به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره استقرار عدالت آموزشی در ایام کرونا گفت: عدالت آموزشی دو وجه وجود دارد، نخست آنکه دسترسی دانشآموزان به تدریسهای باکیفیت و فاخر فراهم شده است. هماهنگی و یکسانی محتوای آموزشی از مزایای این اتفاق است.
وی افزود: از این حیث یک گام بزرگ در جهت عدالت آموزشی برداشته شده است. اینکه چه تعداد به اینترنت دسترسی ندارند میتوان گفت که ۲.۵ تا ۳ میلیون دانشآموز ما امروز در شبکه شاد نیستند که میتواند دلایل متعددی داشته باشد. ممکن است برخی از آموزش فاصله گرفته باشند، برخی در منطقهای زندگی کنند که اینترنت وجود ندارد یا به ابزار هوشمند دسترسی نداشته باشند.
آخرین وضعیت آموزش دانشآموزان در ایام کرونایی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعزام تیمی به مدارس سراسر کشور و بازرسی از وضعیت آموزش توضیح داد: بیش از ۲۸۷۰ مدرسه بازدید شدهاند و نتایج نشان میدهد ۲۰ درصد از این دانشآموزان از طریق بستههای آموزشی خودآموز کار آموزش را دنبال میکنند. سه دهم درصد در جمعیت ۶۰۰ هزار نفری دانشآموزان که مورد پرسش در این طرح قرار گرفتند، امر آموزش را دنبال نمیکنند که ماموریت دادیم با خودشان و خانوادههایشان تماس بگیرند و آنها را به آموزش برگردانند.
خدمات خاموش معلمان در روزگار کرونایی
حاجی میرزایی گفت: باید از معلمان به واسطه اقداماتی که در این ایام انجام دادند قدردانی کرد. خدمت کادر درمان محسوس است اما خدمات معلمان خاموش است. این کار برای معلمان نسبت به آموزش حضوری، پیچیدگی و سختی بیشتری دارد. هرکسی که یک مجموعه کوچک را اداره کرده پیچیدگی کار آموزش و پرورش در سطوح مختلف را در ایام کرونا درک میکند.
وی درباره اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات معلمان توضیح داد: معلمان به عنوان قشری که پایدارترین تصویر را برای ساختن آینده دارند باید امنیت شغلی داشته باشند که به طرق مختلفی باید دنبال شود که ارتقای معیشت، آرامش، ارائه خدمات رفاهی، بهروزرسانی دانش و توانمندی آنها از این جمله است. برای ارتقای معیشت تلاش کردیم و فاصله میان حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت را کم کنیم.
تعیین تکلیف وضعیت شغلی ۱۰۰ هزار نفر
وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین در سال جاری وضعیت شغلی بیش از ۱۰۰ هزار نفر را از طریق ورود به دانشگاه فرهنگیان یا تبدیل وضعیت تعیین تکلیف کردیم. بیش از ۳۰۰ مرکز رفاهی افتتاح شد و وضعیت خدمات بیمه تکمیلی فرهنگیان را بهبود دادیم. برای آموزش معلمان در شرایط کرونا نیز دورههای ضمن خدمت برگزار شد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مهارت معلمی را برای تدوین محتوای آموزش مجازی افزایش دادیم، درباره روند اجرای بستههای تحولی معاونتها توضیح داد: در راستای اجرای سند تحول بنیادین، بستههای تحولی طراحی شد و به اجرا درآمد. یکی از این بستههای تحولی آموزش مهارت به دانشآموزان بوده است که اقداماتی در این راستا انجام شده از جمله اینکه ۶۰ مهارت مرتبط قابل آموزش در فضای مجازی را شناسایی کردیم.
وی افزود: در هر استان یک منطقه را معین و مدارسی را برای آموزش عملی تجهیز کردیم. هرچند کرونا محدودیتهایی ایجاد کرد اما کار را با جدیت دنبال میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همچنین اکنون تشکلهای دانشآموزی به دنبال آن هستند که هرکدام یک دانشآموز را به یکی از نقشهای اجتماعی هدایت کنند، گفت: به عنوان مثال ۲۸ هزار نفر در سطح کشور در مجلس دانشآموزی عضو شدهاند. بناست دانشآموزان به قابلیتهای پرورشی مانند تفکر خلاق، قدرت حل مسئله و... تجهیز شوند.
حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه شاد یک مولود چندماهه است و در این مدت رشد سریعی داشته است، افزود: با توسعه قابلیتها شاد به یک امکان و بستر قدرتمند برای آموزش غیرحضوری تبدیل شده است. اکنون این امکان وجود دارد که با مدیران مدارس به صورت مستقیم گفتوگو کنیم. بنده هر هفته با مدیران مدارس یکی از استانها در شبکه شاد گفتوگو میکنم.
درجهبندی تدریس مجازی معلمان
وی گفت: اخیرا در ورژن جدید شبکه شاد، دسترسی به شاد از طریق نسخه وب فراهم شد. ظرفیت دیگری که فعال شده این است که به معلمان فضایی میدهد که بتوانند تدریسشان را در هر پایهای خواستند انجام دهند و به اشتراک بگذارند. این تدریسها درجهبندی میشود.
وزیر آموزش و پرورش به وضعیت سوادآموزی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: در جمعیت بالای شش سال از نرخ ۴۷.۵ درصد میزان باسوادی به ۹۰ درصد رسیدهایم. البته جمعیت هدف سازمان نهضت سوادآموزی ۱۰ تا ۴۹ سال است که میزان باسوادی در این سنین ۹۶ درصد است.
وی افزود: در حوزه فضاهای آموزشی نیز دسترسی به فضای تربیتی، رفاهی و فرهنگی را توسعه دادیم. در دولت تدبیر و امید در هشت سال گذشته، هر روز ۲۸ کلاس درس احداث شده و میزان فضاهای ورزشی ۲ برابر شده است.
حاجی میرزایی ادامه داد: بیش از ۳۰۰۰ مدرسه شبانهروزی در مناطق محروم برای جمعیت لازمالتعلیم داریم و در پیشدبستانی از سال ۹۲ از نرخ ۳۸ درصد پوشش پیشدبستانیها به بالای ۷۶ درصد رسیدیم. در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر نوآموز داشتیم که در این دوره بودند.
وزیر آموزش و پرورش درباره زمان اعلام نتایج مرحله دوم استخدام حقالتدریسیها و نهضتیها گفت: ما از سه طریق نیرو میگیریم؛ از طریق دانشگاه فرهنگیان، ۲۸ هزار نفر از طریق سازمان امور اداری استخدامی، ۳۰ هزار نفر ردیف جدید استخدامی که این افراد براساس سوابق خود تبدیل وضعیت خواهند شد.
وی افزود: در قانون مشخص شده افرادی که آموزشدهنده سوادآموزی بودند باید آزمون میدادند که آزمونشان برگزار شد اما تمام افرادی که از این طریق جذب میشوند باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند و امتحان دهند.
نظر شما