جمعه ۲۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده سودان در سازمان ملل متحد به صورت تلویحی تهدید کرد در صورت ادامه اقدامات سازمان ملل متحد برضد این کشور،همکاری سودان با این نهاد بین‌المللی متوقف خواهد شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه الجزیره، عبدالمحمود محمد با اشاره به اقدامات جامعه بین‌المللی برضد سودان خاطر نشان کرد قضات دیوان کیفری بین‌المللی به این مساله پی‌برده اند که اقداماتشان سبب به مخاطره افتادن روند سیاسی صلح دارفور شده است. آنها دریافته اند اقداماتشان در جهت بسیار خطرناکی حرکت می کند.

این تحولات در حالی رخ می‌دهد که شبه نظامیان مخالف دولت سودان تهدید کرده اند که دولت را سرنگون و به خارطوم ، پایتخت، حمله خواهند کرد. دولت سودان به شدت در تلاش است مشکلات داخلی خود را حل و فصل کند. سودان در چنین فضایی همکاری و تعامل بسیار خوبی با سازمان ملل متحد دارد.

این مقام سودانی در ادامه افزود: سودان کاملا به تعهدات خود پایبند است. سازمان ملل متحد نیز باید به تعهدات خود پایبند باشد . نمی‌توان در عین حال هم روند صلح داشت و هم برای تغییر رئیس جمهور سودان تلاش کرد. باید میان این دو گزینه یکی انتخاب شود. اولویت مدنظر ما پایان دادن به خونریزی‌ها است. دستگاه قضایی سودان به پرونده همه کسانی که عامل جنایتها هستند رسیدگی خواهد کرد. ما نمی‌توانیم بپذیریم که از یک سو برضد رئیس جمهور کشورمان کیفرخواست صادر شود و از سوی دیگر این انتظار وجود داشته باشد که سودان با جامعه بین‌المللی همکاری کند. به همین علت، شورای امنیت سازمان ملل متحد باید بلافاصله اقدام کند تا مانع از ادامه روندی شود که سبب بی‌ثباتی می‌شود و به روند صلح ضربه می زند.

از سوی دیگر چین با اتهام دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی ضد البشیر، رئیس جمهوری سودان مبنی بر ارتکاب جنایت کشتار جمعی در ایالت آشوب زده دارفور در غرب سودان مخالفت کرد. به گزارش العربیه خارطوم هم اکنون بیش از هر زمان دیگری به این موضع متحد چینی خود نیازمند است. از دهه پنجاه قرن گذشته بین دو کشور روابط تاریخی وجود دارد.

دولت سودان در دهه 80 با طرف چینی توافقنامه خرید جنگ افزار امضاء کرد و در عرصه سیاسی نیز مقامات سودانی بر اتحاد با دولت کمونیستی چین تاکید می‌کنند که در نتیجه سودان یکی از مهمترین متحدان راهبردی پکن در قاره آفریقا به شمار می‌رود، واقعیتی که در تبادل تجاری بین دو طرف نمایان است به گونه ای که در اواخر سال گذشته تبادل تجاری بین دو کشور به 70 میلیارد دلار آمریکا رسید.

دولت پکن از حمایتهای مالی، فنی و کمک در جهت تحقق طرح های بزرگ در سودان دریغ نکرده است و در مقابل چین مهمترین وارد کننده نفت از سودان به شمار می‌رود به نحوی که دو سوم تولید نفتی این کشور را خریداری می کند و برای کشف میدانهای جدید نفتی به ویژه در منطقه دارفور تلاش می‌کند.

کد خبر 58271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز