همشهری آنلاین: ساعت 12 روز یکشنبه 27 مرداد، یک دستگاه تانکر حامل ماده شیمایی خطرناک MTBE در محور قم ـ تهران واژگون شد که می‌تواند زمین‌های اطراف را به شدت آلوده کند.

فرمانده پلیس‌راه استان تهران از واژگونی یک دستگاه تانکر حامل ماده شیمیایی خطرناک MTBE در محور قم ـ تهران خبر داد و به ایسنا گفت: متاسفانه با گذشت بیش از 4 ساعت از زمان وقوع این حادثه هنوز کارشناسان شرکت نفت برای جابجایی این تانکر به محل نرسیده‌اند.

MTBE یک ماده خطرناک است که بخارات آن سمی بوده و معمولا به جای سرب به بنزین اضافه می‌شود.

دکتر سعید متصدی استاد دانشگاه شهید بهشتی در خصوص این ماده شیمیایی با اشاره به این که در صورت نشت ماده خطرناک MTBE احتمال آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی وجود دارد، افزود: بخارات این ماده نیز خطرناک بوده و می‌تواند موجب آلودگی آب و خاک نیز شود

سرهنگ نجفی گفت در ساعت 12:10 در پل قریب حسن‌آباد در محور قدیم قم ـ تهران واژگون شده است، افزود: علیرغم اعلام این حادثه به ستاد حوادث غیرمترقبه و شرکت نفت متاسفانه تاکنون هیچ‌یک از کارشناسان این شرکت برای جابجایی این شرکت مراجعه نکرده‌اند.

دکتر متصدی نیز با  تاکید بر این که باید هر چه سریع‌تر این تانکر از محل جابجا و درجه اشتعال آن را با مواد خاص کاهش دهند، تاکید کرد: کارشناسان مربوطه باید هر چه سریع‌تر ضمن جابجایی این تانکر، از نشت مواد آن به آب‌های زیرزمینی جلوگیری کنند، چرا که در غیر این صورت باعث آلودگی آب‌های زیرزمینی منطقه خواهد شد

سرهنگ نجفی گفت این تانکر حامل 30 هزار لیتر ماده شیمیایی و بسیار خطرناک MTBE است، وی  افزود: در عین حال این محموله سمی هیچ گونه اسکرتی نداشته و به نظر می‌رسد مسئولان شرکت نفت پیش‌بینی نکرده‌اند در صورت وقوع چنین حادثه‌ای باید چه کار کنند.

فرمانده پلیس‌راه استان تهران با اشاره به اینکه مقداری از محموله این تانکر در حال نشت است، به ایسنا گفت: به دلیل خطرناک بودن و قابلیت انفجار بالای این محموله باید همچنان منتظر کارشناسان شرکت نفت برای جابجایی آن باشیم.

دکتر مدبری مدیر کل دفتر آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست نیز به ایسنا گفت: هر گونه شست‌وشوی این ماده باعث افزایش سرعت ورود آن به آبهای زیرزمینی و سطحی می‌شود. وی با بیان اینکه MTBE اشتعال زاست، افزود: قرارگیری در معرض بخارات آن نیز خطرناک است.

سرهنگ نجفی از مسؤولان شرکت نفت خواست برای وقوع چنین حوادثی از قبل پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند تا در زمان وقوع حادثه هرچه سریعتر نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

فرمانده پلیس‌راه استان تهران تاکید کرد: واژگونی این تانکر موجب شده ترافیک سنگینی در محور قدیم قم ـ تهران ایجاد شود.

کد خبر 60784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز