مجموع نظرات: ۱۰
یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

 طی ۳ روز اخیر بسیاری از معابر تهران با حضور انبوهی از خودروها، ترافیک سنگینی داشته‌اند، تحلیل‌های مرکز مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تولید سفر بیش از اندازه برخی مناطق ۲۲گانه نسبت به وسعت و جمعیت‌شان حکایت می‌کند.

ترافیک

همشهری آنلاین - حامد فوقانی: ترافیک شدید دوباره به تهران بازگشته است. از روز جمعه‌ای که گذشت، اغلب معابر پایتخت شاهد انبوهی از خودروها هستند که پشت سر هم ردیف شده‌اند و با حرکت لاک‌پشتی، پیش می‌روند. 

مشاهدات خبرنگاران گروه شهری همشهری نشان می‌دهد ترافیک تهران چند روزی می‌شود که فقط در ساعات خاصی افزایش نمی‌یابد و حتی برخی ‌بزرگراه‌ها پس از ساعت‌۲۱ هم ترافیک‌شان سنگین است. در واقع طی ۳روز گذشته نه‌تنها در ساعات صبحگاهی و عصرگاهی‌ ترافیک خودروها سنگین بوده، بلکه پیش و پس از ظهر هم، بسیاری از مسیرها، با انبوهی از خودروها، ترافیک‌شان پرحجم بوده است.

اینطور که گزارش‌های دیروز مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور فاتب نشان می‌داد، بزرگراه‌های بخش‌های شمالی، شرقی و مرکزی شهر تهران در اغلب ساعات ترافیک سنگین و بسیار سنگینی داشتند؛ موضوعی که سامانه‌های نقشه‌ای مثل رایا و نقشه تهران و وب‌سایت ترافیک‌آنلاین نیز بر آن مهر تأییدی زدند. به‌طور نمونه در ساعت ۱۳دیروز، بزرگراه‌های صدر، مدرس (شمال به جنوب، از ابتدا تا تقاطع خیابان شهیدمطهری و جنوب به شمال در محدوده خیابان ظفر و به بعد)، شهید حاج قاسم سلیمانی، اشرفی اصفهانی، شرق به غرب بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)، شهید حکیم، شهید چمران (حدفاصل پارک‌وی تا بزرگراه یادگار امام و بعد از آن در محدوده گیشا و تونل شهیدنواب) و همچنین تونل‌های رسالت و نیایش ترافیک‌شان پرحجم بود. این در حالی است که ترافیک معابر اطراف میادین تجریش، ونک، هفت‌تیر و نبوت (هفت‌حوض) نیز بسیار بیشتر از هفته‌های پیش‌تر بود. به همین‌خاطر، بسیار از معابر روی نقشه‌های ترافیک قرمز یا قرمز پررنگ بودند. 


جدا از آن که حمل‌ونقل عمومی باید توسعه یابد تا پاسخگوی میزان تقاضاهای شهروندان باشد، تحلیل‌های مرکز مطالعات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تولید سفر بیش از اندازه برخی مناطق ۲۲گانه نسبت به وسعت و جمعیت‌شان حکایت می‌کند. براساس این تحلیل‌ها، طی روزهای اخیر منطقه‌۴ باز هم بیشترین تولید سفر را به‌خود اختصاص داده است. درحالی‌که منطقه یک، طی هر شبانه‌روز، ۱۷ساعت پیک ترافیکی داشته است. همین مسئله سبب شده بزرگراه‌های این دو منطقه، به جز بزرگراه شهیدبابایی، ترافیکی زیادی را در ۳روز گذشته حتی در روز جمعه داشته باشند.

بارندگی‌های اخیر نیز به سنگین‌تر شدن ترافیک دامن زده است. در این بین، برخی معتقدند، بسیاری از شهروندان به‌خاطر بارش باران سعی کرده‌اند با خودرو شخصی در شهر تهران تردد داشته باشند تا متوسط سرعت در بعضی از بزرگراه‌ها و در ساعات پیک به حدود ۳۲کیلومتر بر ساعت برسد. 

این در حالی است که به روزهای پایان سال نزدیک می‌شویم و ترافیک خیابان‌های تهران روز به روز سنگین خواهد شد. در همین راستا محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در پایان جلسه دیروز شورا گفت: «بحث کرونا و کنترل سفرهای شهری بسیار مهم است و باید ستاد ملی کرونا نسبت به این موضوع حساس شود. معمولاً در اسفندماه ترافیک بسیار شدیدی داریم و حمل و نقل عمومی هم نمی‌تواند در این شرایط فعال باشد. اگر سفرها زیاد باشد باعث انتشار کرونا می‌شود و در نتیجه باید در این زمینه فکر اساسی بشود. در جلسه ستاد کرونا تهران که در حضور دکتر زالی هستیم. حتماً این مساله را مطرح می‌کنیم. اکنون نیز کمیسیون‌های مختلف روی این موضوع مشغول کار هستند و به نظر می‌رسد باید برخی اصناف و از جمله برخی فعالیت‌های اداری در پایان سال تعطیل شود.»

کد خبر 583736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    12 1
    پلاک شهرستان تو تهران زیاد شده مسافرکشی می کنند هزار خلاف انجام می دنند جلوی اینها را بگیرید نتوانند بیایند تهران بمانند