اخبار منتخب کلانشهرهای ایران را هر هفته در بسته خبری همشهری‌آنلاین با عنوان «کلانشهرها در چهار گوشه ایران» می‌خوانیم. بهره‌برداری از مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در اصفهان، طرح سوال شورای شهر از شهردار قزوین با ۴ امضا، وعده کاشت یک میلیون درخت در تبریز، عذرخواهی شهردار سابق اهواز از مردم و ... از مهم‌ترین اخبار تازه کلانشهرهاست.

کلانشهرها

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرج شهین باهر، شهردار تبریز با بیان اینکه تبریز یک میلیون اصله درخت دارد، به طرح کاشت یک میلیون اصله نهال دیگر اشاره کرد و گفت: به اندازه کل درختان شهر، درخت می‌کاریم.

ایرج شهین باهر با بیان اینکه سال جاری به عنوان سال فضای سبز نام‌گذاری شده است، تصریح کرد: در دوره فعلی مدیریت شهری تبریز در حوزه فضای سبز تحول اساسی ایجاد شده و بر این اساس قرار بود امسال یک میلیون اصله درخت و درختچه کاشته شود.

او ادامه داد: تا کنون ۶۰ درصد طرح کاشت یک میلیون اصله درخت و درختچه در سطح تبریز محقق شده و بقیه نیز تا پایان فصل درختکاری با مشارکت مردم و نهادهای مختلف کاشته می‌شود.

شهردار تبریز با اشاره به طرح کاشت درخت میوه رایگان از سوی شهرداری در حیاط منازل مردم این شهر، یادآوری کرد: هزاران نفر از شهروندان نفر برای کاشت درخت میوه در حیاط منزل خود در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند./ شهریار نیوز

اجرای ۱۲۰۰ هکتار فضای سبز در مشهد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: به مناسبت ۱۵ اسفند ماه روز درختکاری، ۱۲۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز مشهد به اجرا درمی‌آید و بیش از ۴۰۰ هزار اصله درخت در این عرصه تا پنج ماه آینده کاشته خواهد شد.

احمدرضا سلامی در این باره اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت محیط زیستی شهرها مناسب نیست و به‌رغم اینکه در بسیاری از کشورها و شهرهای مختلف، میزان توسعه‌یافتگی بر اساس توسعه درختکاری‌ها و فضاهای سبز شهری است، همچنان در برخی شهرها و کشورها توسعه ساخت‌وسازها، راه‌ها و جاده‌ها در دستور کار است؛ از این رو کلانشهرهای آلوده با توجه به نرخ رشد جمعیت، شرایط زندگی را برای انسان‌ها دشوارتر کرده است.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵ هزار و ۶۸۰ هکتار فضای سبز در شهر مشهد وجود دارد که هزار و ۲۰۰ هکتار آن در این دوره مدیریت شهری اجرا شده است.

سلامی با بیان اینکه بیش از ۹۰ پارک از ۶۶۶ پارک کلانشهر مشهد در سال‌های اخیر احداث شده است، گفت: ۹۰۰ هکتار کمربند سبز مشهد در طول ۲.۵ سال اخیر اجرا شده و سرانه فضای سبز این کلانشهر در این دوره از ۱۴.۲ متر مربع به ۱۷.۳ مترمربع رسیده و حدود سه متر مربع افزایش یافته است./ ایمنا

بهره‌برداری از مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان واقع در باغ گل‌ها که با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال آماده شده است، هفته آینده در برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» به بهره‌برداری می‌رسد.

فروغ مرتضایی‌نژاد اضافه کرد: سازه ژئودزیک (سقف‌های گنبدی) مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان با قطر ۳۰ متر در سطح زمین در زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع با ارتفاع ۲۰ متر است. سقف‌های گنبدی از لحاظ فیزیکی، بهترین مقاومت را در مقابل نیروی خارجی مثل بادهای شدید یا امواج سهمگین آب دارند. از قابلیت‌های منحصر به فرد این سازه‌ها می‌توان به پوشش دهانه‌ای بزرگ با جلوه‌ای زیبا، وزن کم، سادگی تولید، سرعت نصب و … اشاره کرد.

او هدف از احداث گلخانه را تکمیل کلکسیون گیاهی و افزایش تنوع گونه‌های گیاهی مجموعه تفریحی آموزشی باغ گل‌ها و افزایش جاذبه گردشگری عنوان کرد و افزود: تعداد گیاهان استفاده شده در این مجموعه ۳۰۰ جنس و گونه گیاهی از جمله انواع میوه‌های گرمسیری شامل آناناس، انبه، آواکادو، پاپایا، قهوه، کاکائو، گواوا، وانیل، انواع درختان و درختچه‌های زینتی گرمسیری شامل ابوتیلون، تاتوره درختی، تکوما، شیشه شور، فردوسی، کاملیا، مورینگا، انواع نخل مانند نخل راپیس، نخل کوکوس و انواع گیاهان علفی برگ زینتی و گل‌دار شامل ارکیده، آکمئا، بیلبرژیا، پدیلانتوس، استرلیتزیا، کالاته آ و کریپتانتوس است./ همشهری آنلاین

سوال از شهردار قزوین روی میز شورا

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین گفت: سوال از شهردار قزوین با چهار امضا تقدیم هیات رئیسه شد.

سیده منیره قوامی با اشاره به تذکرات مکرر به شهردار قزوین اظهار کرد: بارها به شهردار در صحن شورا تذکر داده شده و سوالاتی را مطرح کرده‌ایم تا در چارچوب قانون و حقوق عامه مردم اقدام شود اما شهردار به شورا پاسخگو نیست.

او ادامه داد: در طرح سوال از شهردار قزوین شش سوال مطرح شده که یکی از سوالات، بحث انعقاد قراردادهایی بدون برگزاری مناقصه است. ٢٧٧ میلیارد تومان قرارداد به صورت ترک تشریفات بسته شده، در حالی که اختیار شهردار برای عقد قرارداد ترک تشریفات ٤٠٠ میلیون تومان است و بیش از این مقدار نیاز به تصویب در شورای اسلامی شهر دارد.

قوامی تصریح کرد: برای شنیدن پاسخ در این مورد و دغدغه‌های دیگر، موضوع طرح سوال از شهردار قزوین مطرح و ۱۲ اسفند ماه با امضای چهار عضو شورا تقدیم هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر قزوین شد./ ایمنا

شیراز باید مثل شیراز باشد

شهردار شیراز با تاکید بر اینکه این شهر قرار نیست شبیه شهرهای دیگر باشد، گفت:شیراز  با توجه به داشته‌های تاریخی، شهرسازی و فرهنگی باید مثل خودش باشد.

حیدر اسکندرپور در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:رقابتی در دهه‌های اخیر آغاز شده تا چهره کلان شهرها در اجرای طرح‌های عمرانی همسان و شبیه یکدیگر باشد در حالی که این موضوع به دلیل تفاوت‌های موجود در شهرها، روش و ایده‌ای زیبنده نیست.

به گفته او در نخستین کنفرانس بین‌المللی معماری و شهرسازی طراحی پایدار و فراگیر برای همگان شعار کاملاً حساب شده‌ای به تازگی در مدیریت شهری شیراز مطرح شده که شیراز باید مثل شیراز باشد.

به گفته او، رویکرد انسان محوری شهرداری شیراز ارتقای کیفیت زندگی در شهرها بر اساس نیاز مردم است و با توجه به این موضوع، ما در مجموعه مدیریت شهری شیراز، پیاده مداری و حرکت پیاده در شهر را در اولویت اقدامات خود قرار داده‌ایم. همشهری آنلاین

توسعه فضای سبز اردبیل با ٨٤ میلیارد تومان

شهردار اردبیل از پیش بینی ٨٤ میلیارد تومان در بودجه سال ١٤٠٠ برای افزایش سرانه فضای سبز این شهر خبرداد و گفت: با افزایش این بودجه شاهد توسعه فضای سبز، درختکاری، نهال کاری و کاشت درختچه‌ها و همچنین گل‌های فصلی خواهیم بود.

حمید لطف اللهیان در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت:درسال جاری حدود ٥١ میلیارد تومان در بخش توسعه فضای سبز اردبیل در قالب فعالیت متنوع هزینه شده است  و تلاش می‌کنیم تا این رقم افزایش پیدا کند.

او همچنین از افتتاح پروژه‌های توسعه فضای سبز اردبیل همزمان با ۲۵ اسفند، روز درختکاری خبرداد. همشهری آنلاین

کد خبر 588898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha