سال ۱۳۶۱ سرآغاز جشنواره فیلم فجر است و حالا که در روزهای اول برگزاری دوره سی‌ونهم هستیم چندین و چند رکورد به جای مانده است.

اولین های ادوار فیلم فجر

به گزارش همشهری آنلاین از جشنواره فیلم فجر ۱ به بعد رکوردهایی به ثبت رسیده که در هر دوره‌ای قابل تغییر نیست. در روزگاری جبر زمانه و سلیقه مردم بازیگران جوان را برنمی‌تابید. حالا برعکس است. گاهی ذائقه مخاطب کمدی‌پسند بود و گاهی ملودرام خانوادگی. باری در ذیل مروری داریم بر ترین‌های ادوار جشنواره فیلم فجر که ممکن است بعضی نکات آن برایتان جذاب باشد.*

  • مسن‌ترین برنده سیمرغ ادوار جشنواره فیلم فجر: رقیه چهره‌آزاد با ۸۱ سال سن برای فیلم مادر ساخته علی حاتمی در ۱۳۶۸
  • جوان‌ترین زن برنده سیمرغ فیلم فجر: ترانه علیدوستی با ۱۸ سال سن برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم در سال ۱۳۸۰. باران کوثری در ۲۱ سالگی در دوره بیست و پنجم ۱۳۸۵، میترا حجار در ۲۳ سالگی در دوره هجدهم ۱۳۷۶ ، رؤیا نونهالی در ۲۴ سالگی در دوره هفتم ۱۳۶۷ و مینا لاکانی در ۲۵ سالگی در دوره سیزدهم ۱۳۷۳ در رده‌های بعدی قرا دارند. 
  • جوان‌ترین بازیگری که دیپلم افتخار بدست آورد: مهدی اسدی در جشنواره فجر ۴ با ۱۲ سال سن در سال ۱۳۶۴ 
  • جوان‌ترین مرد برنده سیمرغ فیلم فجر: حسین عابدینی با ۲۰ سال سن در جشنواره فجر ۱۹ در سال ۱۳۷۹ برای فیلم باران. ۳ سال بعد در جشنواره فیلم فجر ۲۲ در سال ۱۳۸۲ بهرام رادان با گرفتن سیمرغ  برای فیلم "شمعی در باد" در رده بعدی است.
  • تنها بازیگری که در دریافت سیمرغ دابل کرده است: پرویز پرستویی تنها بازیگری است که تا به حال توانسته دو سال پشت سر هم (دوره‌های ۲۳ و ۲۴ ) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم‌های بید مجنون و به نام پدر به دست آورد. 

*کاریکاتور از شهاب جعفرنژاد

کد خبر 582821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha