شدگی مجبور به اعتراف می‌شود، دفاع کرد و حاضر نشد آن را شکنجه بنامد.

در این شیوه بازجویی که به واتربوردینگ (Waterboarding) مشهور شده است، زندانی واقعا حس غرق شدن را لمس می‌کند.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پرسید که آیا به کارگیری این روش ضروری بوده است که مورد تایید اشکرافت قرار گرفت. به گفته وی، واتربوردینگ برای بازجویی از "تروریست‌های سرسخت" «مفید» بوده و نمی‌تواند شکنجه تعریف شود.

پایگاه اینترنتی خبری CNN.com هم در این باره به نقل از این وزیر سابق دادگستری نوشت: «من واتربوردینگ را شکنجه توصیف نمی‌کنم.» اشکرافت در برابر این کمیته گفت طبق اطلاعاتی که دارد این روش در آمریکا تاکنون سه بار اجرا شده است.

مایکل هایدن (Michael Heyden)، رییس سیا تایید کرده است که این سازمان جاسوسی از این روش بازجویی برای سه مظنون در سال 2002 و 2003 استفاده کرده است. بسیاری از گروه‌های حقوق‌بشری، سیاستمداران و کشورها واتربردینگ را به عنوان شکلی از شکنجه تلقی می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل درباره این روش نوشته است: «آب با دقت بسیار به روی بینی ریخته می‌شود به طوری که فرد جریان دایم آن را احساس می‌کند. فرد شکنجه شده احساس غرق شدن پیدا می‌کند و نمی‌تواند زیر آب نفس نکشد. او احساس می‌کند آب به همه بدنش نفوذ کرده و آرام آرام ریه‌هایش پر از آب می‌شوند.»

جرج بوش که دوران ریاست جمهوری‌اش رو به پایان است در ماه مارس قانون ارایه شده توسط دموکرات‌ها را که خواستار پایان واتربوردینگ شده بودند، وتو کرد. کاخ سفید از اینکه این شیوه بازجویی را شکنجه تلقی کند، سر باز زده است

کد خبر 58259

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز