گروه حوادث- مهدیه مصطفایی: ارثیه خانوادگی مرد کلاهبردار عتیقه‌هایی قلابی بودند که او و همدستانش پس از جعل از روی نمونه‌های واقعی، آنها را با مبلغ هنگفتی به طعمه‌هایشان می‌فروختند

راز کلاهبرداری‌های این باند زمانی فاش شد که مرد جوانی به اداره آگاهی پاکدشت رفت و از فردی که با فروش عتیقه‌های قلابی دست به کلاهبرداری 30 میلیون تومانی از وی زده بود شکایت کرد.

این مرد به ماموران گفت: مدتی قبل از طریق یکی از دوستانم با مردی به نام نادر آشنا شدم که قصد فروش تعدادی اشیای عتیقه را داشت. این مرد مدعی بود که عتیقه‌ها ارثیه پدری اوست که از نسل‌های قبل به وی رسیده، اما به خاطر مشکلات مالی می‌خواهد این محموله را بفروشد.

پس از شنیدن حرف‌های نادر، همراه او به محل نگهداری عتیقه‌ها رفتم و با دیدن این اشیا که به‌نظر می‌رسید هزاران سال قدمت دارند وسوسه شدم تا آنها را خریداری کنم.

من با این تصور که می‌توانم با فروش این محموله سود زیادی به جیب بزنم با نادر وارد معامله شدم و پس از پرداخت 30 میلیون تومان، عتیقه‌ها را خریداری کردم اما چند روز بعد در حالی که قصد داشتم این محموله را به فروش برسانم متوجه شدم تمامی عتیقه‌ها از روی نمونه‌های واقعی جعل شده‌اند و هیچ ارزشی ندارند. بنابراین تصمیم گرفتم از نادر شکایت کنم.

پس از اظهارات این مرد رسیدگی به موضوع در دستور کار گروهی از کارآگاهان قرار گرفت و تحقیقات تخصصی برای شناسایی مرد کلاهبردار آغاز شد.

ماموران در بررسی‌های اولیه دریافتند نادر یک مجرم حرفه‌ای است که با همدستی مردی به نام علی، افراد ساده‌دل را شناسایی کرده و با این ادعا که قصد فروش ارثیه خانوادگی‌اش را دارد، عتیقه‌های قلابی را به آنها فروخته و از این طریق پول هنگفتی به جیب می‌زند.

با این اطلاعات، جست‌وجو برای یافتن ردی از متهمان ادامه یافت و کارآگاهان با استفاده از سرنخ‌هایی که در تحقیق از مالباختگان به دست آمده بود، همدست نادر را دستگیر کردند.

با اعتراف این مرد به شناسایی خریداران عتیقه و فریب آنها، ماموران مخفیگاه عضو اصلی باند را در جنوب تهران شناسایی و آنجا را به محاصره درآوردند.

با آغاز عملیات ضربتی برای دستگیری نادر، ماموران قدم به خانه این مرد گذاشتند اما او که متوجه حضور پلیس در محل شده بود خود را به پشت‌بام رساند و قصد داشت با پریدن به خانه‌ همسایه از محاصره ماموران بگریزد.

با دستگیری این مرد قبل از پریدن به خانه‌ همسایه، وی به اداره پلیس انتقال یافت و در بازجویی‌ها به فروش عتیقه‌های قلابی به طعمه‌هایش اعتراف کرد.

کارگاهی برای ساخت عتیقه‌های قلابی

نادر در بازجویی‌ها گفت: مدتی قبل در یکی از شهرهای شمال غرب کشور با 2 مرد به نام‌های بهرام و احمد آشنا شدم که مهارت زیادی در ساخت مجسمه داشتند.

وی ادامه داد: این افراد پس از آنکه عتیقه‌های قلابی را از روی عکس‌هایی که از نمونه‌های واقعی در اختیار داشتند، قالب‌گیری می‌کردند، آنها را در اختیار من قرار می‌دادند و من هم با شناسایی خریداران با آنها وارد معامله می‌شدم، سپس با این ادعا که عتیقه‌ها از نسل‌های قبل به من ارث رسیده است، آنها را به مبلغ هنگفتی به فروش می‌رساندم و سپس متواری می‌شدم.

سرهنگ زنده شو- فرمانده انتظامی شهرستان پاکدشت- با اعلام این خبر گفت: پس از اعترافات نادر، او و همدستش با صدور قرار وثیقه راهی زندان شدند و تلاش برای دستگیری 2 متهم دیگر پرونده ادامه دارد.

کد خبر 58290

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز