مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر در جلسه اخیر شورای شهر تهران اظهاراتش را در گزارش همشهری عصر درمورد«درخواست استاندار تهران برای ورود به تپه‌های عباس‌آباد» رد و عنوان کرد:

«به جز رفتار غیرحرفه‌ای خبرنگار و مسئولان ذی‌ربط روزنامه که مشاهده شد، حتی ادبیات خبر هم تحریف شده و زشت بود.»

در گزارش مذکور همشهری عصر در دو نقل قول از حمزه شکیب عنوان شده بود:« شورای شهر به هیچ‌وجه چنین استثنایی را نمی‌پذیرد و اجازه تغییر کاربری به اراضی عبا‌س آباد را به هیچ دستگاه و نهادی نمی‌‌دهد.به گفته شکیب اگر استانداری و یا هر نهاد دیگری بخواهد در این محدوده ساخت وسازی داشته باشد باید در قالب طرح جامع تهران انجام بگیرد و درخواست کاربری غیرآنچه به این اراضی داده شده، غیرقانونی بوده و با مخالفت شورای شهر مواجه می‌شود.»

اگرچه در این پاسخ چیزی بجز تاکید آقای شکیب به‌عنوان یک عضو شورای شهر به نص صریح قانون و ضوابط طرح جامع دیده نمی‌شود اما ایشان در جلسه روز سه‌شنبه بدون آنکه  کوچک‌ترین اشاره‌ای به متن درج شده در روزنامه همشهری وهمچنین بیان اینکه کدام بخش از این گفت‌و‌گو صحیح نیست، داشته باشد، مجموعه روزنامه همشهری را با این جملات مورد انتقاد قرار داد:

«چند ماه قبل در مورد عملکرد این روزنامه، به شهردار تهران تذکر دادیم تا در این روزنامه، به مسائل پیچیده و مهم شهری بپردازند، اما نه تنها اتفاقی نیفتاد. باید کار اساسی توسط شورا برای اصلاح عملکرد همشهری انجام شود، قالیباف باید توضیح دهد که این نگاه حاکم در روزنامه همشهری، بر چه اساسی است. مسائل زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی زیادی در شهر تهران وجود دارد که باید به آنها بپردازیم؛ تا کی می‌خواهیم به موضوعات دیگری بپردازیم و آنها را بزرگ کنیم.»

و البته این سؤال گروه شهری همشهری عصر که آیا درخواست استاندار برای ورود به تپه‌های عباس‌آباد آن هم با تاکید بر اینکه « شهرداری تهران یک استثنا قائل شود.» برای شهر مهم نیست؟

شکیب حتی عنوان کرد:«دلمان را به تیراژ بالای روزنامه «همشهری» خوش نکنیم؛ چرا که بسیاری از مردم این روزنامه را به خاطر آگهی‌های آن خریداری می‌کنند.» البته، مهدی چمران ـ رئیس شورای شهر تهران ـ نیز در ادامه صحبت‌های شکیب بر همان موضوعی که همشهری بر آن تاکید دارد، تاکید کرده است:«من تعجب می‌کنم؛ چرا که اصل موضوع به نامه‌ای که من نوشته بودم، برمی‌گردد. در این نامه، اجازه ساخت ساختمان بانک توسعه صادرات در اراضی عباس‌آباد گرفته شده، اما در مورد ساختمان استانداری تهران، به‌دلیل اینکه زمین ساختمان مشخص شده بود، اما بودجه برای ساخت نداشت، هنوز اقدامی صورت نگرفته بود.»

چمران حتی در تایید اینکه ورود استانداری به ریه‌های تنفسی شهر غیرقانونی است، درهمین جلسه گفت:« احداث این دو مرکز با منشور اراضی عباس‌آباد، سازگار نیست و این موضوع به هیچ وجه به این معنی نیست که شهرداری و شورای شهر با فرمانداری، استانداری و یا هر نهاد دیگری کشمکش دارد.

وی با یادآوری اینکه علت مخالفت شورا با این موضوع، این است که اراضی عباس‌آباد، جزو فضای تنفسی تهران است، گفت: در عین حال، ساخت و ساز در این محدوده به‌دلیل آنکه اقدامی فرهنگی نبوده، مورد مخالفت قرار گرفته است.

در ادامه صحبت‌های چمران، حسن بیادی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در تذکری تاکید کرد: در حال حاضر، چندین نشریه زیرمجموعه روزنامه همشهری شکل گرفته و این در حالی است که شورای شهر تهران، در مورد برچیده شدن شرکت‌های غیرقانونی شهرداری تهران تا کنون چندین بار تاکید کرده است.

وی ابراز عقیده کرد که مقبولیت روزنامه‌ همشهری، با عملکردهای اخیرش کم شده و حتی می‌توان با یک نظرسنجی نسبت به کاهش تعداد خوانندگان این روزنامه اطمینان پیدا کرد. وی به جلسه‌ هفته‌ گذشته‌ شورای شهر تهران که با حضور شهردار برگزار شد، اشاره کرد و گفت: متأسفانه خبرنگار این رسانه تنها به انعکاس نظرات شهردار تهران پرداخت؛ اما نظر اعضای شورای شهر را منتقل نکرد.

نظر مدیرعامل همشهری در مورد اظهارات اخیر برخی از اعضای شورای شهر

مدیرعامل شرکت همشهری گفت: احتمالا اطلاعات و آمار کافی و صحیح به بعضی از اعضای محترم شورای شهر تهران ارائه نمی‌شود و سوءتفاهم‌هایی را پدید می‌آورد.

دکتر علی‌اصغر محکی که با خبرنگار همشهری عصر گفت‌وگو می‌کرد افزود: اقدامات همشهری کاملا شفاف و قابل ارائه به اعضای محترم شورای شهر است بنابراین قطعا اگر قرار باشد زمانی برای تسهیل امور جاری روزنامه، شرکت جدیدی در همشهری ایجاد شود، این اقدام کاملا علنی و شفاف صورت خواهد گرفت و حال آنکه اصلا چنین اقدامی صورت نگرفته است.

محکی افزود: اعضای محترم شورای شهر هر زمان لازم بدانند می‌توانند ولو با یک تماس تلفنی با مدیریت همشهری، اطلاعات مورد نیاز را مطالبه و دریافت و درباره صحت و سقم اخباری که به آنها می‌رسد ارزیابی کنند.

مدیرعامل همشهری هم چنین درباره این اظهارنظر عضو دیگر شورای شهر که گفته است نباید به تیراژ همشهری دل بست چون مردم، آن را به خاطر آگهی‌هایش می‌خرند گفت: من این سخن را نمی‌توانم بپذیرم، چون بررسی‌های دقیق مخاطب‌شناسانه ما راجع به خوانندگان همشهری نشان داده است که آنان روزنامه همشهری را با دغدغه‌ها و مسائل روزمره خود نزدیک می‌بینند و لذا آن را انتخاب می‌کنند.

 وی افزود: اگر واقعا مردم این روزنامه را به خاطر آگهی‌های آن می‌خرند و توجهی به مطالب آن ندارند، پس هر روزنامه دیگری هم می‌تواند آگهی انتشار دهد و به تیراژ بسیار بالا نظیر همشهری دست یابد، اما در عمل این اتفاق کمتر افتاده است.

محکی افزود: ما به رعایت امانت در کار حرفه‌ای خود التزام عملی داریم و اگر احیانا و بر فرض بر اثر اشتباه، مطلبی را به فردی نسبت بدهیم، راه قانونی برای تکذیب آن وجود دارد.

 وی گفت: وقتی برای ادای توضیحات هر کسی که با وی مصاحبه می‌شود، چاره قانونی وجود دارد، نیازی نیست کار به تریبون عمومی کشانده شود. درواقع بستر مطبوعات، محلی مناسب برای طرح دیدگاه‌های مختلف و عملکرد نهادهای اجرایی و عمومی است.

مدیرعامل همشهری همچنین گفت:عدم احداث بنا در تپه‌های عباس‌آباد، همانگونه که در جلسه اخیر شورای شهر مطرح شده، از خواسته‌های این شورا است و آنچه روزنامه همشهری در گفت‌وگو با رئیس محترم کمیسیون عمران شورا به آن پرداخته، تحکیم دیدگاه شورای شهر است و واقعا من نمی‌دانم چه چیزی تکذیب شده است.

دکتر علی‌اصغر محکی در پایان ضمن تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی از تصمیمات و فعالیت‌های شورای شهر، در ماه‌های اخیر سیرصعودی داشته است گفت: بنا به وظیفه حرفه‌ای خود این کار را انجام می‌دهیم و هیچ انتظاری هم نداریم.

 تنها انتظار ما این است که به موازات همراهی و صدق نیت حاکم در همشهری، مدیران شهری و اعضای محترم شورای شهر تهران نیز تعامل خود را با همشهری گسترش دهند و مطمئن باشند این روزنامه، برترین رسانه برای بازتاب آرا و عقاید و عملکرد قابل دفاع آنهاست.

کد خبر 58357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز