چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کردند از حمله نظامی علیه ایران ‏حمایت نخواهند کرد و خواهان گفت‌وگوی بیشتر برای رفع نگرانی‌ها درباره ‏گسترش احتمالی سلاح هسته‌ای توسط ایران هستند.‏

آسوشیتدپرس از بروکسل گزارش داد که دیوید میلبند وزیر خارجه ‏انگلیس گفته است‌ پس از گفت‌وگوهای روز شنبه در ژنو بین ایران و قدرت‌های جهانی‏، حالا نوبت پاسخگویی ایران است.‏ وزیر خارجه انگلیس گفت:‌ ما درباره موضوع ایران صد درصد بر تصمیم دیپلماتیک ‏تاکید داریم.

‏ از یک سو پیشنهاد گفت‌وگو و از سوی دیگر اعمال تحریم‌ها و چنانچه ایرانی‌ها ‏گفت‌وگو و پاسخگویی را رد کنند، به اعمال تحریم‌ها نزدیک می‌شوند.‏ میلبند گفت: ‌تهران باید پاسخگویی به سؤال‌ها درباره برنامه غنی‌سازی‌ اورانیوم ‏را جدی بگیرد.‏ آمریکا و اسرائیل انجام حمله نظامی علیه ایران را درصورت ادامه فعالیت‌های ‏غنی‌سازی‌ و نپذیرفتن درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل رد نکرده‌اند.‏ 

سولانا، مسئول سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا گفت:‌ موضع اتحادیه اروپا ‏روشن است، ‌ما خواهان راه‌حل سیاسی برای این موضوع هستیم، ‌به‌ویژه روشن کردن ‏کامل ماهیت برنامه‌های هسته‌ای ایران.‏ سولانا تاکید کرد که انتظار پاسخ ساده و روشن از سوی طرف‌های ایرانی را در مدت زمان ‏دو هفته‌ای دارد.

‏ سولانا درباره نتیجه مذاکرات روز شنبه که با شرکت ایران و نمایندگان کشورهای ‏آمریکا، ‌انگلیس، ‌فرانسه، ‌روسیه، ‌چین و ‌آلمان برگزار شد، ‌به وزیران خارجه ‏کشورهای عضو اتحادیه اروپا گزارش داد.‏ 6 کشور یاد شده همچنین سولانا درتلاش هستند در ازای ارائه مشوق‌های سیاسی ‏و اقتصادی، ایران را برای توقف فعالیت‌های غنی‌سازی‌ اورانیوم که دارای ‏مصرف دوگانه اقتصادی (تولید برق) و تولید سلاح‌های هسته‌ای است، ترغیب ‏کنند.‏

پاسخ سازنده تهران به بسته پیشنهادی

در همین حال بنابر اظهارات خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پاسخ ایران به بسته پیشنهادی گروه 1+5 سازنده و مثبت خواهد بود. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، سولانا گفت که بسته پیشنهادی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان که ماه گذشته تحویل ایران داده شده مثبت ارزیابی شده است.

وی گفت: من خوش‌بین هستم که ایران به آن پاسخی سازنده خواهد داد.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر تعهد گروه 1+5 نسبت به اجرای قطعنامه 1803 شورای امنیت تاکید کرده و گفته است که اتحادیه اروپا مسئولیت اجرای این قطعنامه را دارد. در همین ارتباط کریستینا گالاچ سخنگوی سولانا در گفت‌وگو با پرس تی وی گفت:  قدرت‌های بزرگ در پی برقراری یک توافق «توقف در برابر توقف» با ایران هستند و بر آن هستند تا در برابر توقف تحریم‌های بیشتر علیه ایران، این کشور نیز از نصب بیشتر سانتریفیوژها صرف‌نظر کند.

انتشار پیشنهاد تهران در مذاکرات ژنو

روزنامه نیویورک‌تایمز در شماره روز گذشته خود گزارشی در مورد سند غیررسمی دو صفحه‌ای که حاوی رویکرد تهران به مذاکرات ژنو بوده و توسط مذاکره‌کنندگان ایرانی توزیع شده را منتشر کرد و مدعی شد ایران در این سند خواستار برگزاری ۷ دور مذاکرات دیگر شده و بر لزوم پایان بخشیدن به تحریم‌ها تأکید کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این سند هیچ اشاره‌ای به بسته مشوق‌های پیشنهادی ۶ قدرت دنیا در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی نشده است. براساس این گزارش، عنوان این سند «مدالیته‌ای برای مذاکرات جامع» است.

نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد اروپایی که هویتش فاش نشد، نوشت که این سند تمرین گسترده‌ای در زمینه مذاکره را خواستار شده است که اگر برای اجرای آن تلاش شود هم دست‌کم چندین سال زمان می‌برد. نیویورک‌تایمز نوشت که کپی سند را به دست آورده است، اما اشاره به چگونگی به دست آوردن آن نکرد.

4 دلیل برای شکست تحریم‌ها

درحالی که اتحادیه اروپا با ‌ هرگونه اقدام غیر‌دیپلماتیک علیه ایران مخالف است، مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در آمریکا در گزارشی تحقیقاتی با اعلام اینکه تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی طی دو دهه اخیر با شکست روبه‌رو شده، 4 دلیل برای شکست تحریم آمریکا علیه ایران نام برد. آمریکا طی سال‌های اخیر سعی کرده با توسل به تحریم‌های اقتصادی، فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند، البته این تحریم‌ها تاکنون تاثیر چندانی نداشته است.

بنابراین گزارش، آمریکا این بار به ایران 2 هفته فرصت داده تا به پیشنهادات مطرح در مذاکرات اخیر ژنو پاسخ دهد. کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، واشنگتن یا از طریق سازمان ملل و یا با حمایت کشورهای بزرگ غربی، تحریم‌های بیشتری را ضد‌تهران وضع خواهد کرد.

این گزارش افزود: مهم‌ترین هدف از تحریم‌های جدید، جلوگیری از فروش بنزین به ایران خواهد بود. دولت بوش همچنین قصد دارد عبور و مرور کشتی‌های ایرانی در خلیج‌فارس را محدود کند. ایران حدود 40 درصد بنزین مورد نیاز خود را وارد می‌کند که بخش زیادی از آن از اروپا، هند و ونزوئلا تامین می‌شود. در سال 2006، ایران 5 میلیارد دلار صرف واردات بنزین کرد تا این کشور به دومین وارد‌کننده بزرگ بنزین جهان تبدیل شود.

بر اساس تازه‌ترین تحقیقات مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون، تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی طی دو دهه اخیر با شکست روبه‌رو شده و این تحریم‌ها تنها در مقاطعی کوتاه موفقیت‌های کمی کسب کرده است.

در کتاب جدید تحریم‌های اقتصادی، نویسندگان به 4 علت مهم برای شکست تحریم‌های اقتصادی اشاره می‌کنند؛تحریم‌های اقتصادی موجب متحد شدن کشورهای هدف و مردم این کشورها در برابر کشورهای تحریم‌کننده خواهد شد و این مسئله موجب افزایش قدرت و اقتدار حکومت این کشورها خواهد شد. دوم اینکه، تحریم‌های اقتصادی برای تغییر رفتار یک رژیم بسیار ضعیف و غیرکارآمد بوده است.

سوم اینکه، کشورهای هدف معمولا از سوی کشورهای هم پیمان خود، کمک می‌شوند. این کشورها عملا مانع از موفقیت تحریم‌های بین‌المللی ضد ‌یک کشور می‌شوند. چهارم اینکه، تحریم‌ها موجب اتحاد منافع اقتصادی کشورهای هم‌پیمان خواهد شد. بنابراین گزارش، با توجه به شکست تحریم‌های اقتصادی آمریکا ضد‌ ایران طی 25 سال اخیر، تحریم‌های جدید نیز با شکست روبه‌رو خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان، افزایش قیمت نفت و کمبود عرضه انرژی، میزان نفوذ آمریکا بر ایران را به شدت کاهش داده است. افزایش فشار بر صنعت نفت ایران موجب افزایش قیمت جهانی نفت خواهد شد که این مسئله به ضرر اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهان خواهد بود.
یکی از علل دیگر شکست تحریم‌ها این است که تحریم‌های اقتصادی غالبا برای راضی نگه داشتن سیاستمداران داخلی آمریکا ضد‌ کشورهای دیگر اعمال شده است.

کد خبر 58841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز