به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت خبری شهر، محمد علیخانی با بیان این که دولت ها همواره به تکالیفشان در خصوص تخصیص بودجه به مترو و اتوبوسرانی بیتوجهی کرده اند، گفت: «متاسفانه دولت بودجه ناوگان حمل و نقل عمومی را به شوخی گرفته و سهم خود را پرداخت نمیکند.»
او ادامه داد: «در ابتدا مترو دولتی بود و همه بودجه آن برعهده دولت بود. شهرداری هم هیچ وظیفه ای برایساخت و تجهیز آن نداشت اما همزمان با دور اول شورای شهر تهران که تصمیم گرفته شد که مترو به شهرداری واگذار شود،توافقاتی صورت گرفت که ۵۰ درصد منابع را دولت و 50 درصد دیگر را شهرداری بدهد. اعتبار سالانه ای که شورای شهر تهران برای مترو پیش بینی میکند بالغ بر ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است که بر اساس قانون ۵۰ درصد بر عهده دولت است.»
علیخانی با بیان این نه تنها دولت کنونی، بلکه دولتهای قبل نیز همواره در عمل به تکالیفشان کوتاهی کرده اند، تصریح کرد: «در بودجه ۱۴۰۰ سهم حمل و نقل عمومی پایتخت تنها ۶۲ میلیارد پیش بینی شده است که این رقم نشان می دهد که توسعه مترو برای دولت جدی نیست و اولویتی ندارد.»
او با اشاره به یارانه بلیت مترو و اتوبوس گفت: «در این بخش نیز دولت سقف در نظر گرفته است که به عقیده من نباید اینطور باشد. با افزایشی که دولت در نظر گرفته، این رقم به ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این رقم مختص تهران نیست و به همه شهرها اختصاص دارد.»
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: «قرار است دولت یک سوم قیمت تمام شده بلیت اتوبوس و مترو را پرداخت کند که شهرداری در این بخش نزدیک به هزار میلیارد تومان سهم دولت را پرداخت کرده است. یعنی اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت نشان می دهد دولت عزم و اراده ای برای پرداخت سهم خود ندارد.»
علیخانی خاطرنشان کرد: «کمبود منابع مالی نه تنها کفاف توسعه وتجهیز ناوگان اتوبوسرانی و مترو را نمیدهد بلکه شهرداری برای نگهداری این ناوگان هم مشکل دارد. از سوی دیگر، هیات تطبیق فرمانداری اجازه واقعی کردن نرخ بلیت را نمی دهد و ما هم اعتقادی به دریافت این هزینه از شهروندان نداریم.با این حساب، اگر دولت سهم خود را پرداخت نکند،شبکه حمل و نقل عمومی با مشکلات جدی روبه رو می شود.»
نظر شما