بیست و دومین تکه از پایتخت در مقایسه با سایر مناطق شهر تهران، مسیر دوچرخه‌سواری بیشتری دارد و قرار است این مسیر با تدابیر اندیشیده شده از سوی مدیران شهری در این منطقه باز هم توسعه پیدا کند.

دوچرخه

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی: مدیران شهری این منطقه باور دارند، استفاده از دوچرخه می‌تواند راهی برای رهایی از ترافیک‌های سنگین درون‌شهری محسوب شود و بهترین وسیله برای‌ تردد در محدوده‌های محلی و منطقه‌ای باشد. در همین راستا، برای نهادینه شدن این فرهنگ و استفاده دوچرخه به جای خودروهای شخصی به‌عنوان وسیله‌ای پاک، حتی «مرتضی رحمان‌زاده»، شهردار منطقه۲۲، در بازدیدهای خود از محله‌ها با دوچرخه‌ تردد می‌کند. مسئولان منطقه ۲۲ با هدف کاهش آلودگی هوا و استفاده از حمل‌ونقل پاک، برای‌ ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری تلاش می‌کنند.  

مرتضی رحمان‌زاده/  شهردار منطقه۲۲
  • پویش بدون خودرو

رحمان­زاده به همراه مدیران شهری منطقه در قالب پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» با استفاده از دوچرخه از نواحی مختلف منطقه بازدید و شیوه خدمت‌رسانی به شهروندان را بررسی می‌کنند. شهردار منطقه درباره این طرح می‌گوید: «در نظر داریم با جدیت برای توسعه دوچرخه‌سواری در منطقه ۲۲ به‌عنوان «قطب گردشگری پایتخت»، مسیرهای‌ تردد دوچرخه‌سواری را توسعه دهیم تا استفاده از حمل‌ونقل پاک با جدیت دنبال شود. هنگامی که جدیت شهردار تهران در این حوزه مشهود شد، مشخص شد که پشت این جدیت، پیوست‌های فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی و ورزشی متنوعی وجود دارد. باید به این مسئله توجه داشت که ایجاد و توسعه مسیر امن دوچرخه‌سواری برای این منطقه ضروری است. این منطقه به دلیل تازه تأسیس بودن و وجود مراکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی متنوع به این ساختار نیاز دارد. به همین دلیل برای نهادینه شدن این فرهنگ و نشاندن الگوی صحیح رفتاری در استفاده از این وسیله پاک، سه‌شنبه‌های هر هفته به همراه مدیران شهری با دوچرخه در نواحی گشت می‌زنیم و از نزدیک مشکلات و معضلات هر محله را بررسی و دستور لازم را صادر می‌کنیم.»

  • دوچرخه‌سواری در مسیر ویژه

به گفته مسئولان شهری منطقه ۲۲، مسیرهای دوچرخه‌سواری این محدوده براساس سند جامع دوچرخه‌سواری شهر تهران طراحی و اجرا شده است. در همین راستا، اغلب مسیرهای دوچرخه منطقه هم از مسیر پیاده‌راه جداسازی شده است و دوچرخه سوران با خیالی آسوده در طول مسیر رکاب می‌زنند. مرتضی رحمان‌زاده، شهردار منطقه۲۲ در این‌باره می‌گوید: «برای کاهش معضلات ترافیک، حمل‌ونقل، آلودگی هوا و کاهش سفرهای درون منطقه‌ای، برنامه‌ها و طرح‌های متنوعی اجرا می‌شود. از جمله این کارها توسعه و ساخت مسیرهای دوچرخه‌سواری است. مسئولان شهری در برخی مکان‌ها همه زیرساخت‌ها را فراهم و مسیر دوچرخه‌سواری را در مناطق ایجاد می‌کنند. اکنون بیش از ۲۹ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در نقاطی هم­چون شهرک لاله، شهرک صدرا، بوستان جوانمردان، پارک بانوان و بوستان جنگلی چیتگر و مسیر دوچرخه دریاچه خلیج‌فارس منطقه به بهره‌برداری رسیده است که ۱۸کیلومتر از مسیرها تفریحی و ۱۱ کیلومتر و ۱۰۰‌متر دیگر مسیر دوچرخه محلی است.

هم­چنین از سال ۱۳۹۸ تاکنون، حدود ۳ کیلومتر از مسیرهای دوچرخه، بهسازی شده‌اند. از سوی دیگر، عملیات عمرانی مسیر دوچرخه‌سواری اطراف ورزشگاه «آزادی» به طول ۷ کیلومتر و ۸۰۰‌متر و عرض ۲‌متر و ۵۰ سانتیمتر از چندی پیش آغاز شده است. این مسیر ورزشگاه آزادی را به مترو ورزشگاه آزادی و در آینده به مترو چیتگر متصل خواهد کرد. هم­چنین علاوه بر این اقدام، عملیات عمرانی ساخت ۲ مسیر دوچرخه‌سواری دیگر از جمله باغ ملی «گیاه­شناسی» تا مترو «ایران‌خودرو» به طول ۲ کیلومتر و ۷۰۰‌متر و مسیر دیگر از باغ ملی گیاه­شناسی تا مترو «وردآورد» به طول ۳ کیلومتر و ۱۰۰‌متر در دستور کار قرار دارد. همه مسیرهای جدید دوچرخه‌سواری که در حال طراحی و اجرا هستند به ایستگاه‌های مترو یا وسایل نقلیه انبوه بر متصل می‌شوند.»

  • راه‌اندازی پارک ترافیک

پارک‌های آموزش «ترافیک» با هدف آموزش رفتارهای صحیح ترافیکی به کودکان و نوجوانان ساخته شده‌اند. منطقه ۲۲ تاکنون از داشتن این بوستان آموزشی محروم بود، اما مدتی است که مراحل ساخت بزرگ‌ترین بوستان ترافیک پایتخت در این منطقه آغاز شده است و به‌زودی این ظرفیت آموزشی به دیگر امکانات فرهنگی منطقه افزوده می‌شود. رحمان­زاده درباره این پارک می‌گوید: «پارک آموزشی ترافیک در بلوار «کوهک» جنب ورودی شرقی بوستان جنگلی چیتگر احداث می‌شود. پارک‌های آموزش ترافیک با هدف معرفی الگوهای درست رانندگی، استفاده از وسیله حمل‌ونقل پاک و آموزش به کودکان راه‌اندازی می‌شود و در آن المان‌های ترافیکی در ابعاد کوچک از جمله ایستگاه مترو و علائم راهنمایی و رانندگی با بهترین کیفیت ساخته خواهد شد تا کودکان در حین آموزش به شهر و قوانین شهری نیز آشنا شوند. اکنون ۶۰‌درصد فعالیت عمرانی این پروژه در مساحت ۵ هزار و ۸۰۰ مترمربع به پایان رسیده است و به‌زودی این مجموعه آموزشی ویژه کودکان و دانش‌آموزان به بهره‌برداری خواهد رسید.»

«آتوسا عباسی» قهرمان دوچرخه‌سواری و رکورددار این رشته

  •  دوچرخه، بهترین وسیله برای‌ تردد در محله

نخستین مدال برون مرزی بزرگسالان را به‌صورت انفرادی در رشته دوچرخه‌سواری «آتوسا عباسی» از آن خود کرده و هم­چنین رکورد سرعت بانوان در این رشته را نیز به اسم خود زده کرده است. او درباره گسترش مسیر دوچرخه‌سواری در منطقه ۲۲ می‌گوید: «استفاده از دوچرخه در ترددهای روزانه می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی شهر تهران داشته باشد.

در همین راستا برای استفاده کم­تر از سوخت‌های فسیلی در وسایل نقلیه، مسیرهای دوچرخه‌سواری در نقاط مختلف راه‌اندازی شده است و به دنبال توسعه آن در منطقه هستند. در منطقه ۲۲ موقعیت و ظرفیت‌های خوبی وجود دارد تا با تعبیه و ساخت مسیر اختصاصی دوچرخه‌سواری، شهروندان برای‌ تردد از دوچرخه استفاده کنند. تنها کافی است شهروندان را نسبت به انجام این موضوع تشویق کرد و به ساکنان آموخت که برای یک مسافت کوتاه تا جایی که امکان دارد با خودرو تردد نکنند و به جای آن از دوچرخه‌ استفاده کنند که بهترین وسیله برای‌ ترددهای محلی است. با محقق شدن این ایده ساکنان با دوچرخه‌سواری هم جسم و روح‌شان سالم می‌ماند و هم به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کنند.»

  • شهروندان چه می‌گویند؟

در انتظار توسعه

  «نورا محمدیان» یکی از ساکنان پایگاه محله «آبشار» می‌گوید: «دوچرخه‌سواری هم نوعی ورزش به شمار می‌رود. خوشبختانه پیست دوچرخه‌سواری مجهزی در بوستان جنگلی «چیتگر» برای بانوان وجود دارد. از سوی دیگر برخی از خیابان‌های منطقه هم برای دوچرخه‌سواری مناسب‌سازی شده‌اند. برای همین، حداقل هفته‌ای چند ساعت دوچرخه‌سواری می‌کنم. حتی برخی اوقات، برای خرید روزانه به جای خودرو از دوچرخه استفاده می‌کنم.» او باور دارد اغلب شهروندان به دوچرخه‌سواری علاقه‌مند هستند، اما شاید خودشان دوچرخه نداشته باشند. به همین دلیل اگر ایستگاه‌های کرایه دوچرخه در نقاط مختلف منطقه دایر شود، اهالی هم می‌توانند برای‌ ترددهای محلی‌شان، سوار دوچرخه شوند.

محمدیان در ادامه می‌افزاید: «هم­چنین نباید از این موضوع غافل شد که منطقه ۲۲ بزرگ‌ترین منطقه شهر تهران و بافت مسکونی‌اش بسیار وسیع و پراکنده است. برای همین بهتر است این دوچرخه‌ها به سیستمی مجهز باشند که شهروندان بتوانند آن را در هر نقطه از منطقه قرار دهند تا فرد دیگری هم اگر بخواهد از این وسیله استفاده کند، به آسانی موقعیت مکانی آن را بیاید.» «نادر هاشمی» از ساکنان محله «خلیج‌فارس»، ظرفیت‌های موجود در زمینه دوچرخه‌سواری را در منطقه اندک، اما قابل افزایش می‌داند و می‌گوید: «در بوستان «شهدای خلیج‌فارس» ایستگاه دوچرخه مستقر شده است و شهروندان از این دوچرخه‌ها تنها برای گردش در محوطه دریاچه استفاده می‌کنند. این دوچرخه‌ها باید در شهرک‌های مسکونی پرجمعیت، در پایانه‌ها و ایستگاه‌های مترو هم جانمایی و برای استفاده شهروندان مهیا شوند تا اهالی به شکل مطلوب‌تری از این وسیله بهره‌ببرند.»

کد خبر 583568

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha