سردار محمد رویانیان چندی پس از اینکه رفتن به وزارت راه و جانشینی رحمتی را تکذیب کرد به انتقاد از وضعیت راههای کشور پرداخت.
وی با اشاره به اظهارات مدیرعامل آکادمی بینالمللی امنیت جادهای درخصوص نامطلوب بودن ایمنی جادهها در ایران و بسته پیشنهادی برای کاهش کشتههای تصادفات در گفتوگو با ایسنا گفت: باید ایمنی راهها در کشور افزایش یابد.
از سوی دیگر در تابلوها و علائم نیز نقص زیادی داریم، چه برسد به راه. وی با اشاره به اینکه خط کشیها و علائم و... در راههای ما ناقص است، افزود: راه فقط آسفالت نیست بلکه علائم، خط کشیها، گاردریل، جدا کننده، عرض، شانه خاکی و... نیز باید از استاندارد لازم برخوردار باشد.
رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه باید بپذیریم که در زمینه راه استاندارد در کشور مشکل داریم، تاکید کرد: اگر منکر این مسئله شویم، مشکلات حل نمیشود.
وی یکی دیگر از راهکارهای افزایش ایمنی ترافیک در کشور را تقویت کنترل پلیس بهصورت الکترونیکی دانست و گفت: استفاده از ITS که هم اکنون دنیا به سمت آن رفته است میتواند قدرت و نفوذ پلیس را چند برابر کند.
رئیس پلیس راهور ناجا، اصلاح و بهبود قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را یادآور شد و گفت: قوانین باز دارنده میتواند از بسیاری از تخلفات پیشگیری کند.
کاهش کشتههای تصادفات
سردار رویانیان با تشکر از مدیرعامل آکادمی بینالمللی امنیت جادهای گفت: خوشبختانه پیتر ترمولن، کاهش کشتههای تصادفات در کشور را تایید و اعلام آمادگی کرده برای کاهش تصادفات و تلفات به ایران کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه جهش بسیار خوبی در کاهش کشتههای تصادفات طی 3 سال گذشته در کشور انجام شده است، افزود: در سال 85 ثبت توقف رشد کشتهها را داشتیم و در سال 86 نیز با کاهش 17 درصدی مرگ و میر روبهرو بودیم به شکلی که در این سال 4 هزار و 650 نفر کشته و 32 هزار نفر مجروح نسبت به سال قبل کمتر داشتهایم.
از سوی دیگر در 3 ماهه نخست سالجاری نیز کشتههای تصادفات نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است.
وی اظهار امیدواری کرد که با تثبیت برنامههای کاهش کشتههای تصادفات در کشور، کشتههای سالانه تصادفات در ایران به رقمی منطقی برسد.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: درصورت سرمایهگذاری مناسب و تلاش تمامی دستگاههای مرتبط میتوانیم تا 5 سال آینده کشتههای تصادفات را بین 30 تا 50 درصد کاهش دهیم.
وی افزود: این امر در عین حال مستلزم اصلاح قانون، بازدارنده شدن قوانین، افزایش ایمنی راهها، نصب علائم استاندارد، تولید خودروهای استاندارد و همکاری مردم و صدا و سیما خواهد بود.
سردار رویانیان درخصوص وضعیت فعلی تولید خودروها در کشور و ایمنی آنها گفت: با وجود تلاشهای انجام شده میزان ارتقای ایمنی خودروهای تولیدی کافی نبوده و از
خودرو سازان انتظار بیشتری داریم. از سوی دیگر در تلاشیم تا مشکلات موجود خودروها در زمینه ایمنی اصلاح شود.
وی به وضعیت امداد و نجات در کشور اشاره کرد و گفت: در طول 2 سال گذشته تحول جهشی در زمینه امداد و نجات در جادههای کشور صورت گرفت به شکلی که حمل مجروحان تصادفات با آمبولانس از 14درصد به حدود 50 درصد افزایش یافت اما در عین حال تا جا به جایی 100 درصد فاصله زیادی داریم.
به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، طی این مدت، پلیس در استفاده از تجهیزات الکترونیکی رشد قابل توجهی داشته اما در عین حال تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داشته است.
اصلاح تابلوهای موجود در راهها
وی با اشاره به اینکه وزارت راه، بیش از هزار میلیارد تومان برای اصلاح تابلوهای موجود در راهها اعتبار نیاز دارد، گفت: این در حالی است که باید اعتباراتی نیز برای جدا کردن جادههای ورودی و خروجی تا 30 کیلومتری شهرها، رفع نقاط حادثه خیز و غیره اختصاص دهیم.
دوربینهای کنترل سرعت
سردار رویانیان درخصوص بهکارگیری دوربینهای الکترونیکی کنترل و ثبت سرعت در جادهها نیز گفت: امسال قرار بود 800 دستگاه دوربین ثابت و تعدادی دوربین پرتابل خریداری شود که متأسفانه وزارت راه، دوربینهای ثابت را با توجه به فشارهایی که در این خصوص وجود داشته ، تا کنون خریداری نکرده است و در این زمینه عقب است به شکلی که هنوز مناقصه آن برگزار نشده است اما در عین حال پلیس راهور ناجا نیز بهدنبال اجرای این طرح است. وی افزود: دوربینهای پرتابل نیز در حال خریداری است اما بهنظر میرسد بیشتر بروکراسیها جلوی کارها را گرفته است.
اصلاح تابلوهای موجود در راهها
رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی کشور با اشاره به اینکه وزارت راه، بیش از هزار میلیارد تومان برای اصلاح تابلوهای موجود در راهها اعتبار نیاز دارد، گفت: این در حالی است که باید اعتباراتی نیز برای جدا کردن جادههای ورودی و خروجی تا 30 کیلومتری شهرها، رفع نقاط حادثه خیز و غیره اختصاص دهیم.