سردار محمد رویانیان در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اظهارات مدیرعامل آکادمی بینالمللی امنیت جادهای در خصوص نامطلوب بودن ایمنی جادهها در ایران و بسته پیشنهادی برای کاهش کشتههای تصادفات گفت: باید ایمنی راهها در کشور افزایش یابد، از سوی دیگر در تابلوها و علایم نیز نقص زیادی داریم چه برسد به راه!
وی با اشاره به اینکه خط کشیها و علائم و ... در راههای ما ناقص است افزود: راه فقط آسفالت نیست، بلکه علایم، خط کشیها، گاردریل، جدا کننده، عرض، شانه خاکی و ... نیز باید از استاندارد لازم برخوردار باشد.
رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که در زمینه راه استاندارد در کشور مشکل داریم تاکید کرد: اگر منکر این مسأله شویم، مشکلات حل نمیشود.
وی یکی دیگر از راهکارهای افزایش ایمنی ترافیک در کشور را تقویت کنترل پلیس به صورت الکترونیکی دانست و گفت: استفاده از ITS که هم اکنون دنیا به سمت آن رفته است میتواند قدرت و نفوذ پلیس را چند برابر کند.
رئیس پلیس راهور ناجا اصلاح و بهبود قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را یادآور شد و گفت: قوانین باز دارنده میتواند از بسیاری از تخلفات پیشگیری کند، چرا که همین که مردم بدانند قوانین محکم است در جلوگیری از بروز تخلف نقش بسیار اساسی دارد.
وی به ارتقای ایمنی خودروهای تولیدی اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر یکی از مهمترین محورهای اساسی فرهنگ و آموزش است که اولین گام در این زمینه آموزش کودکان و نوجوانان بوده است که با اجرای طرحهایی مانند همیار پلیس این آموزشها در حال نهادینه شدن است. از سوی دیگر آموزش رانندگان حرفهای نیز ضروری است.
سردار رویانیان با تشکر از مدیرعامل آکادمی بینالمللی امنیت جادهای گفت: خوشبختانه پیتر ترمولن کاهش کشتههای تصادفات در کشور را تایید و اعلام آمادگی کرده برای کاهش تصادفات و تلفات به ایران کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه جهش بسیار خوبی در کاهش کشتههای تصادفات طی سه سال گذشته در کشور انجام شده است افزود: در سال 85 ثبت تاریخی، توقف رشد کشتهها را داشتیم و در سال 86 نیز با کاهش طلایی 17 درصدی مرگ و میر روبرو بودیم به شکلی که در این سال 4 هزار و 650 نفر کشته و 32 هزار نفر مجروح نسبت به سال قبل کمتر داشتهایم. از سوی دیگر در سه ماهه نخست سال جاری نیز کشتههای تصادفات نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است که این امر نشان میدهد برنامههایی که آغاز شده با همکاری دستگاههای ذیربط در حال پیگیری است که امیدواریم این برنامهها و کاهش کشتههای تصادفات در کشور تثبیت و تکرار شود تا کشتههای سالانه تصادفات در ایران به رقمی منطقی برسد.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در صورت سرمایهگذاری مناسب و تلاش تمامی دستگاههای مرتبط میتوانیم تا 5 سال آینده کشتههای تصادفات را بین 30 تا 50 درصد کاهش دهیم.
وی افزود: این امر در عین حال مستلزم اصلاح قانون، بازدارنده شدن قوانین، افزایش ایمنی راهها، نصب علائم استاندارد، تولید خودروهای استاندارد و همکاری مردم و صدا و سیما خواهد بود.
سردار رویانیان در خصوص وضعیت فعلی تولید خودروها در کشور و ایمنی آنها گفت: علیرغم تلاشهای انجام شده میزان ارتقای ایمنی خودروهای تولیدی کافی نبوده و از خودرو سازان انتظار بیشتری داریم. از سوی دیگر در تلاشیم تا مشکلات موجود خودروها در زمینه ایمنی اصلاح شود.
وی به وضعیت امداد و نجات در کشور اشاره کرد و گفت: در طول دو سال گذشته تحول جهشی در زمینه امداد و نجات در جادههای کشور صورت گرفت به شکلی که حمل مجروحان تصادفات با آمبولانس از 14 درصد به حدود 50 درصد افزایش یافت اما در عین حال تا جا به جایی 100 درصد فاصله زیادی داریم.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه طی این مدت پلیس نیز رشد کرده است افزود: در زمینه حرفهایگری و استفاده از تجهیزات الکترونیکی رشد قابل توجهی داشتیم اما در عین حال تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.
وی با اشاره به اینکه وزارت راه بیش از هزار میلیارد تومان برای اصلاح تابلوهای موجود در راهها اعتبار نیاز دارد گفت: این در حالیست که باید اعتباراتی نیز برای جدا کردن جادههای ورودی و خروجی تا 30 کیلومتری شهرها، رفع نقاط حادثه خیز و غیره اختصاص دهیم.
سردار رویانیان در خصوص بکار گیری دوربینهای الکترونیکی کنترل و ثبت سرعت در جادهها گفت: امسال قرار بود 800 دستگاه دوربین ثابت و تعدادی دوربین پرتابل خریداری شود که متاسفانه وزارت راه، دوربینهای ثابت را با توجه به فشارهایی در این خصوص وجود داشته است تا کنون خریداری نکرده است و در این زمینه عقب است به شکلی که هنوز مناقصه آن برگزار نشده و شرکت طرف قرارداد نیز مشخص نشده است. اما در عین حال پلیس راهور ناجا نیز به دنبال اجرای این طرح است.
وی افزود: دوربینهای پرتابل نیز در حال خریداری است اما به نظر میرسد بیشتر بروکراسی ها جلوی کارها را گرفته است.