به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس نشست رسانهای فیلم سینمایی «روشن» در سینمای رسانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر واقع در برج میلاد تهران برگزار شد.
جواد نوروزبیگی تهیهکننده فیلم گفت: وقتی فیلنامه را خواندیم با آقای حجازی تصمیم به اجرا گرفتیم و رضا عطاران خیلی به ما لطف کرد که در این فیلم حضور یافت.
سارا بهرامی بازیگر نقش مریم گفت: به کوتاهی نقش فکر نکردم و دلم میخواست در این فیلم حضور داشته باشم و امروز که فیلم را دیدم، راضی هستم.
روحالله حجازی کارگردان فیلم گفت: فیلمنامههایم را مستقل نوشتم، البته در روشن برادرزادهام کمکم کرد. این فیلمنامه را برای عطاران نوشتم و گفتم اگر بازی کنی میسازم اگر نه که هیچ. خوشبختانه آقا رضا قبول کرد.
وی هم درباره شباهت شخصیت عطاران در فیلم به هشت ساله دولت مستقر گفت: من فیلمساز سیاسی نیستم و به فیلمهای روانشناسی و اجتماعی میپردازم. من مسألهام «روشن» بود که مانند او در جامعه ما کم نیستند و اگر خودم هم فیلم نسازم، میتوانم «روشن» باشم. روی رابطه آدمها با یکدیگر تأکید داشتهام اما در این اثر زاویه دوربینم بازتر شده و جامعه را هم دیده است.
کارگردان «روشن» درباره تاریک و سیاه بودن بیش از حد فیلمهایش گفت: فکر میکنم موضوعی که انتخاب کردم، مربوط به طبقه متوسط نیست و سراغ طبقه فرودست رفتهام. سعی کردم به یک رنگ و نوری برسم که البته در اینجا (سالن میلاد) زیاد مشخص نیست.
وی در پاسخ به این پرسش خبرگزاری فارس که نسبت به فیلمهای قبلی اطلاعات کمتری از شخصیت اصلی داستان داده میشود و آیا این به داستان فیلم آسیب نمیزند، پاسخ داد: برای اولین بار است که فیلمم شخصیت محور است و به اندازهای که نیاز بوده او را بشناسیم، به آن پرداختهام.
حجازی درباره اینکه چرا شخصیت روشن بر خلاف نامش تاریک است و آیا این تناقض نیست، گفت: اگر دوربین را به جاهایی از جامعه ببریم که کمتر دیده شده است، آن وقت متوجه میشویم تناقض از کجا میآید و من فکر میکنم سینما وظیفهاش این است که آسیبها را منعکس کند.
وی گفت: نباید با عینک جناح بندی فیلم را دید، منِ فیلمساز برای این دولت و آن دولت فیلم نمیسازم، برای مردمم فیلم میسازم.
حجازی درباره ممیزی موضوع خیانت توسط مسئولان وزارت ارشاد گفت: این سؤالها کمی بودار است. من قواعد و چارچوبهای مملکتم را میدانم، به همین دلیل سعی میکنم به یک فرم برسم و دوربینم را جایی بگذارم که بتواند قابل نمایش باشد.
حجازی درباره لباسهای شخصیت «روشن» در سکانس پایانی گفت: آن لباس، لباس استفاده شده در فیلم «پاریس، تگزاس» است. چون آن شخصیت عشق فیلم است و من ارجاعات زیادی به فیلمهای سینمایی دادهام.
حجازی گفت: برخی بازیگران از جمله مهدی حسینی نیا، بازی زیادی در فیلم ما داشتند که به دلایلی سکانسهای آن حذف شد.
مرتضی نجفی «روشن» گفت: فیلم را بر اساس کادر مربع ساختیم.
میثم مولایی تدوینگر «روشن» گفت: آقای حجازی انعطاف زیادی در تدوین از خود نشان داد.
سهیل دانش اشراقی طراح صحنه گفت: انتخاب لوکیشنها بر اساس برخی پلانهای سینمای کلاسیک مانند «راننده تاکسی» بود.
سرگل لواسانی بازیگر خردسال فیلم هم گفت: اولین تجربه سینماییام بود و در کنار آقای عطاران خیلی به من خوش گذشت و وقتی فیلمبرداری تمام شد، من خیلی گریه کردم.
حجازی گفت: سرگل از میان ۳۰۰-۴۰۰ بازیگر کودک انتخاب شد و ممنون که پدر و مادرش همراهی کردند.
نازنین سهامی زاده دیگر بازیگر «روشن» اظهار داشت: این تجربه برایم کلاس درس بود و بسیار آموختم.
نظر شما